DNS Relay UIT

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nootdorp99

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Wie kan mij antwoord geven op onderstaande vraag?

Ik heb sinds enkele dagen internet via glasvezel (Vodafone). Ik heb het glasvezelmodem simpel verbonden met mijn router (D-Link DIR855) en zonder enig probleem internet zoals ik gewend was met mijn Ziggo abonnement. Ik blij....zeker na alle verhalen die ik gehoord heb over vodafone.
Via wifi had ik de volgende snelheden:
Download 24.18 Mbps, Upload 16.92 Mbps

Vanochtend wilde ik via mijn iPad internetten en van het één op het andere moment geen internet. Wel verbinding met mijn router maar geen internet.
Router gereset maar dat mocht niet baten. Ik balen en dacht dat het aan Vodafone lag. Snel mijn laptop rechtstreeks op het glasvezelmodem aangesloten en ja hoor.....gewoon internet.

Het probleem zat dus in mijn router. Via de site heb ik toen de firmware geupdate naar versie V1.24.
Daarnaast las ik dat het wellicht ook te maken zou kunnen hebben met het aangevinkt hebben van 'DNS Relay'. Dit dus uitgevinkt (geen idee waarvoor dit dient, haha) en de router gereset.

En......internet werkt weer en is opeens vele malen sneller:

45.72 Mbps download en 21.57 Mbps upload (alles via wifi).

Uiteraard erg blij (hoop wel dat het zo blijft) maar ben erg benieuwd hoe dit nou komt.

Kan iemand mij dat uitleggen?

Thnx
Eric

Ik denk dat er dan ook nog wat anders aan de hand was. DNS relay kan namelijk geen (directe) invloed hebben op de snelheid van de verbinding. Ik vermoed dat er ergens nog een ander conflict was in de verbinding tussen de router en modem.

DNS relay betekend dat je router DNS verzoeken naar de modem stuurt. Als je dit uitzet zal de router de verzoeken niet voor je afhandelen. De snelheidsverhoging kan komen omdat na de reset van je router, de router een leger wireless kanaal heeft gekozen en daardoor de snelheid nu hoger is. De snelheidsverhoging kan dus onafhankelijk zijn van de DNS setting

Ik denk dat er dan ook nog wat anders aan de hand was. DNS relay kan namelijk geen (directe) invloed hebben op de snelheid van de verbinding. Ik vermoed dat er ergens nog een ander conflict was in de verbinding tussen de router en modem.

DNS relay betekend dat je router DNS verzoeken naar de modem stuurt. Als je dit uitzet zal de router de verzoeken niet voor je afhandelen. De snelheidsverhoging kan komen omdat na de reset van je router, de router een leger wireless kanaal heeft gekozen en daardoor de snelheid nu hoger is. De snelheidsverhoging kan dus onafhankelijk zijn van de DNS setting

en is dat een probleem als ik DNS relay uitzet of kan dat geen kwaad?

In principe kan het geen kwaad, zolang je niet vertrouwd op de router voor de afhandeling van DNS. Het maakt het instellen van vaste IP adressen op je computers wel wat lastiger, maar als je daar geen gebruik van maakt is het geen probleem.

In principe kan het geen kwaad, zolang je niet vertrouwd op de router voor de afhandeling van DNS. Het maakt het instellen van vaste IP adressen op je computers wel wat lastiger, maar als je daar geen gebruik van maakt is het geen probleem.

oke..thnx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan