Dit is echt heel vreemd

Status
Niet open voor verdere reacties.

maxieboy34

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Berichten
41
Hallootjes :)

Ik heb al dik een jaar een mooi zelfgebouwd PCtje met een C2D E8400, 4GB RAM en
een ATI HD4850. Op deze GPU heb ik een half jaar geleden een Arctic Cooling Twin Turbo
gezet, waardoor de temperaturen van de kaart 40% lager werden.

Afgelopen vrijdag windows 7 geïnstalleerd, en er werd standaard een videokaart driver
geïnstalleerd, dus ik meteen NFS Shift erop. Ik kom in het menu van de game. Maar
nu beginnen de problemen. Ik start een race, zie 2 seconden beeld, en dan wordt het
beeld zwart. De fan van de GPU draait op 100%. Ik dus opnieuw booten. De PC gaat
gewoon aan, hij POST perfect, je ziet het Windows logo bij het laden van Windows. Maar
net als het logo verdwijnt en het inlogscherm zou moeten verschijnen, blijft het beeld weer
zwart. Het lampje op m'n scherm wordt oranje ipv groen, wat dus wil zeggen dat er geen
signaal is. De fan van de GPU draait op 100%, en er brandt een rood lampje op de
videokaart. Ik heb even op internet opgezocht wat dit betekent, en het schijnt
oververhitting te zijn.

Ik heb even de kaart in de PC van een vriend geprobeerd om de voeding, mobo en
dergelijke uit te sluiten: de kaart werkt in die andere PC ook niet. Ik heb ook al eens een
oude nVidia kaart in m'n PC gepropt, en dan werkt alles perfect.

Nu komt het vreemde: Ik kan wel booten in Safe Mode! Ik heb meteen in Safe Mode naar
de temperaturen van mijn kaart gekeken, en ze zijn niet bepaald hoog: rond de 40 graden.
Ik heb daarnaa weer gewoon proberen te starten: niks. Ik denk dus dat het iets te maken
heeft met de videokaart drivers, want deze worden niet gestart in Safe Mode.

Ik heb al geprobeerd om Windows XP te installeren. XP start perfect op, maar na het
installeren van de videokaart drivers en een reboot: nada. Ubuntu 9.04, zonder drivers
toppie, met drivers: noppes.

Ik heb ook de BIOS van de kaart opnieuw geflashed, omdat ik daar een dik half jaar
geleden ook ooit mee gekloot heb. Geen resultaat.

Wat moet ik hier nou mee aanvangen? Ik heb alle ATI drivers van 8.6 t/m 9.9 al
geprobeerd, niks werkt. Op garantie kan ik denk ik ook niet rekenen: Er zit een custom
cooler op, die bij een andere internet winkel is gekocht dan de GPU zelf. Ik heb de stock
cooler natuurlijk nog, maar tussen de koeler en de kaart zat een of ander plakkerig spul
wat na verwijderen van de stock cooler onbruikbaar was. Ik heb al wat rondgevraagd, en
dat spul is echt nergens te koop. Het is een soort kneedgumachtig materiaal.

Sorry voor dit gigantisch lange verhaal, maar ik wilde alle details vermelden. Ik weet veel af
van computers, maar dit weet ik zelfs niet.
Graag hulp,

Max. :confused:

PS: Op dit moment zit ik op de PC met de "kapotte" videokaart, in Linux Mint 6
(gebaseerd op Ubuntu), zonder videodrivers. De resolutie is wel gewoon 1280x1024, niet
640x480 ofzo.
 
Probeer je videokaart is te onderclocken.
Dan is de kaart even uit zijn fabrieksinstellingen en moet ie ff nadenken probably.
Kleine kans dat het werkt maar ik probeer alleen te helpen:(
Het is namelijk inderdaad een erg vaag probleem!!
 
Oke, dat ga ik meteen proberen als ik weer beter ben. Ik ben vanmorgen wakker geworden met `n griepje. Geweldig... Dit is nu gepost vanaf mn ipod.
 
Laatst bewerkt:
Toen je de stock koeler verving, heb je dat "plakkerige spul" verwijderd zeg je.

Heb je bij plaatsing van de andere koeler wel nieuwe koelpasta aangebracht dan?
Heb je dat niet gedaan, dan is de kans heel groot dat je videokaart door oververhitting overleden is!
 
Jep, er zat arctic silver 5 pasta bij de koeler. Ook zaten er kleine heatsinks bij, die heb ik op de vram en die andere dingen gezet (voltnogwattes :p). De kaart is echt koel hoor, kern 41 idle, ram 43.
 
Tsja,

Als de kaart in jouw pc niet werkt, en in een andere pc ook niet, dan is er denk ik toch maar 1 conclusie mogelijk: kaart overleden om wat voor reden dan ook.

Nog 1 vraagje:
Wat voor voeding zit er in je PC, merk en wattage?
 
Ik heb een PC Power & Cooling 500Watt, goed zat lijkt me. Maar hoe kan het dan dat de kaart werkt in safe mode? Omdat ie dan minder wordt belast?
 
@ mrmusic: PC Power & Cooling

Uit lijstje van Marsmannetje zou dit geen probleem hoeven/mogen zijn...tenzij voeding ook niet goed meer is??
 
Laatst bewerkt:
Ik kan dinsdag denk ik wel 'n andere kaart die 'n 6-pins pcie nodig heeft uitproberen, om de voeding echt 100% uit te sluiten.
Blijf maar komen met ideeen, dan kan ik ze allemaal uitproberen als ik weer beter ben :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben weer beter en heb de oplossing van jordi532 geprobeerd. Nu krijg ik na het windows laadbalkje gewoon een zwart scherm. T lampje van mn scherm blijft groen, dus er is nog signaal. Ook gaat de fan niet meer op 100% en brandt er geen rood lampje meer op de kaart. Maar ik kan dus nog steeds niks... ALS de kaart kaduuk is, zou dan iemand me kunnen vertellen waarom de kaart zonder drivers wel werkt? ik kan zelfs hd video kijken zonder artifacts, dus er werkt nog iets. Ook wordt hij in xp herkend als ati hd4800 series, maar zonder driver natuurlijk. :confused:
 
Alsjeblieft?

Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat de kaart wel werkt zonder drivers?
Ik werk nu al 4 dagen met de "kapotte" kaart, geen enkele blue screen of iets dergelijks!
Ik neem trouwens aan dat gamen zonder drivers niet gaat? :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan