DLL's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Montaigne

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2005
Berichten
75
Hallo,

Ik kom regelmatig de term tegen DLL. Ik heb een registerprogrammaatje (Register Mechanic) dat scant ook op "Shared DLL's en repareert deze bestanden wanneer nodig.

Mijn vraag is deze: wat zijn DLL's en waarom mogen ze niet gedeeld worden. En wat doen ze.

Met vriendelijke groet Ton
 
Algemene uitleg DLL: link

Op zich is er niets mis met gedeelde DLL's. Als software een DLL deelt, hoeft er maar 1 DLL-bestand op je systeem te staan in plaats van diezelfde DLL per applicatie. Dat was oorspronkelijk ook het doel van DLL's: efficiënt omgaan met plaats en geheugen wat betreft applicaties.
Windows houdt ook perfect bij welke DLL's gedeeld worden en welke niet.

In de praktijk bestaat er de term "DLL Hell". Applicaties kunnen DLL's overschrijven met een andere versie; conflicten tussen verschillende applicaties die het niet eens zijn over de versie van de gedeelde DLL die gebruikt moet worden; software wordt verwijderd maar het register wordt niet netjes opgeruimd waardoor links naar DLL achterblijven,...

De "DLL hell" is de reden waarom Microsoft bezig is met ".NET Framework" waarbij verschillende versies van dezelfde gedeelde DLL vreedzaam naast elkaar kunnen bestaan.
Programma's zoals Register Mechanic kijken het register na op foutieve links naar DLL's.
Dus dat kan je gerust laten gebeuren. Zorg wel altijd dat er een backup gemaakt wordt zodat eventuele problemen die moesten ontstaan terug ongedaan gemaakt kunnen worden.
 
DLL worden vaak gebruikt om een programma op te delen.
b.v.
-1 deel voor registratie en ander register zaken
-1 deel voor invoer controle
etc... etc...
doordat je dan slecht een deel van een programma hoeft te vervangen bij een update of patch bespaar jejezelf een hoop ellende.

O nog iets in de link van decomp werdt gesproken ofver het handmatig verwijderen van een dll.


De-register een dll altijd voordat je hem verwijdert met regsrvr!
 
Dnereb zei:
De-register een dll altijd voordat je hem verwijdert met regsrvr

Een vermelding alleen lijkt me niet voldoende? Graag uitleg aan topicstarter hoe dat precies in zijn werk gaat :)
 
Laatst bewerkt:
Mij wel, met name omdat ik regsrv ook genoemd heb.
Mocht je dat niet genoeg vinden... voel je vrij om aanvullingen te posten naar eigen inzicht.
Ik heb het alleenrecht niet op het uileggen hoe regsrv werkt.
Daarentegen betwijfel ik of jij mij kan opleggen dat ik iets (nader) moet uitleggen.

M.v.g.

Dnereb
 
Dnereb zei:
Mij wel, met name omdat ik regsrv ook genoemd heb.
Mocht je dat niet genoeg vinden... voel je vrij om aanvullingen te posten naar eigen inzicht.
Ik heb het alleenrecht niet op het uileggen hoe regsrv werkt.
Daarentegen betwijfel ik of jij mij kan opleggen dat ik iets (nader) moet uitleggen.

M.v.g.

Dnereb

Ik denk dat mumzel je wilt wijzen op het kennisverschil tussen leden/forumdeelnemers onderling. Het antwoord op mijn vraag in het forum van decomp is zeer afdoende met een keurige verwijzing naar een ter zake doende site. Maar wat regsrv is en hoe je DLL de-registreert weet ik nog steeds niet. Ik vind dit een uitstekende site waar ik al verschillende malen het antwoord op mijn vragen heb gevonden.

Met vriendelijke groet Ton
 
Ik begrijp zeker dat er kennis verschil is.
Maar ik weet niet of jij uberhaupt van plan bent om DLL's handmatig te kopieren of te verwijderen. Mocht dat wel het geval zijn dan ga ik ervanuit dat je er
A) iets over opzoekt
en/of
B) er over doorvraagt.

Ik heb er namelijk geen behoefteaan om een voorbeeld te maken e.d. terwijl de vrager er geen behoefte aan heeft. Mijn post was een aanvulling op Decomp's post/link.
En het staat hem of anderen vrij om dingen aan te vullen, toe te voegen of corrigeren.

In dit geval vind ik dat mumzel zelf die uitleg had kunnen geven indien hij dit zo noodzakelijk had gevonden. Ik heb namelijk zo mijn eigen richtlijnen voor wat en hoe ik eventueel iets post.
 
Ik leg in het geheel niets aan niemand op, het was slechts een vriendelijk bedoeld voorstel.

Uitleg voor mensen die niet weten hoe het moet:
ga naar start, uitvoeren en tik daar in:

regsvr32 <dllnaam waar het om gaat> om te registreren
regsvr32 /u <dllnaam> om te deregistreren

gevolgd door enter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan