• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost diverse cel opmaak

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

68Yael

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2023
Beste Helpmijers,

ik werk met office professional plus 2016 en loop tegen het volgende probleem aan.
voor mijn werk vergelijk ik verschillende prijzen adhv artikelnummers.
met de verticaal zoeken functie vindt de formule in de prijslijst van de leverancier wel het bedrag maar als ik met dezelfde formule in de uitdraai van ons voorraad systeem kijk vindt hij het niet.
in alle bladen/bestanden staat de opmaak op standaard en staan er geen spaties en of andere zaken in de cel.
weet ook niet of de opmaak blijft als ik het in een ander bestand zet om een voorbeeld te posten.

hebben jullie hier een suggestie voor?
alvast bedankt.

Suggestie: toch maar eens een representatief voorbeeldje plaatsen.

Misschien getal opgeslagen als tekst of zo, of spaties ergens achter, of formule niet compleet, etc.
Teveel gokken zonder voorbeeldje.

heb de getallen gekopieerd en geplakt zonder verdere bewerking
eerste getal is uit het systeem en leidend
ook hebben wij getalen die met een of meerdere nullen begint
hoop dat het voorbeeld duidelijkheid geeft

Bijlagen

Het lijkt op getallen opgeslagen als tekst.
Voorloopnullen kan een opmaak zijn, of ook deze zijn opgeslagen als tekst.

Er staat geen formule in het zeer beperkte voorbeeldje, maar zet eens -- voor de zoekwaarde. Dit zet tekst om in een getal.

beste Alexcel,
de formule is =vert.zoeken(a2;'[leverancier.xlxs]kopie'!$A:$C;3;onwaar)
waar kan ik dan precies de -- zetten?

Mijn fout, de zoekwaarde zal een getal zijn, alleen zoek je in tekst-waarden. De -- zal dan niet helpen.
Heb je Excel 365? Dan kun je beter een FILTER functie gebruiken...

Bijlagen

Power query misschien een optie?

Oh ja, stond hierboven al... niet helemaal scherp vandaag.

Hoi Peter,
daar heb ik nog nooit mee gewerkt is er een kleine uitleg?

@alex je doet zeer je best om tot een oplossing te komen maar zonder representatief voorbeelden zal het niet lukken. Aan (slecht geplaatste) code van TS is te zien dat hij de waarde uit een ander bestand wil halen.

daar heb ik nog nooit mee gewerkt is er een kleine uitleg?
Dan zal je een representatief voorbeeldje dienen te plaatsen met ook een tabblad waar in gezocht dient te worden. Dus een voorbeeldje waar ook de voorloopnullen in voorkomen e.d.

Hoi Peter,
ziet er in je voorbeeld inderdaad uit dat het werkt.
nu komt de hamvraag, hoe maak je dit?
ik heb de info in drie bestanden staan en zie dat je tabellen gebruikt.
hoe koppel je die dan in de query?
alvast dank voor je uitleg en hulp.

Dat is natuurlijk niet makkelijk om in enkele zinnen uit te leggen.
Staan deze drie bestanden in een map?
Als dat zo is, kan deze uitleg je een beetje op weg helpen.
In het begin kost het wat werk, maar daarna heb je er eigenlijk nauwelijks nog omkijken naar.
Er komen vast nog meer vragen bij je op. Schroom niet om ze te stellen, zodat ik of andere helpers je verder op weg kunnen helpen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Een veel gemaakte fout. De info verdelen over zoveel mogelijk bestanden en op het einde van de rit alles op 1 blad willen. De verdeel en heers techniek werkt omgekeerd in excel.

Hoi Peter,

dank je wel.
heb de bestanden nu gekoppeld en moet checken of ik nu alle info duidelijk in beeld heb.
wellicht had ik het beter met een paar rijen en kolommen moeten doen ipv 19000 rijen.
ik ga ervan uit dat het werkt.
wederom bedankt, scheelt weer een hoop tijd.

paar rijen en kolommen moeten doen ipv 19000 rijen.
Kan power query makkelijk aan.
Kontroleer goed want op de achtergrond dienen nog enkele stappen te worden uitgevoerd.
Ik weet niet of je dat al hebt gedaan.
Zie hiervoor het voorbeeldje in #15.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan