DLookup problemen met datums. Sinterklaasavond niet op 5/12 maar op 12/5

Status
Niet open voor verdere reacties.

helpmijmail

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
Ik heb een rapport gemaakt met daarin de dagen van de week en de bijbehorende datums. Nu heb ik een tabel TblFeestdagen met de 3 velden ID, Datum,Naam.
Hierin staat bijvoorbeeld 11-11-2011 Sint Maarten of 5-12-2011 Sinterklaasavond.
De datums hebben hetzelfde formaat zoals hierboven geschreven.
Nu ga ik met een Dlookup zoeken of de datum in het rapport ook een feestdatum is en dat lukt voor Sint Maarten maar niet voor Sinterklaas. Deze laatste wordt geplaatst bij 12-5-2011. Ik heb al heel wat forums bezocht en lees hier dat het aan een Amerikaans datumformaat ligt. Ik heb vervolgens een query gemaakt die de nederlandse formaat wijzigt in de Amerikaanse 12-05-2011. Maar dit mocht niet helpen.
De Dlookup staat in een tekstvak als besturingselementbron.
Code:
=Dlookup("naam";"Tblfeestdagen";"datum=#" & [woensdag] & "#")
Waarbij naam en datum velden zijn in Tblfeestdagen
[woensdag] is een tekstvak met daarin een besturingselement die de datum weergeeft.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat alle datums goed gezocht worden?

Je hebt, helaas voor je, geen query gemaakt die de datums omzet naar naar de amerikaanse. Dat heeft ook helemaal geen zin. Je kan het eens proberen met:
Code:
=Dlookup("naam";"Tblfeestdagen";"datum=" & Format([woensdag];"\#mm\/dd\/yyyy\#"))

Super, dit lukte. (Daar heb ik gisteren toch wel vier uur naar gezocht. Bedankt)
Nu wil ik echter in hetzelfde rapport ook vermelden wie jarig is op de weergegeven datum. Nu lukt dit niet met Dlookup omdat deze slechts de eerste gevonden waarde weer geeft en er kunnen immers meerdere personeelsleden op dezelfde dag jarig zijn.
In het rapport wil ik drie tekstvakken per dag maken die dan maximaal drie namen kunnen weergeven van de personen die jarig zijn op die dag. De eerste tekstvak zou als besturingselement een Dlookup kunnen hebben, maar dit zal niet opgaan voor de tweede en derde vak (je krijgt dezelfde waarde). Ik weet dat je tekstvakken via VBA een waarde kan meegeven, maar mijn kennis van Recordsets en VBA is ontoereikend om dit probleem op te lossen.
Naam rapport: Urenbrief
voorbeeld van veld in rapport met datum: [woensdag]
Querie: QRY Persoonsgegevens bevat o.a. [naam] veld en [volgverjaardag] veld . [volgverjaardag] is een datumveld met als datum de volgende verjaardag. (formaat dd-mm-yyyy)

Laatst bewerkt:
Opmaak op datumvelden hebben geen enkele zin, omdat een datum als een getal wordt opgeslagen. Het enige dat je met Opmaak instelt, is hoe je naar dat getal kijkt. Om te zien wie er op 5 december jarig is, of welke feestdag dan ook, moet je van een geboortedatum de maand en de dag weten, en die vergelijk je met de maand en dag van de feestdag. Dat kun je doen met een Format opdracht:
Code:
Vandaag Jarig: IIf(Format([Geboortedatum];"mmdd";2;2)=Format(Date();"mmdd";2;2);"Jarig!";"")
Geeft een lijstje met personen die vandaag jarig zijn.
Wil je een overzicht maken dat op een willekeurige dag van het jaar laat zien wie er op een feestdag jarig zijn, dan wordt het een heel ander verhaal. Dat kan dan heel ingewikkeld worden, of wat simpeler. De ingewikkelde optie laat altijd alle datums zien, bij de eenvoudigere oplossing kies je een feestdag, en zie je vervolgens wie er die dag jarig is.

Afgelopen weekend is het me gelukt om de verjaardagen op mijn rapport te krijgen. Bedankt voor de hulp Octafish. Vraag kan gesloten worden.

En dat mag je zelf doen! Bovenin de blauwe balk heb je daar een knop voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan