Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12)

Status
Niet open voor verdere reacties.

mbonline

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Wie o wie kan mij helpen!.
Ik heb al een tijdje een PCMCIA-netwerkkaart van Ralink (Wireless Lan RT2500)
Deze heeft altijd zonder problemen gewerkt maar nu ineens niet meer.

Ik heb gekeken in apparaat beheer en daar staat nu een geel rondje met een uitroep teken.
De volgende fout wordt gegeven:

Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12)
Als u dit apparaat wilt gebruiken, moet u een van de andere apparaten van dit systeem uitschakelen.

Ik heb een aantal apparaten uitgeshakeld, pcmcia kaart er uitgehaald en pc opnieuw opgestart maar steeds het zelfde probleem.
Ik heb ook nieuwe drivers geinstaleerd voor de kaart en mijn bios geupdate maar het werkt allemaal niet.

Op internet stond dat ik apparaten uitmoest zetten in mijn bios maar dat kan volgens mij niet bij mijn notebook (HP Paviljoen ze4268)

Heeft iemand een oplossing!?

Doe het volgende:

Start -> Uitvoeren -> Devmgmt.msc
Ga naar je Ralink netwerkkaart, en dubbelklik erop.
Ga naar tabblad Bronnen
Probeer daar handmatig bronnen toe te kennen.

Hopelijk lukt het. Lukt het niet, probeer daar eens het volgende:
Maak de installatie ongedaan van de Ralink driversoftware
Dan in Devmgmt.msc: Beeld -> Verborgen apparaten weergeven.

Dan kijken of je apparaten verwijderen kunt die 'verborgen' zijn en enige relatie kunnen hebben met (een vroegere installatie van) de Ralink. Verborgen apparaten worden met het icoontje in een lichtere kleur weergegeven dan 'niet-verborgen' apparaten.

Daarna weer opnieuw de juiste Ralink software installeren, en kijken of je dan verder komt.

Ik heb ooit een vergelijkbaar probleem verholpen met een of andere geïntegreerde netwerkkaart, waarbij 'speciale' verborgen drivers waren geïnstalleerd, die eerst verwijderd moesten worden, waarna met de nieuwste driversoftware de zaak weer werkend kon worden gemaakt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hey hallo!

Op het tabblad bronnen kan ik geen handmatige bronnen toekennen.
(xp servicepack 2)

Als ik op verborgen apparaten weergeven druk zie ik de volgende apparaat:
Ralink RT2500 pakketplanner-minipoort

maar als ik deze wil verwijderen zegt ie:
Kan het apparaat niet verwijderen! Het apparaat is mogelijk nodig voor het starten van de computer.

:confused:

Je hebt wel, zoals gezegd, eerst de installatie van de Ralink ongedaan gemaakt? En haal het Ralink apparaat ook even fysiek uit de USB aansluiting, voordat je met die verborgen apparaten aan de slag gaat.

Succes,

Tijs.

Oeps! Software niet volledig verwijderd!

Ok software verwijderd, nu staan er geen apparaten meer in (verborgen apparaten) die relatie tot mijn RT2500 (PCMCIA) kaart hebben.

Pc opnieuw gestart -> opnieuw de drivers geinstaleerd -> herstarten..........

Probleem is er nog steeds...(code 12)

Hmm... Nog een paar dingen om te proberen, en dan zou ik ervan uitgaan dat 'ie kapot is:

1. Andere drivers (als je die nog niet geprobeerd had):

Driver hier voor Win9x/2K/XP/x64

Driver hier voor Vista

Deze drivers zijn WHQL gecertificeerd, dus aan deze drivers kan het niet liggen: Die zijn grondig door MS getest. Wel eerst de 'oude' driver deïnstalleren voordat je hiermee een poging gaat doen.

2. Schakel alle niet direct noodzakelijke apparaten uit in Apparaatbeheer, en kijk of het dan wel werkend kan worden gemaakt. Begin met het uitschakelen van apparaten die je niet gebruikt (een analoog modem bijv., indien geïntegreerd in het moederbord of als pci-insteekkaart).

Heeft zelfs bovenstaande geen effect, dan lijkt het het me, ook consistent met dat het eerst wel werkte en nu niet meer, dat íe gewoon kapot is. :(

Succes,

Tijs.

Mijn fout, ik ging ervan uit dat je de USB variant had, terwijl je toch duidelijk over PCMCIA geschreven had. Hieronder de drivers voor de PCMCIA/Cardbus/PCI/MiniPCI variant:

Drivers Win9x/2K/XP/x64: hier

M.b.t. die hotfix: Ietwat vaag artikel, inderdaad, maar waar het op neerkomt is dat de Ralink (als dat idd. hetzelfde is als RayLink zoals genoemd in het artikel) zich niet conformeert aan de toendertijd 'normale' manier waarop de keuzemogelijkheden voor bronnen worden gemeld aan de toenmalige versies van Windows2000 en Windows XP. Als ik ervan uit mag gaan dat je nu minstens Service Pack 1 of Service Pack 2 geïnstalleerd hebt staan, is deze informatie voor jou niet van belang, het is nl. in die service packs al 'opgelost'.

Ik hoop dat die driver hierboven nog wat voor je oplevert. Als dat (evt. i.c.m. de andere tips) echter niets oplevert, dan zie ik het somber, maar ik ben wel benieuwd of testen in een andere laptop wél positieve resultaten gaat geven.

Succes, en nogmaals sorry voor de verkeerde link.

Tijs.

Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt (code 12)

Ik heb de kaart vandaag in een andere notebook geprobeerd, maar daar werkt het gewoon zonder probleem!

Hmmm ik zit te denken dat bijvoorbeeld twee apparaten dezelfde IRQ gebruiken.
Ik zou nog ff verder nadenken want het kan ook zijn dat, dat anders heette.

Ik weet niet of het nut heeft maar ik heb even een gedeelte van mijn apparaatbeheer toegevoegd.

Bijlagen

Die nieuwe driver nog geprobeerd? Zover ik de setup heb kunnen volgen moet je initieel je pcmcia kaart fysiek NIET in je laptop/pc hebben zitten bij de installatie van die driver.

Overigens goed nieuws dat het apparaat zelf blijkbaar niet kapot is! :)

Succes,

Tijs.

De laaste nieuwe driver had ik zoiezo al...

> klopt tijdens de installatie vraagt hij om de kaart er in te steken.

maar probleem is er nog steeds:confused:

Ik zit er aan te denken om vandaag of morgen xp opnieuw te installeren maybe is dat een oplossing...

Zijn er nog opties??

Als die drivers niets opleveren, dan zou ik inderdaad ook aan een herinstallatie gaan denken. Ik heb verder geen opties in beeld.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan