div. datums omzetten naar ander format

Status
Niet open voor verdere reacties.

surfin tone

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2009
Hallo,

Ik het een word-documenten met honderden datums, geschreven als bv. 01-08-1868 en 11-03-2004.

Ik wil deze graag omzetten in de format zoals "maandag 1 augustus 1868" en "vrijdag 11 maart 2004"
Ik heb alle datums geslecteerd in word. Hoe kan ik de format of eigenschappen van deze datums tegelijk veranderen?

Het gaat dus niet om de dag van vandaag, maar om vaste datums in het verleden.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

groetjes,
Tone

Laatst bewerkt:
Daar heb je een macro voor nodig.
Bijv. als je een datum geselecteerd hebt:

Code:
sub conversie()
  selection.range=format(selection.range,"dddd dd mmmm yyyy")
End Sub

Laatst bewerkt:
Hallo SNB,

Bedankt voor je script. Dit werkt wel voor recente jaartallen, maar bij 1868 klopt het niet........

is 01-03-1868 dan geen zondag ?

1-3-1868 is inderdaad een zondag, voor zover ik het me kan herinneren.

Maar.............. ik heb verschillende datums in een word document", allemaal met de opmaak 01-03-1868. Deze selcteer ik d.m.v 1 datum te selecteren, dan rechtmuisknop en kiezen voor "tekst met soortgelijke opmaak selecteren.
Ik wil als output krijgen: "zondag, 1 maart 1868", maar met eerder genoemde script lukt dit niet.
Wat doe ik dan vaud?

Laatst bewerkt:
Ik geloof je meteen, maar ik had het over 1 maart (01-03-1868)

Ik snap het nie helemaal. Ik heb het bestandje bijgevoegd. Selecteer ik de eerste datum, dan gaat alles goed, maar bij de rest (of allemaal tegelijk), dan gebeurd er weinig.

Wat klopt er niet??

Bijlagen

Draai deze macro:

Code:
Sub tst()
  sq = Filter(Split(ActiveDocument.Content, vbCr), " ")
  For j = 0 To UBound(sq)
    c4 = Right(Trim(sq(j)), 10)
    sq(j) = Format(DateSerial(Right(c4, 4), Mid(c4, 4, 2), Left(c4, 2)), "dddd dd mmmm yyyy")
  Next
  ActiveDocument.Content.InsertAfter String(3, vbCr) & Join(sq, vbCr)
End Sub

Hij zet de datums nu goed om, maar de nieuwe format moet op de plaats komen van de oude. Nu zet hij de gewijzigde schrijfwijze eronder.:confused:

Laatst bewerkt:
Kom op, in de benen, handen uit de mouwen, gebruik je grijze cellen. Het plaatsen van :confused::confused::confused: schiet ook niet erg op.

Sorry SNB,

Ik heb niet veel ervaring met macros en nog minder met VBA-programmering en codes.
En eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoe ik jouw macro aan moet passen om te krijgen wat ik wil: de datums in de oude format wijzigen in de datum in de nieuwe format....

Laatst bewerkt:
Beste SNB,

Jammer dat je niet meer reageert. Ik ben iemand die een stamboom van de familie uitzoekt en geen macro-expert. Dus zoek ik hulp op dit forum. Ik hoop dat jij of iemand anders me kan en wil helpen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan