DNS vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

CoolRunnings

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2006
Ik heb een windows 2000 Server met AD, DHCP en DNS geinstalleerd. Op een werkstation ( windows 2000 ) heb ik IP en DNS automatisch staan ( DNS = 192.168.x.x )
nu wil ik de DNS servers van mijn provider toevoegen zodat ik op de client PC ook internet kan gebruiken zonder dat het toepassen van group policies in gevaar komt. Als ik alleen de DNS server van mijn provider instel op het werkstation kan ik geen group policy's toepassen omdat geen gebruik wordt gemaakt van de DNS server van mijn windows 2000 server. Hoe kan ik de DNS servers van mijn provider in mijn DNS settigs op de server zetten. Het werkstation maakt voor internet gebruik van een Linux machine.:(

alvast bedankt

Je moet het volgende op de DNS server instellingen.

Ga naar de properties van de DNS server in de DNS management console, ga naar het tabblad Forwarders en vul hier de ip adressen in van de DNS servers van je provider.

Wat voor zone moet ik dan instellen ?

moet ik dan een standard primary of standard secondary zone aanmaken, ik neem aan dat het geen active directory integrated is omdat die forward zone voor mijn thuis netwerk is gereserveerd.

Je hoeft geen zone aan te maken, je moet alleen de adressen van je provider als forwarder opgeven.

forwarders opgeven lukt niet in mijn DNS server. ik krijg de melding
Forwarders are not available because this is a root server.

ja ik heb ook een . zone, die werd automatisch aangemaakt met het installeen van DNS. alleen op de . zone komt het tabblad forwarders niet voor. de rootserver is active directory integrated.

Laatst bewerkt:
:) Heb het intussen anders opgelost, ik heb windows 2003 server geinstalleerd en nu werken de forwarders wel, waren ook gewoon in te stellen. DNS, DHCp en group policy's werken nu naar behoren in m'n netwerk. In ieder geval bedankt voor je reactie, ik ben er daardoor toch uithgekomen :)

Laatst bewerkt:
Je probleem werd veroorzaak door de "." zone, deze betekent dat je dns server denkt dat je een root server bent, waardoor deze geen dns forwarding doet. Het verwijderen van deze zone had waarschijnlijk de oplossing geboden.

In iedergeval fijn om te horen dat het opgelost is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan