Display Controller N/A

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chato

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2007
Berichten
161
Bijvoorbaat mijn excuses voor dit lange verhaal, ik wist niet hoe ik dit in het kort moet uitleggen:
Ik heb onlangs een PC gekregen waar ik een server van wil bouwen. Ik ben al enige dagen bezig om de opstartproblemen op te lossen. Het wil maar niet lukken, vandaar dat ik hier even het probleem schets:
Het gaat om een AIC Systeem 686IPK Pentium II met een
Award Modular V4.51PG BIOS.
Aanvankelijk start de POST gewoon op. Memorytest gaat goed en het ziet de beide HDD's en CDRom. Na de informatie over RAM, Memory, Master en Slave devices en Serr. en Par Ports komt de PCI-device-listing tevooschijn. Het herkent de IDE-controller en dan gaat het mis:
Bij de Display Controller blijft de boot hangen. Het geeft de Display Controller wel een device-ID en Vendor-ID, maar bij de IRQ-tabel staat N/A (not Available). De PC blijft hangen.

Omdat ik twijfelde of de jumpersetting op het mobo wel goed stond, heb ik deze gewijzigd.
PC opnieuw opgestart en er kwam een ander probleem:

Na de memorytest en de detectie van de Harde Schijven en CDRom blijft de boot hangen op
CMOS checksum error - Defaults loaded
Na het indrukken van de F1-toets gaat de boot verder.
Na de Device-Listing wordt IDE-controller en ook Display-Controller gewoon weergegeven, maar dan verschijnt de melding:
building dmi pool
En boot blijft weer hangen.

Wat is hier aan de hand? Of wat doe ik verkeerd?

Wat ik verder al gedaan heb:
Uitgebreid gegoogled met bovengenoemde foutmeldingen, maar het blijkt dat de oorzaken legio kunnen zijn. Kom ik niet verder mee.
BIOS op default ingesteld
BIOS gereset met jumper
Alle kaarten eruit gehaald behalve de video-kaart en opnieuw opgestart.
Videokaart in ander slot gedaan.
Andere videokaart geprobeerd.
BIOS bootsequence gewijzigd en opgestart vanaf UBCD (=Bootable RescueCD) en zelfs dan krijg ik exact hetzelfde probleem.
En wat ik vooral al heel veel heb gedaan is schelden en vloeken.
(maar dat hielp natuurlijk ook niet)

Wie weet een oplossing?
Nogmaals sorry voor het lange verhaal.

bvd,

Chato Flores
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook eens zo een probleem gehad .
het bleek dat het mmx gedeelte van de cpu kapot was .
probeer eens een andere cpu of een ide kaartje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welk merk en type moederbord zit erin?

Vaak dien je juist niet de default instellingen van de bios te gebruiken maar deze specifiek in te stellen bij de wat oudere mobo's.
 
Deze topic mag gesloten worden. Ik heb al geklikt op 'vraag opgelost'.

Ik heb nog even het CPU vervangen, maar dat was geen succes. Hij starte toen helemaal niet meer op.
Heb alle onderdeln uit de PC gehaald. Er zat nog een goede voeding op (350 W) en de HDD's waren ook nog OK. Verder heb ik nog wat onderdelen eruit gehaald. Het mobo ligt klaar om naar het grof vuil te gaan.

Bedankt voor jullie reacties, maar het was allemaal de moeite niet meer waard. Ik dacht nog even van deze 'ouwe bak' wat te kunnen maken, maar het was allemaal maar niets.

Toch bedankt en tot de volgende keer.

Groetjes,
Chato
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan