Div verspringt als verticale inhoud langer wordt ivm scrollbalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

TJansen

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2007
Hallo,

Ik heb een website gebouwd bestaande uit diverse divs en qua werking gaat het prima. Echter verspringt de site een stukje naar links als een pagina wat meer inhoud heeft, omdat er aan de rechterkant dan een scrol-balk komt te staan. Het gaat dus niet om een scrol-balk binnen een div, maar om de scrollbalk van de browser die verschijnt als een pagina langer is dan een ander waar de inhoud wel op een scherm past.

Is hier een oplossing voor via CSS? Ik begrijp dat de browser een schuifbalk aan de rechterkant moet weergeven om de hele inhoud te laten zien en dat er dus wat van mijn totale schermbreedte verloren gaat, maar vroeg me af of hier een oplossing voor is, omdat de site wat verspringt als men van een korte naar een lange pagina gaat.

ik zie jullie reactie graag tegemoet!

Weer wat geleerd, bedankt voor de oplossing!

Ik heb nu onderstaande code in mijn css gezet zodat er ook bij korte pagina's een "onbruikbare" schuifbalk te zien is en de site dus niet meer verspringt.
html {
height: 100%;
overflow-y: scroll;
}

Ja, kan, en het werkt.
Ik ga zelf altijd voor de valid css2.1 oplossing:
Code:
html {
    height: 100%;
    padding-bottom: 1px;
}
De pagina is dan conform de Webrichtlijnen (zie: Richtlijn R-pd.2.6).

• Het 1px kunnen schuiven met de scrollbar vind ik verder geen belemmering, en persoonlijk wat prettiger dan een oningevulde ruimte (zonder de scrollbarkleur): de "afwezige scrollbar" valt minder op als er wel een scrollbar is > dan is er geen kleurwissel.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Klopt, deze had ik eerst ook gemaakt (en uitgelegd waarom), maar degene waar ik de site voor heb gebouwd vond de "overflow-y: scroll;" mooier en de "klant" blijft natuurlijk koning ;)

Waaruit geleerd kan worden: koningen zijn vreselijk eigenwijs, dus nooit aan de koning vragen, maar gewoon doen. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan