Diverse problemen met PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik heb al maanden een merkwaardig probleem met mijn 9 maanden oude PC met actuele specs:
Intel i5, 500 GB SSD, 4 TB HD, 16 GB geheugen.

Ik houd het bewust wat kort omdat het anders een onleesbaar verhaal wordt.
• Na een verhuizing wil ik de adresgegevens wijzigen op de site van Corel en mijn huisarts, maar na ‘bewaar of Opslaan’ komen bij inloggen de oude adresgegevens toch weer terug. Wordt dus kennelijk niet onthouden
• Het soms niet kunnen plakken na een kopieer-actie (na opstarten weer wel goed)
• Zwarte balk boven in de verkenner, na paar keer sluiten en openen weer weg.
• Onleesbare tekst in Total Commander (na opstarten weer wel goed)
• Leeg scherm in Outlook (Office) in grote veld rechts (na opstarten weer wel goed)
• Steeds maar weer moeten aanvinken dat je met een bepaald fotoprogramma een foto kunt openen. Wordt niet onthouden kennelijk
• Het niet kunnen openen van foto’s of wisselende foutmeldingen, zoal ‘Runtime-error 217 at 004118CE'. Ook dan is opnieuw opstarten vaak de enige remedie.

Wat heb ik zelf al gedaan:
De bekende chkdsk, Scannow en nog wat testen uitgevoerd. Geen problemen gevonden.

Een Inplace-upgrade, geen resultaat. En daarna, ten einde raad, maar een volledige kale installatie, maar dus ook niet. Om gek van te worden!! Niets lijkt te helpen!!

Ik probeer een soort rode lijn te ontdekken. Lijkt iets met geheugen (het niet vasthouden van gegevens) te maken te hebben.

Ik heb naar de leverancier al een paar geer geopperd of het mogelijk een hardware-fout zou kunnen zijn. Maar dat kan volgens hem niet (overigens in goed overleg). Maar omdat echt niets lijkt te helpen heb ik eigenlijk maar een brandende vraag: Zou het toch aan een hardware-component kunnen liggen? Ik denk dan in eerste instantie aan het geheugen.

Sorry, toch nog een lang verhaal geworden…

George
 
Laatst bewerkt:
Als je een defect geheugen in je apparaat hebt had je wel crashes gehad. Het probleem van Corel lijkt meer te maken met de site zelf, en niet bij jouw.
 
Bedankt voor je reactie. Dus mogelijk toch geen probleem met geheugen, maar wat dan... Ok, Corel zou inderdaad kunnen, maar omdat het slechts een van de zeven verstoringen zijn die 'mogelijk' met elkaar te maken hebben, dacht ik aan een zeker verband.
 
Nog even aanvullend...

Ik heb inmiddels bij Corel en de huisarts het formulier ingevuld op een andere pc (laptop) en daar gaat het wel goed.

De leverancier denkt dat het, na de kale installatie dus, aan een van de geÏnstalleerde programma's moet liggen, maar ik betwijfel dat. Ik had kort voor de eerste problemen opdoken 2 programma's geÏnstalleerd: Acronis True Image en SyncBack. Toch twee bekende programma's waar ik ook al jaren zonder problemen mee werk. Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat een programma zoveel uiteenlopende fouten kan veroorzaken.
 
Bedankt voor je reactie.

Maar 'je vraag over 'dedicated graka' gaat mij een beetje boven de pet?

De updates en drivers zijn van de betreffende fabrikanten. Geen (als je dat bedoelt) drivers van derden gebruikt.

Hier wat info die mogelijk je vragen beantwoord:

Het moederbord is een Asus H470-Pro.

En hier een plaatje met diverse info van de pc.

Bekijk bijlage 361531

En ik zal memtest draaien en hier nog over terug koppelen.
 
Ja, raar verhaal. U sluit malware en veel fouten uit als u opnieuw installeert maar weet u dat zeker? Controleer eens alles wat er opstart. Updaters en indexeerders zijn vaak slecht geschreven. Een cloud service heeft indexeerders en de Windows search service. Misschien toch ongewenste onderdelen die met programma's mee opstarten of u gebruikt ergens een onveilige of ongeschikte download link voor. Het programma dat een lijst opstelt van alles wat er opstart is AutoRuns van Sysinternals.

U moet de moederbord drivers geïnstalleerd hebben, opgehaald van de site van de fabrikant. Bij Apparaatbeheer (rechts klikken op Start) moeten er geen uitroeptekens staan bij de pictogrammen, in de lijst van uitgeklapte drivers.

Heeft de computer verschillende kernen, "cores?" Kijk dan of deze één voor één tevoorschijn komen bij Taakbeheer > tabblad Prestaties > onderaan Broncontrole openen. Ze moeten allemaal wat activiteit te zien geven.

Reset eens de BIOS. Schakel energiebesparingsfuncties in de BIOS, zoals S1 S2 of S3, uit. Kijk daarna ook of instellingen worden opgeslagen. Als de kast van de stroom af en open moet, voor de hardwarematige reset methode, kijk dan of er iets opvalt aan stekkers of kabels. Zorg voor de verandering voor aarding van de kast of juist niet en in dat geval ook geen geaard stopcontact.
 
Ik had kort voor de eerste problemen opdoken 2 programma's geÏnstalleerd: Acronis True Image en SyncBack. Toch twee bekende programma's waar ik ook al jaren zonder problemen mee werk. Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat een programma zoveel uiteenlopende fouten kan veroorzaken.

Dit baart mij dan enige zorgen.
Als je die ook niet bijwerkt na dat je problemen zijn opgelost komen die dan ook weer terug. Je bent dan weer terug bij af als je je image weer terugzet.
 
Om te beginnen allen dank voor de vele suggestie en tips… En vriendelijk verzoek: Maak het niet te moeilijk met allerlei technische kreten. Ik ben maar een ietsje boven gemiddelde gebruiker.

Oei, waar moet ik beginnen. Ik zei al dat anders een te lang verhaal zou worden. Ik heb samen met een techneut van alles en nog wat getest. Maar omdat hier zoveel uiteenlopende kennis zit en er zeer goede ervaringen mee heb, dacht ik: ik doe nog een poging. Om maar een aantal dingen te noemen:

• i.v.m. de fout in Outlook alles op imap gezet. Was dus pop
• bij apparaatbeheer geen fouten
• i.v.m. de fout met afbeeldingen, alleen maar tijdje geopend met standaard programma (foto’s) van Windows. Maar ook dan de Runtime-fout
• Zoals gezegd, chkdsk, scannow enz…
• Op advies van Lange Pier memtest gedraaid. Na zo’n 3.5 uur stampen 0 errors.
• Ik heb geen aparte dingen gedaan met drivers, gewoon de updates van Windows 11 gedraaid, zoals 95% van de gebruikers dat doen. Ben ook up-to-date met Windows en programma’s waar ik mee werk. En ik gebruik zeker geen ‘obscure’ driver-update programma’s.
• Ik houd bij taakbeheer goed in de gaten dat er geen overbodige programma’s opstarten. Ook bij ‘prestaties’ lijkt alles goed
• In de bios durf ik niks aan te passen. Te bang dat ik nog verder van huis ben als ik fouten maak.
• Ook heb ik stekkers en kabels gecontroleerd.
• En inderdaad, wat Jakcall zegt; een image terugzetten heeft geen zin
• Ook in Speccy zie ik geen bijzonderheden, geen foutmeldingen en alles groen.
• Ook in Autoruns64 gekeken. Bij ‘Logon’ geen problemen

Oftewel, Alles lijkt gewoon goed te staan, nergens foutmeldingen. Dus dacht ik aan een hardware probleem, maar dat lijkt het dus ook niet te zijn. Misschien moet ik het maar opgeven.

Ik word er chagrijnig en moedeloos van en ben in staat om een nieuwe pc te kopen, maar ja, mijn pc is 9 maanden oud…
 
Laatst bewerkt:
Die Asus is een uitgesproken gaming moederbord, moet je toch echt je over de schrik voor de bios heenzetten…:)
Ik zou daar de tweede dedicated video-kaart een paar dagen uitzetten om te kijken of de ‘gewone’ intel graphics van de i5 cpu het wél doet.

Hier adviseren ze ook nog Visual C++ te repareren: https://www.thewindowsclub.com/how-to-fix-runtime-error-217-on-windows-10
Kans klein als herinstallatie al niet werkt, maar ja, het is te proberen.

Jammer dat we nog steeds niet weten wat speccy zegt over hardware en software.
 
Laatst bewerkt:
Met knikkende knieën naar het BIOS gegaan :shocked:

Via tabs Main en Advanced gekeken, maar... kan niks vinden over een 'tweede' video-kaart. Zelfs niets over uberhaupt een videokaart.
Zelfs met zoeken naar 'Video card' niets gevonden
Ook met zoeken naar 'Intel Graphics' niets gevonden.

Is kennelijk een andere moederbord dan die jij bedoeld?

Vergeten in mijn rijtje te benoemen. Ook al 2 keer Visual C++ gerepareerd, maar dus zonder succes.

En de info over Speccy was geen onwil, maar door de vele reacties en vragen was ik het spoor een beetje bijster. Hierbij de txt-file. Hoop dat dit voldoende is...

Bekijk bijlage 361544
 
Beste Lange Pier, Je mag mij best van alles verwijten over wat ik 'niet goed gedaan' heb, maar ik heb echt mijn best gedaan om de juiste info te geven. En sommige zaken zijn voor mij gewoon te ingewikkeld. Ik heb inmiddels de specs van Speccy verstuurd en waar zet ik de Windows driver uit? en wat bedoel je nou met drivers van Chipbakkers? Ik had dit toch gemeld: "'De updates en drivers zijn van de betreffende fabrikanten. Geen (als je dat bedoelt) drivers van derden gebruikt", maar kennelijk bedoelde je dat niet.

Maar ik stel voor (in positieve zin) dat we het hier maar bij laten. Ik heb er geen puf meer voor....

De oorspronkelijk vraag was ook simpel. Zou het aan de hardware kunnen liggen? Kennelijk niet dus.....

Nogmaals allen dank voor de hulp.....
 
Met dank voor je inzet. Jij doet je best. Het je de laatste Windows updates. Uitvoeren. Doe eens een opschoning met CCleaner. Kijk wat aangevinkt staat. Schoon ook het register op met CCleaner. Start opnieuw op. "gewoon de updates van Windows 11 gedraaid" voldoet die pc wel aan de eisen die voor Windows 11 gesteld worden. Zijn die genoemde programma's dan ook geschikt voor Windows 11?
 
Laatst bewerkt:
Beste Lange Pier. Met alle respect, maar het zou prettig zijn als je meer in gewone gebruikerstaal communiceert. Ik weet dat sig Special Interest Group betekent, maar wie weet dat nou? En waar kan ik dat dan lezen? En wie begrijpt dit nou: "je gebruikt de GPU in de CPU? en geen dedicated graka?". Dit is toch geen forum voor techneuten. Juist niet zou ik zeggen.

Ik ben een paar jaar geleden lid geworden, niet om voorrang te krijgen, maar omdat ik al jaren daarvoor altijd prima geholpen werd. Maar het lijkt er toch echt op dat het meer een techneuten-onderonsje wordt. Jammer...
 
Beste Senso, bedankt voor je advies. Maar dit heb ik echt al diverse keren gedaan. Draai om de paar dagen CCleaner (werk ik al jaren mee) en maandelijks schoon ik hiermee het register; gisteren nog (hoewel er adviezen zijn om dit niet te doen, zou een risico zijn en niet helpen). Ook controleer ik regelmatig op Windows updates. Oftewel. Ik ben echt up-to-date.
 
Je moet Lange Pier niet aanvallen want hij is gewoon goed op dit gebied. Zijn gebruikte taal ligt soms een niveau hoger maar dat is logisch als je een dergelijke kennis hebt en al jaren mensen helpt. En sig is signature en dat is zijn handtekening in de berichten van Lange Pier.

Maar het lijkt er toch echt op dat het meer een techneuten-onderonsje wordt. Jammer...
Dat is helemaal niet juist. Iedereen wordt op Helpmij.nl goed geholpen. Maar de ene keer lukt iets wel snel maar de andere keer niet.

Als problemen zich meer voordoen bij gebruik van bepaalde (oude) programma's dan kun je de compatibiliteitsmodus proberen. Ga op de exe (uitvoerbaar bestand) staan en klik RMK rechtermuisknop en kijk of daar de juiste/andere modus staat.
 
Laatst bewerkt:
Ok, nog maar een sneer dat ik iets niet weet en nog onterecht ook. Maar zoals gezegd, ik stel voor (in positieve zin) dat we het hier maar bij laten. Ik heb er geen puf meer voor.... En nog een kleine toevoeging: Jij hoeft mij echt niet meer te helpen!!

Oh ja, zie weer deze vervelende bijlage:

Bekijk bijlage 361546
 
Laatst bewerkt:
Beste Senso.

Aanval is echt overdreven. Het is dat wijzende vingertje en de toon die wat onprettig overkomt. Gewoon wat meer begrip voor vaak eenvoudige gebruikers die niet zitten te wachten op allerlei technische kreten die ze dan eerst weer moeten googelen en voor verwarring en soms onbegrip kunnen zorgen. Sorry Lange Pier, maar vraag eens aan honderd computergebruikers wat 'dedicated graka' betekent? Ik schat zo maar dat 90,95 gebruikers dat niet weten. Ik heb les gegeven en ben betrokken geweest bij een helpdesk, een hele belangrijke regel hierbij was je te verdiepen in de doelgroep en probeer daarbij zoveel mogelijk op dat niveau te communiceren.

En sig betekend toch 'ook':sig.png

Vandaar de begrijpelijke verwarring.

Laat ik afsluiten met een compliment voor jullie allen die mij de afgelopen jaren vaak heel prettig geholpen hebben. Om die reden ondersteun ik jullie al weer een aantal jaren met veel plezier door een kleine jaarlijkse bijdrage te leveren.
 
Laatst bewerkt:
Forums zijn niet bedoeld voor clutter. Beperk de overwaarde aan rare uitdrukkingen en opmerkingen of uitgebreide handtekeningen en statements. Niet werkende bijlagen of snelkoppelingen kunnen ook meteen door de poster verwijderd worden.

Via de volgende link kunnen de chipset drivers gedownload worden. Voor Windows 11 in de lijst geselecteerd.

https://www.asus.com/nl/Motherboard.../TUF-GAMING-H470-PRO-WI-FI/HelpDesk_Download/

Gaat u daar bovenaan naar rechts, van Driver & Tools naar Bios & Firmware, dan ziet u dat er op 5 augustus een bios is uitgebracht die Windows 11 ondersteunt zonder instellingen in de bios te hoeven aanpassen. U moet bij het installeren van een bios natuurlijk altijd de meest recente nemen want die omvat al het voorgaande. Resetten van de BIOS is dan niet meer aan de orde.

U bent wel dapper om nu al over te gaan op Windows 11, met uw ervaringsniveau. Beter koopt u, misschien via Marktplaats, een licentie code en download link voor Windows 10. Dit doe ik dan voor Euro 20 en de verkopers zijn meestal professioneel toegerust. Als ik het moest zeggen dan zou ik niet riskeren dat er hier nog veel meer werk aan zit.
 
Gewoon wat meer begrip voor vaak eenvoudige gebruikers die niet zitten te wachten op allerlei technische kreten die ze dan eerst weer moeten googelen en voor verwarring en soms onbegrip kunnen zorgen.

Ja, dat is mooi gesproken. Je moest eens weten hoeveel ik al die jaren heb moeten zoeken (en nog steeds) met Google om de kennis te vergaren die ik nu heb. Ben begonnen met W98, toen WXP, W7 en nu W10. Wat wist ik van deze besturingssystemen? Helemaal niets. Ik had wel het voordeel dat ik de kennis van MS-DOS had, dus ik kon een beetje 'dieper' kijken. De rest heb ik allemaal met zwoegen geleerd. En dan maar weer opzoeken met Google als ik iets niet wist. En nog steeds komen op dit forum vragen voorbij waar ik in moet duiken en een uur aan het zoeken ben. Dan ben ik toch gek om voor een ander zoveel werk te verzetten. Maar goed, ik doe dat omdat ik er plezier in heb en er zelf ook weer van leer en ik geef vaak links die de vraag/het probleem dan oplossen.

Ik wist niets van Excel en met behulp van dit forum ben ik in 2016/2017 begonnen met Excel. Mijn hele boekhouding/administratie heb ik nu in Excel. Ik kan er nog niet veel van maar ze helpen mij altijd op dit forum. Noem de namen maar op. Ze staan altijd voor je klaar. Ja, hun taal is soms anders maar dat is logisch.

Ik heb je diverse opmerkingen gegeven waar je aan kunt denken en even naar kijken. Als ik direct oplossingen heb, dan geef ik die en ga niet moeilijk doen. Ik vond het wel vreemd dat je het over W11 had. Wat toen dacht ik, dan kun je toch wel enkele (nieuwe) problemen verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

In het begin van dit topic :

"Intel i5, 500 GB SSD, 4 TB HD, 16 GB geheugen."


Op het einde zie ik ineens meermaals vermeld :

Windows 11 .....

Ik ging er van uit dat deze c.p.u. niet werd ondersteund door dit o.s.

Kan een mogelijke oorzaak zijn voor dit vreemde gedrag.

peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan