Diverse Windows-applicaties starten niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Elon
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Elon

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2001
Hoi,

Sinds enige tijd heb ik te kampen met een probleem dat diverse Windows applicaties niet meer opstarten, dit zonder enige foutmelding o.i.d.

Het begon met winamp, die start gewoon niet meer op. Inmiddels zijn het meer applicaties, met name de Windows Bureau-Accesoires: MS Paint / Wordpad / Kladblok. Daarnaast start Adobe ook niet meer. Wellicht zijn er meer programma's die niet meer starten maar die heb ik nog niet ontdekt.

Ik heb gecheckt of e.e.a. wellicht met firewall te maken heeft maar volgens mij niet. Als Security Center (Kaspersky) uitstaat werkt e.e.a. ook niet.

Wie heeft een idee waar het aan kan liggen?

Gr, Elon

Start je computer eens op in de veilige modus. (Druk op F8 voor het Windows laadscherm). Werken de applicaties daar wel?

Regel ergens een XP installatiecd met SP2 geïntegreerd. Indien alleen een SP1 of <geenSP> XP installatiecd beschikbaar, kijk dan even hier om zo'n SP2 geïntegreerde XP installatiecd te maken.

Zodra die CD beschikbaar is, Start -> Uitvoeren -> sfc /scannow
Hierbij kan om die CD gevraagd worden, stop die dan in je cd/dvd speler.

Succes,

Tijs.

Hoi,

Dank voor alle reacties.

In veilig modus start e.e.a. wel gewoon, ook via start uitvoeren. Alleen als ik e.e.a. start met snelkoppeling of vanuit startmenu werkt e.e.a. niet.

Ook viruscheck gedaan, doe iedere week een volledige check. Kom geen problemen tegen. Heb Internet Security van Kaspersky, particuliere licentie, 100% up te date.

CD met SP2 heb ik nog niet, kan ik voor kijken. Draai nu overigens wel al XP met SP2.

Hoe kan het dat e.e.a. in de veilige modus wel start?

Gr, Elon

Hoe kan het dat e.e.a. in de veilige modus wel start?

Lijkt mij een programma dat het tegenhoudt.
Typ bij Uitvoeren eens: msconfig, en klik daar op het tabblad Opstarten.
Kan je een printscreen maken, en laten zien wat daar allemaal staat?

hierbij de eerste printscreen:

Bijlagen

• printscreen1.JPG
    printscreen1.JPG
    70,6 KB · Weergaven: 40
en hierbij de tweede. Alle programma's worden in de 3 schermpjes vermeld.

Hoop dat er iets meer duidelijk wordt. Bedankt!!!!

Bijlagen

• printscreen2.JPG
    printscreen2.JPG
    94 KB · Weergaven: 28
Lees dit eens door.

Hier staat veel informatie over opstartitems, en ook links naar sites waar precies staat welke je wel en niet aan moet vinken.

Handige link, thank!

Heb alles uitgezet wat ik niet gebruik en uit mag staan.

Opstarten van pc gaat nu nog sneller dan normaal :thumb: maar probleem blijft bstaan :(

Heb overigens alle opstart items gecheckt, zit geen trojan o.i.d. bij.

Onthoud even welke je hebt aangevinkt (opschrijven, of screenshots voor jezelf bewaren).

Vink dan alles uit, behalve het echt hoognodige, zoals je virusscanner en firewall.

Start nu opnieuw op, en probeer het nog eens.

Hoi,

Ik heb alleen het echt hoognodige aan laten staan. Virusscan/firewall en programma voor muis/keyboard.

Werkt nog steeds niet helaas

Ben zelf ook al flink aan het googlen geweest, helaas zonder resultaat

Ik heb nog niet teruggemeld gezien dat je sfc /scannow ook inderdaad gedraaid hebt, zoals ik je aangegeven heb?

Tijs.

zal 'm morgen draaien inderdaad.....moet alleen aan CD zien te komen, moet wel lukken via nieuwsgroepen.

Ik laat het resultaat weten!

Hoi,

Had zelf Windows XP Professional DELL versie draaien.

Heb nu exact dezelfde versie met SP2 op install-disk.....krijg nu steeds de foutmelding dat geplaatste CD rom anders is dan geinstalleerde versie :confused:
Kom nog even niet veel verder dus...

Hoi,

Had zelf Windows XP Professional DELL versie draaien.

Heb nu exact dezelfde versie met SP2 op install-disk.....krijg nu steeds de foutmelding dat geplaatste CD rom anders is dan geinstalleerde versie :confused:
Kom nog even niet veel verder dus...

Je hebt dus SP2 geïntegreerd in een XP Prof Dell versie? Taal is ook hetzelfde?

Tijs.

yep....heb NL versie van Windows XP professional.

Ik ben de dell cd zelf kwijt dus heb NL versie Dell Windows XP Professional met SP2 geintegreerd gedownload.

Ik draai sfc /scannow gewoon nog een keer opnieuw. Heb in regedit source pad e.d. aangepast. Kwam dat als tip tegen....wie weet ;-)

Laatst bewerkt:
[...]Ik draai sfc /scannow gewoon nog een keer opnieuw. Heb in regedit source pad e.d. aangepast. Kwam dat als tip tegen....wie weet ;-)

Klinkt goed.. Ik vermoed inderdaad dat DELL de inhoud van de XP cd in een map op de pc zet, en ernaar verwijst als bron van XP bestanden. Is in die map geen SP2 geïntegreerd, dan is dat inderdaad een logische verklaring voor de melding waar je het over had.

Als je nu als Source path je CD-rom hebt aangegeven, dan lijkt het me dat sfc /scannow zou moeten gaan werken. Let er wel op dat de de map i386 hierbij niet aangegeven moet zijn, dus als je CD-speler bijvoorbeeeld de schijfletter D: heeft, dan moet in de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion de waarde SourcePath op D:\ gezet worden.

Ik hoop dat het nog wat oplevert m.b.t. je originele problemen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi....probleem speelt nog steeds!

Heb sfc/scannow gedraaid, daarna kreeg ik steeds enkele dll foutmeldingen. Ik heb vandaag dus Windows opnieuw geinstalleerd. Kan de betreffende applicaties nog steeds niet starten.

Heb nu echt geen flauw idee mee wat er aan de hand kan zijn.

Dus zelfs na een volledig nieuwe installatie van XP en herinstallatie van die applicaties werken ze niet?

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan