Dlookup Herhalen bij wijzigen veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

goedlichtJoost

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2012
Hallo allemaal,

Ik heb twee tabellen en twee formulieren.
Deze heb ik gelinkt met een relatie (een op veel).

In tabel 1 staan 2 waardes. een naam(primaire sleutel) en een getal.
In tabel 2 maak ik records aan die gebruik maken van tabel 1.

De primaire waarde is makkelijk op te halen en te onthouden. Echter zou ik nou ook het bijbehorende getal uit tabel 1 willen hebben op mijn formulier (maakt niet heel erg uit of het opgeslagen wordt in tabel 2, als het maar zichtbaar is op het formulier)

Hiervoor heb ik de functie DLookUp gebruikt.
Ik vul in mijn gewenste tekstveld (waar ik dus het bijbehorende getal van tabel 1 aan de hand van mijn keuze van record van tabel 1 wil laten zien) bij Besturingselementbron:
=DLookUp("naam van getal";"Tabel1";"naamtabel1 = naamtabel1intabel2")

Dit werkt 1 keer, maar wanneer ik nu in mijn keuzelijst de waarde van naamtabel1 wijzig, dan zou ik graag willen dat hij opnieuw het bijbehorende getal opzoekt.

Hoe kan ik dit realiseren:)

Mvg
Joost

Dan heb je zeker een doorlopend formulier gemaakt? Waarom niet simpeler, en de tabellen en de velden in de query die je voor het formulier gebruikt gezet? Dan hoef je helemaal niks meer te doen, behalve de velden op je formulier zetten.

Ik snap de query niet echt. (zoals je misschien ook hebt kunnen zien in mijn toegevoegde database van gisteren)
Ik heb nu een nieuwe query aangemaakt van mijn tabel met de 2 waarde, met de wizardQuery, hierbij heb ik gekozen voor selectiequery, vervolgens mijn primaire sleutel en Getal toegevoegd, vervolgens een bijpassende naam gegeven.
Nu heb ik als ik op die query klik dus een tabel van 2 kolommen (primair en getal).

Nu terugkomend op mijn formulier (het zijn 2 losse formulieren).
ik kan met een keuzelijst (via de wizard keuzelijst kiezen voor record kiezen aan de hand van query) nu kan ik dus mijn primaire sleutel kiezen en vervolgens opslaan op mijn tabel.
Maar hoe krijg ik nu bijbehorend getal (tweede kolom van mijn query) in een volgend tekst vak. wat dus mee moet veranderen met mijn keuzelijst-keuze.

Gr
Joost

Je moet niet gek opkijken als mensen je niet helemaal snappen als je dit soort dingen schrijft:
Nu terugkomend op mijn formulier (het zijn 2 losse formulieren)
Eén formulier is twee formulieren? Hebben we het dan over een hoofdformulier met een subformulier? Of heb je voor elke tabel een eigen formulier gemaakt? Laat ik eens van het laatste geval uitgaan; Tabel2 is dan de middels een refererend veld gekoppeld aan het sleutelveld van Tabel1. Dus bijvoorbeeld: de waarde 32 (sleutelveld in Tabel1) komt 8 keer terug in Tabel2. En in Tabel1 staat dan bij Getal bijvoorbeeld 550. In je formulier op Tabel2 wil je de waarden 32 (Veld ID) en 500 (veld Getal) uit Tabel1 zien, naast de velden uit Tabel2 natuurlijk, want daar is je formulier op gebaseerd.
Dan is de oplossing dus precies zoals ik zei: in het formulier moet je niet Tabel2 als basis gebruiken, maar een query. In die query pak je alle velden van Tabel2 (bron van formulier tenslotte) en voeg je Tabel1 toe, zodat je daaruit het veld [Getal] kunt pakken. En dat zet je dan op je formulier. Probleem opgelost!

Ja ik bedoelde gewoon dat ik voor elke tabel een los formulier heb gemaakt. Het gaat om de database die ik gisteren heb toegevoegd. Heb ik je die toevallig nog kunnen bekijken.
Oke ik moet dus een nieuw formulier maken.
Eerst maak ik een query, dit doe ik door de Wizard Query, dan een selecctie query, en dan kies ik beide tabellen. en voeg ik alle beschikbare velden toe.
NU kan ik kiezen voor een detail query of een totalen query. En dan krijg ik in beide gevallen een error.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan