Bedankt voor je reactie. Denk dat ik nu de mogelijkheden (en onmogelijkheden) wel op een rijtje heb.
Iets soortgelijks als je voorstelt had ik al. Ik kom voorzichtigjes tot de conclusie dat het 'probleem' zit in het gebruik van een header-afbeelding met transparantie. (Gebruik van transparantie had ik bij nader inzien nog niet genoemd.)
Ik kom tot de volgende 'oplossingen':
1) Simpelst: header gewoon mee laten scrollen, met CSS: position:relative. Dus header niet fixeren (met position:fixed).
Voordeel hiervan: Content van wrapper eronder kan niet over de header scrollen, want de header scrollt immers mee.
Nadeel hiervan: Horizontale navigatiebalk (in header) scrollt ook van beeld af*.
* Je kan natuurlijk de navbar loskoppelen van de header, en die navbar wel fixeren (met position:fixed) maar dat kan een onnatuurlijk beeld geven ('deel van de header scrollt wel van beeld af en een ander deel niet').
2) Content van wrapper onder de header in een Absolute Positioning DIV (AP-DIV) zetten en die op een vaste positie onder de header plaatsen.
Nadeel hiervan is dat een AP-DIV geen verticale autostretch heeft, dus niet meerekt met de hoeveelheid content in de AP-DIV.
Mijn ontwerp leent zich niet zo goed voor deze oplossing, want ik heb gekozen voor een flexibele lay-out en de Relatieve DIV's van de header horizontaal gecentreerd door gebruik te maken van een negative margin (wat niet toepasbaar is op een AP-DIV).
3) Een niet-transparante afbeelding in de header plaatsen. Dus transparante afbeelding in de header vermijden. En geef de header een z-index met hogere waarde mee dan de wrapper eronder, zodat bij scrollen de wrapper onzichtbaar achter de header-afbeelding verdwijnt.
Verder is het nog mogelijk alle afbeeldingen (header) te maken in Fireworks of Illustrator, en deze als template te exporteren naar Dreamweaver.
In mijn geval kies ik toch maar voor oplossing 3: jpeg zonder transparantie in header. Met semi-transparant randje links en rechts.
Mijn ontwerp bevat bovenaan als schermbrede achtergrondafbeelding een balk met getegelde afbeelding. In de transparante header had ik daar bovenop wat losse afbeeldingen geplakt.
Toepassing van oplossing 3: Door aan de linker- en rechterrand van de jpeg in de header een semi-transparant strookje te maken, hoop ik een scherpe overgang tussen de tegels van de jpeg (header) en dezelfde tegels van de achtergrondafbeelding (in body) te voorkomen.