• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Diverse formules om een Excelbestand met 5 tabbladen te beheren (VBA mag ook)

Status
Niet open voor verdere reacties.

night owl

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2009
Goedenavond allen,

Voor mijn werk moet ik een Excelbestand creëren die mij gaat helpen om termijnen en verlengingen te bewaken.
Het gaat in totaal om 6 formules, waarvan ik de eerste wel voor elkaar gekregen heb.
Ik, als een Excel gebruiker met een beetje basiskennis, gaat dit niet voor elkaar krijgen zonder jullie hulp.
Voor degene die zin heeft om te helpen deze formules tot leven te brengen ben ik nu al dankbaar!
Een opzetje van het Excel bestand heb ik al gemaakt en die zal ik als bijlage voegen.
De cellen die ik in GROTE LETTERS schrijf, moet aangeven over welke cel ik het heb in de Excel sheet.
En als een formule is gerealiseerd, zal ik OPGELOST achter zetten zodat iedereen weet wat al is gelukt.
Ook is het belangrijk om te weten dat Excel ervoor zorgt dat er geen gaten tussen regels komt. Hiermee bedoel ik dat als een regel verplaats wordt naar een andere sheet, dat de zaken daaronder een plaatsje naar boven aansluiten. In tabblad archief geldt het precies andersom, omdat daar de laatst gearchiveerde zaken bovenaan de rij wordt gezet en de eerdere steeds verder omlaag verplaatst wordt.

En dan nu de formules met een beschrijving:

Formule 1 (termijn)

De RESTERENDE TIJD is: de DATUM AFLOOP af te trekken van de DATUM VANDAAG OPGELOST

Formule 2 (herkenning) en formule 3 (kleur)

Excel moet aan de hand van DATUM AFLOOP min DATUM OPLEGGING weten welke termijn hieraan verbonden zit (30, 60 of 90 dagen) en automatisch de juiste kleurenformule toepassen.
Deze is misschien wel het moeilijkste om te realiseren omdat Excel moet kunnen zien waar deze dagen terug te vinden zijn. Ik heb daarvoor een kolom ertussen gevoegd om die informatie eruit te halen.
Vervolgens moet Excel:
- bij een termijn van 30 dagen rood gaan kleuren zodra er nog 15 dagen aan RESTERENDE TIJD is bereikt
- bij een termijn van 60 dagen oranje gaan kleuren zodra de RESTERENDE TIJD van 45 dagen is bereikt en rood gaan kleuren zodra de RESTERENDE TIJD van 30 dagen is bereikt
- bij een termijn van 90 dagen oranje gaan kleuren zodra de RESTERENDE TIJD van 60 dagen is bereikt en rood gaan kleuren zodra de RESTERENDE TIJD van 30 dagen is bereikt
Belangrijk om te weten is dat de tekst niet moet gaan kleuren maar de cel.

Formule 4 (archief) en formule 5 (verlengingen) met behulp van een keuzeknop ja/nee

Indien VERLENGEN op nee wordt gezet, dan dient de desbetreffende zaak in de huidige sheet te verdwijnen en naar tab 5 (Archief) te worden verplaatst.

Indien VERLENGEN op ja wordt gezet, dan dient de desbetreffende zaak te verdwijnen uit de huidige sheet en naar tab 2, 3 of 4 (afhankelijk van hoeveelste verlenging) te worden verplaatst.

Het mag duidelijk zijn dat de keuzeknop in tab 4 alleen een keuzeknop Archiveren nodig heeft in plaats van de ja/nee optie.
Formule 6 (sorteren)
Het sorteren dient in eerste instantie te geschieden op kleur (rood bovenaan, dan oranje en dan leeg) en in tweede instantie op datum afloop (minste dagen bovenaan)
Deze sorteerfunctie zou in elke sheet toe te passen moeten zijn.

En dan tot slot zal ik de desbetreffende tabs toelichten die in het Excelbestand zijn gecreërd.

Tab 1 : initiële oplegging
Tab 2 : 1e verlenging
Tab 3 : 2e verlenging
Tab 4 : 3e verlenging
Tab 5 : Archief

Ik hoop dat ik mijn vraag helder heb kunnen omschrijven want anders leidt dat alleen tot onnodige inspanningen!;)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Veel te lang verhaal in mijn optiek. Wat is concreet de vraag? Voor complete projecten kan je beter iemand inhuren die het voor je maakt.

Ik zou in ieder geval niet gegevens gaan verplaatsen, maar 1 of meer extra kolommen toevoegen waarin de status staat en waar je vervolgens op kunt filteren. Ook zou ik de data opmaken als tabel (Tab Start).

Veel te lang verhaal in mijn optiek. Wat is concreet de vraag? Voor complete projecten kan je beter iemand inhuren die het voor je maakt.

Best VenA,

Dat ben ik met je eens. Het is inderdaad lang, omdat ik probeerde te voorkomen om een onduidelijke vraag te stellen.

Concreet is mijn vraag hoe ik alle formules in Excel kan maken, of in ieder geval leren hoe ik dat soort formules kan maken.
In Excel is zoveel mogelijk dat niet weet waar ik moet beginnen om kennis van formules op te doen.

Ik zou in ieder geval niet gegevens gaan verplaatsen, maar 1 of meer extra kolommen toevoegen waarin de status staat en waar je vervolgens op kunt filteren. Ook zou ik de data opmaken als tabel (Tab Start).

Beste heer Pieterse,
Bedankt voor uw reactie.
Aangezien ik even op uw website gekeken heb, vraag ik mij af of u mijn project zou willen maken en hoeveel dat kost?
Ik denk dat dat voor u een fluitje van een cent is. Of is dit niet het juiste podium om dat te vragen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan