DKIM in spam map

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Berichten
6.950
Omdat ik werkelijk geen idee heb waar ik deze vraag moet zetten (ik zie namelijk nergens een hoofditem voor e-mail problemen, alleen outlook en ja, dat heb ik niet), dacht ik dan maar hier.

Ik krijg DKIM e-mail in mijn spammap. Heb ik nog nooit gehad maar sinds een maand of 2 wel. Nu komen er niet veel DKIM e-mails binnen, maar vanochtend weer eentje. Daarom dacht ik, ik vraag het hier waarom dat zo is.

Omdat ik KPN heb als provider heb ik het daar ook gevraagd. Ik kreeg dit als antwoord:
DKIM is een techniek om de authenticiteit van e-mails te bevestigen, een van de maatregelen om alle spam en spoofing ellende van e-mails te verminderen. Als een e-mail met een onjuiste DKIM binnenkomt dan verdwijnt deze in de spam box, gelabeld met “DKIM” i.p.v. “SPAM”. Het enige dat u kunt doen is de relatie aanspreken, en vragen of hij zijn e-mail instellingen of die van zijn e-mail provider wil (laten) nakijken. Dit kan problemen geven bij alle KPN abonnees, maar ook bijv. Gmail is behoorlijk kritisch wat dit betreft.
Moet wel zeggen dat de e-mails naar info ad steunpunt.....etc worden gestuurd, die hebben dus een DKIM ervoor staan.
Bij overige e-mail adressen is dat niet. Die overigens wordt doorgestuurd naar steunpunt.....ad....kpn mail.
DIt is ook van toepassing op een ander email met kpn mail.

Het kan dus zijn dat er een DKIM instelling niet goed staat bij mijn hosting. Maar het kan ook zijn dat bij Cloudflare iets niet goed staat en daar heb ik even gekeken. Ik zie bij DNS instellingen dit staan:
Add an MX record for your root domain so that mail can reach @xxxxx.nl addresses or set up restrictive SPF, DKIM, and DMARC records to prevent email spoofing.

Wie weet raad en wil kijken naar mijn instellingen bij Cloudlfare voor beide email?
 
Maar heb je DKIM ook in je control panel goed staan?
Je hebt wel een MX-record in je DNS?
 
ik wil hier niet open en bloot mijn dns neerzetten die staat bij cloudflare.
Er staat een MX record in.
 
Beste tool om dit te troubleshooten is mxtoolbox.com

Volgens die website is er een dubbel spf record voor je domein. 1 daarvan accepteert werkelijk alle email servers ter wereld.

KPN, Google (en nog een paar) hebben sinds kort veel strengere regels voor email. Zo zul je op zn minst ook DKIM en SPF goed moeten configureren. We krijgen op dit moment doorlopend tickets van emails die niet aankomen bij Google of KPN. Staat daar allemaal wel strak ingesteld.
 
Als je vragen hebt over de spam-markering bij KPN, dan kan je altijd een mailtje naar abuse@kpn.com wijden. KPN gebruikt veel systemen van externe partijen om hun netwerk en dus ook het mailverkeer in de gaten te houden. En verder zijn het toffe mensen die ik al eens eerder ontmoet heb. :)

Natuurlijk kan je ook terecht op het KPN Klantenforum. Maar de eerste stap is om je mailsystemen even door te laten lichten door de genoemde test-websites.
 
Ik heb kpn al benaderd en ook abuse. Daar stond sowieso 1 emailadres van mij als niet oké, terwijl het een kpnmail.nl is. Dat hebben ze gefixt.

Zal eens kijken naar de tool van Gouwepeer en alles wat er verder staat. Kan even duren voordat ik weer antwoord geef. Ik zeg het maar even ;)
 
Is het trouwens nodig als je bij cloudflare zit, om de email routing te gebruiken? Of hoeft dat niet per se
 
Nee hoor, maar je staat wel zwakker omdat je alsnog je IP-adres exposed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan