diskpart.exe aanspreken met .bat file

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sennec

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2009
Hallo!

Ik wou graag een "programma" willen schrijven om automatisch van een gewone usb stick, een bootable usb stick te maken. Maar hoe spreek ik diskpart.exe (om een partitie te maken) aan in een gewoon CMD venster ?

het gaat om de procedure die hier staat uitgelegd

Dank

Kijk, wat een enorm probleem is dat zo'n memory-stick telkens een andere fysiek schijfnummer kan hebben in diskpart. Dit geldt misschien niet als je zelf geen schijven toevoegd of verwijderd in je pc behalve die memory-stick, maar in alle andere gevallen kan je gewoon hele harde schijven leeggooien, terwijl je eigenlijk de memory-stick had willen formatteren/indelen......

Maar goed, als je bereid bent wat risico's te nemen (je bent gewaarschuwd, ik ben niet verantwoordelijk voor welk data-verlies etc. dan ook):
diskpart /s scriptbestand

Dus stel dat je een scriptbestand maakt met die instructies erin (waarbij DISK 1 in het eerste commando is is aangepast aan jouw situatie, zie het LIST DISK commando waarover gesproken wordt om dat uit te zoeken) dan kun je op die manier alles geautomatiseerd doen.

SELECT DISK 1
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=NTFS
ASSIGN
EXIT

Je kunt het ook allemaal bij elkaar vegen (weer: Let op welke schijfletters er bij jou van toepassing zijn; ik gebruik hier wat er (toevallig) in die instructie van toepassing is). Je zet zoiets in een .BAT tekstbestand, en ik neem aan de je de juiste diskpart commando's in C:\Diskpart.txt gezet hebt:
DISKPART /s C:\Diskpart.txt
CD /D D:\BOOT
BOOTSECT.EXE /NT60 H:
XCOPY D:\*.* H:\*.* /E /L /H

Nogmaals mijn waarschuwing: Zoek goed uit welke fysieke schijf je moet gebruiken in het script-bestand, zoek goed uit of D: wel jouw DVD-speler is (pas het aan in het .bat bestand) en of H: wel de schijfletter is van de memory-stick na het formatteren).

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan