DNS server configureren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jobbes

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 aug 2007
Berichten
1.213
Beste vrienden,

Ik ben druk bezig met het configureren van een server met Windows Server 2008 R2. Ik heb de router altijd de IP-adressen laten toewijzen maar wil het nu via de server laten lopen. Dit omdat de router nog wel eens zijn eigen leven ging leiden en de verbinding kort verbrak tussen de radio automatisering en de server met de muziekbestanden. Ik heb de DHCP server geïnstalleerd en die geeft alle clients nu netjes een IP-adres. Alleen loop ik nu vast met de DNS server. Ik wil dat de DNS server het internet van netwerkkaart 1 van de router pakt en het via netwerkkaart 2 naar de netwerk stuurt. Volgens mij moet dit heel simpel zijn maar ik heb er tot diep in de nacht mee zitten worstelen ;-) . Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Job
 
Om DNS door te sturen moet je een forwarder aanmaken in je DNS configuratie.

Geef een main DNS op buiten je netwerk en de requests worden vanzelf geforward naar dat adres over de geldende link naar buiten toe (ik neem aan "1"). Om te zorgen dat je interne addressen deze DNS bevragen moet DHCP je server opgeven als DNS point.
 
Bedankt voor je reactie, ik kan over een hoop dingen meepraten maar dit is me net te lastig ;-) . Wat moet ik dan bij main dns invullen? De DNS-adressen die in de router staan? Of het IP van de netwerkkaart met internet? En waar moet ik dit precies invullen? Ik heb de DNS server role geïnstalleerd. En bij de DHCP server, moet ik dan 10.0.0.1 (de server) invullen als DNS?
 
Ik neem aan dat je de server als "relay" wil gebruiken. Je moet dus instellen welke DNS uiteindelijk de request gaat vervullen als dat niet lokaal kan. Stel je wil als hoofd-DNS de DNS server van google gebruiken (8.8.8.8). Je server moet requests dan dus forwarden naar 8.8.8.8 en vervolgens het antwoord dat terug komt weer terug geven aan de originele vraagsteller.

De vraagsteller moet ingesteld zijn om je server (10.0.0.1) als DNS te gebruiken via DHCP inderdaad. De request gaat dan naar 10.0.0.1 die probeert het gevraagde adres te vinden. Als 10.0.0.1 dat niet lokaal of uit de lokale cache kan doen zal hij het forwarden naar zijn "forwarders" en proberen daar het wel te vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan