DNS 2 ip's per computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

fvroekel

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2007
Berichten
16
Hallo mensen,

Ik had een vraag. Ik ben nog echt een beginner loop momenteel stage.
Maar in het DNS in foward lookup zone staan sommigen computer (niet allemaal)
er twee keer in met een verschillend ip adress. dns.JPG
Hoe krijg ik voor elkaar dat die pc gewoon 1 ip adress uitgedeeld krijgt?

mvg,

fvroekel
 
Let op: De pc krijgt gewoon 1 ip-adres toegewezen (via DHCP). Dat kun je op het werkstation zelf nagaan met Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig

Het enige is dat de DNS server 'achterloopt' bij de registratie van ip-adressen vanuit het werkstation en/of de DHCP-server. Krijgt een pc de ene keer ip-adres1 en een volgende keer ip-adres2 via DHCP, dan is het mogelijk dat bij de forward zone 2x de naam van de pc voorkomt (met die verschillende ip-adressen).

Oplossing voor het probleem met de DNS server heb ik momenteel even niet, maar het is in ieder geval een ander probleem dan je stelde in je posting.

Tijs.
 
Oke dankje!
moet ik even verder kijken waar het aan licht als iemand een idee heeft ik hoor het graag.
Het viel mijn trouwens op dat het volgens mij komt door notebooks met vista erop.

Mvg
 
Waarschijnlijk ligt dit aan je instellingen van de DHCP server. Als je bij de betreffende scope properties kijkt en dan het tabblad DNS. Hier moet DNS dynamically update enabled staan en ook discard A host en PTR records when lease is deleted
 
Bedankt voor de reactie
Maar staat allebei goed!
Dus daar licht het niet aan..
Mischien een andere oplossing?

mvg
 
Laatst bewerkt:
Wat je kunt proberen is scavenging van stale records aanzetten.
Dat kan op server-niveau, of op niveau van de Forward lookup zone.

Zie bijlage voor scavenging op het niveau van Forward lookup zone.

(Rechtklik op de zone, en Properties/Eigenschappen kiezen).

Zet de scavenging periode lager dan de tijd dat DHCP leases geldig zijn. 6 uur zou bijvoorbeeld een idee zijn als de DHCP leases 24 uur geldig zijn. Dubbele entries zijn dan maximaal 6 uur mogelijk, en daarna weer in orde.

Kijk of Scavenging het probleem oplost (haal dus voor de test niet handmatig de dubbele entries eruit).

EDIT: Nu is de bijlage er ook bij. De originele grootte was iets te groot, dat is gefixt.

Tijs.
 

Bijlagen

  • DNS_Bijwerken.JPG
    DNS_Bijwerken.JPG
    95,9 KB · Weergaven: 110
Laatst bewerkt:
Ik zie de bijlage er zo niet bijzitten:eek:
Heb wel even gekeken bij properties.
Daar zag ik staan: No-refresh interval en Refresh.
Moet ik het daar instellen en zo ja bij allebei 6 uur invullen?
Bedankt voor je reactie en hoor graag meer.


Wat je kunt proberen is scavenging van stale records aanzetten.
Dat kan op server-niveau, of op niveau van de Forward lookup zone.

Zie bijlage voor scavenging op het niveau van Forward lookup zone.

(Rechtklik op de zone, en Properties/Eigenschappen kiezen).

Zet de scavenging periode lager dan de tijd dat DHCP leases geldig zijn. 6 uur zou bijvoorbeeld een idee zijn als de DHCP leases 24 uur geldig zijn. Dubbele entries zijn dan maximaal 6 uur mogelijk, en daarna weer in orde.

Kijk of Scavenging het probleem oplost (haal dus voor de test niet handmatig de dubbele entries eruit).

Tijs.
 
Bijlage is nu bij mijn vorige posting aanwezig.

Tijs.
 
Zet gerust op 6 uur. Per slot heeft je server niet veel te doen als het over DNS gaat. Ik neem aan dat je een forest met maar 1 domein hebt, en in dat domein maar een paar werkstations.

Tijs.
 
Bedankt man zal morgen als ik op het werk ben er weer naar kijken:)
Het is inderdaad 1 domein met 45 werkstations daaronder.
Hoop dat dat het probleem oplost.

Groetjes Frank
 
No-refresh interval en Refresh heb ik nu allebei op 6 hours gezet.
Het resultaat zie ik denk ik pas over 6 uur of heb ik dat mis?

mvg,

Frank
 
Laatst bewerkt:
Dat zou (als mijn oplossing klopt) inderdaad moeten opleveren dat dubbele DNS-records automatisch verwijderd worden binnen 6 uur. Ik neem aan dat je het vinkje in dat scherm ook hebt aangezet ("Scavenge stale records"), anders wordt het niet uitgevoerd.

Tijs.
 
Jaa, had ik aangezet. even kijken of het vandaag dan goed gerefresd word.:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Ejj,

Het probleem is nog niet verholpen.:rolleyes:
Er blijven dubbele entries in staan.
zie afbeelding:
Capture.JPG

Iemand nog een andere oplossing?
Alvast bedankt.:)
mvg,

Frank
 
Kijk hier voor een paar alternatieven.

Komt erop neer dat de DHCP service de rechten krijgt om die A records en PTR records te verwijderen op de DNS-server. Daarna instellen op de de DHCP service dat dat ook gebeurt.

PS: Ik ga ervan uit dat je server de DHCP serving op je netwerk doet. Het wordt lastig als bijv. je router de DHCP regelt...

Tijs.
 
bedankt voor je reactie!
maar wat in die link staat dat verhaal had ik al welleens gelezen maar daar gaat het om 2 verschillende hostnames met het zelfde ip address. Maar ik heb het probleem dat ik 2 dezelfde hostnames heb met een verschillend ip address is dus precies andersom.
Of lees ik dit verkeerd?
Maar het zou goed kunnen zijn dat de fout in dhcp zit zal me daar ook in verdiepen.
De server regelt het dhcp inderdaad niet de router!
:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Ejj mensen,

Untitled.jpg
kan dit er mee te maken hebben zag het in mijn event viewer staan?
Ik weet het ook niet hoor dacht roep het even.
Want ik ben er nog niet uit wat het is:rolleyes:
alvast bedankt..

Frank
 
Zo te zien op een Vista pc.

Kijk hier voor een mogelijke oplossing.

Succes,

Tijs.
 
thanks voor de reactie!!
Het werkte alleen nog niet kreeg daardoor een ander ip address maar hij komt er nog wel 2 keer in voor:(
ff verder kijken dus:D
gr.
Frank
 
Laat ik voorop stellen dat er geen 'direct' probleem is, want nieuwe(re) toevoegingen aan de DNS server worden direct gecached, dus bij het 'oplossen' van de naam van de pc naar ip-adres krijg je geen problemen met dubbele entries in de forward DNS.

1 vraag heb ik nog wel (vooropgesteld dat je aangegeven hebt dat de DHCP server ook mag ingrijpen in de DNS-server):

Heb je je DHCP server wel geauthorizeerd via Action -> Authorize??

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan