Dobbelstenenspel in VB

Status
Niet open voor verdere reacties.
Reader

Voor de liefhebbers:

DEEL 1

Productomschrijving:

“Dobbelen”
Het programma dat je gaat bouwen is een simulatie van een dobbelspel, te vergelijken met Yahtzee. De speler werpt vijf dobbelstenen en haalt daarmee volgens de spelregels zoveel mogelijk punten.

ZELF DOEN:
1. Open een nieuw standaard.exe project.
2. Plaats een Label en een CommandButton in het formulier.
3. Wijzig de naam van label in "lblUitvoer"en die van de CommandButton in "cmdMaakGetal"
4. Wijzig de caption van cmdMaakGetal in "Start"
5. Wijzig de eigenschap “caption” van de lblUitvoer door de text te verwijderen.
6. Dubbel-klik op cmdMaakGetal en voer de volgende code in:


Private Sub cmdMaakGetal_Click()

Dim getal As Integer
Randomize
getal = Rnd * 10
lblUitvoer.caption = getal

End Sub

LET OP:
ALLE PROGRAMMACODE IN DEZE PO MOET VOORZIEN ZIJN VAN COMMENTAARREGELS!!!
Voorbeeld

Private Sub cmdMaakGetal_Click()

Dim getal As Integer ‘declaratie variabele voor willekeurig getal
Randomize ‘functie aanroep voor het generen van willekeurige waarde
getal = Rnd * 10 ‘ getal krijgt waarde tussen 0 en 10
lblUitvoer.caption = getal ‘getal wordt afgebeeld.


Toelichting op code:
De eerste en de laatste regel van deze code staat er al en wordt door VB6 gegenereerd
Dim getal As Integer: declaratie van de variabele "getal" van het variabele type integer (geheel getal)
Randomize: zorgt er voor dat er willekeurig gekozen wordt door VB
getal = Rnd * 10: getal krijgt een willekeurige waarde toegekend van en met 0 tot en met 10
lblUitvoer.caption = getal: de waarde van getal wordt afgebeeld in lblUitvoer

ZELF DOEN:
Pas de code aan zodat een waarde van 1 tot en met 6 willekeurig wordt weergegeven nadat op de knop wordt geklikt.

7. Slecteer de lblUitvoer en wijzig de BackColor in wit en de eigenschap apperance in 0-flat. Selecteer nu lblUitvoer met je rechter muisknop en kies voor "copy".
8. Klik in het formulier met de rechter muisknop en kies voor "paste".
9. Maak een controlarray door in het pop-up scherm op "JA" te klikken.
10. Je hebt nu lblUitvoer(1) gemaakt en de eerste lblUitvoer heet nu lblUitvoer(0). Controleer dit! Let op: lblUitvoer bestaat nu niet meer, dus je code die je bij 6 hebt ingevoerd zal nu niet meer werken!
11. Maak op dezelfde wijze lblUitvoer(2),lblUitvoer(3) en lblUitvoer(4).
12. Pas je interface aan zodat de labels netjes staan en pas zo nodig het formaat aan. (er hoeft maar 1 getal getoond te worden in het label, dus je kunt ze waarschijnlijk nog wel wat aanpassen.
13. Vorig jaar heb je ook gewerkt met een control-array. Je kunt deze opdracht nog eens bekijken (KleurenMixer staat op het intranet (R:) Exacte dir even vragen)

VERGEET DE COMMENTAARREGELS NIET!!

ZELF DOEN:
Door op de cmdMaakGetal te klikken komt in elke lblUItvoer( ) een willekeurig getal van 1 tot en met 6 te staan. Pas hier voor de code van cmdMaakGetal_Click( ) aan.
TIP: om de control-array af te lopen moet je gebruik maken van een For-Next. Lees eventueel eerste punt 17 voor de werking van een For-Next.


14. Je formulier zal er nu ongeveer zo uit zien.
Afbeelding van de form etc, niet van werkelijk belang denk ik....






15. Telkens wanneer je cmdMaakGetal aanklikt veranderd in principe de waarde van elke label. Er moet een mogelijkheid zijn een label "vast te zetten". Dit moet de gebruiker kunnen doen door in de label die hij wil vastzetten te klikken. De kleur van het label veranderd dan en doet vervolgens niet meer mee wanneer er op cmdMaakGetal geklikt wordt. Wanneer de gebruiker op een vastgezet label klikt komt deze weer vrij en doet weer mee.
16. De achtergrond kleur van de label instellen. Dubbel klik ergens op het formulier maar niet op een label of op de cmdMaakGetal.
17 Voer de volgende code in bij Form1_Load():

Dim hulp As Integer
For hulp = 0 To 4
lblUitVoer(hulp).BackColor = vbWhite
Next hulp

Toelichting: Voor aanvang van het programma worden objecten en hun instellingen geladen. Hier kan je via code de eigenschappen van de objecten instellen. De eigenschap BackColor hebben we hier ingesteld op vbWhite, we zullen straks zien hoe we dat verder gaan gebruiken. De For-Next is natuurlijk noodzakelijk om met zo min mogelijk code alle labels te benaderen.

18. Dubbel-klik op lblUitvoer( 0 ) en voer de volgende code in:

If lblUitVoer(Index).BackColor = vbWhite Then
lblUitVoer(Index).BackColor = vbYellow
Else
lblUitVoer(Index).BackColor = vbWhite
End If

Toelichting op de code:
Bij een klik wordt gecontroleerd welke kleur de label heeft, op basis daarvan wordt besloten welke kleur moet worden toegekend. Hierbij komt vbWhite dus aan te pas, de kleur die we hebben ingesteld bij de Form_Load. (het zal duidelijk zijn dat je natuurlijk ook andere kleuren kunt gebruiken.)

ZELF DOEN:
Wanneer de eigenschap BackColor van een lblUitvoer gelijk is aan vbWhite, dan moet de waarde wijzigen bij een cmdMaakGetal routine, maar als de kleur vbYellow is dan mag dat juist niet.
Wijzig de code van cmdMaakGetal zodanig dat dit ook zo werkt.

TIP: If-Then

19. Hoe het spel gaat worden is nog niet helemaal duidelijk, het kan nog alle kanten op gaan om zo te zeggen. Maar één ding leggen we in ieder geval nu wel vast. Een spel beurt bestaat uit maximaal drie maal klikken op cmdMaakGetal. Na elke klik kan de gebruiker labels "Vastzetten" om een zo hoog mogelijke totaal score te behalen.

ZELF DOEN:
Voeg een label toe aan het formulier. Het mag geen copy zijn van een van de bestaande labels. Noem het label "lblTotaal". Pas eventueel andere eigenschappen aan. Aan het eind van een spelbeurt wordt hier het totaal aantal behaalde punten getoond.

Pas de code van cmdMaakGetal zo aan dat na de derde klik:
De knop "start"niet meer gebruikt kan worden.
De labels blauw (of een andere kleur zijn)
Er een nieuwe knop zichtbaar wordt. Deze knop heet cmdNieuwSpel.
Wanneer de speler deze knop aanklikt keert het spel terug in de uitgangspositie (alle labels zijn leeg, de startknop is te gebruiken, de knop "Nieuw spel" is onzichtbaar en de kleur van de labels is wit.

TIP: Je hebt een teller nodig om het aantal kliks bij te houden, declareer hiervoor een variabele in de bovenste regel van het codescherm ((general) (declarations))
In de code van cmdMaakGetal zal gecontroleerd moeten worden hoe vaak er al geklikt is en welke actie er moet worden uitgevoerd na de derde maak klikken (If-Then en natuurlijk weer For-Next voor het array)
Bedenk een handige manier om tot de eindscore te komen. Je zult hiervoor een aantal nieuwe variabelen moeten declareren.

ZELF DOEN:
Inmiddels heeft je programma al heel wat programmacode in zich. Je zult in de loop van de opdracht nog meer onderdelen programmeren en bestaande delen wijzigen. Plaats nu commentaar regels in je code. Commentaar regels geven een korte toelichting bij de code. Ze hebben geen invloed op het programma maar zullen je helpen wanneer je later delen moet vervangen of aanpassen. Commentaarregels worden altijd voorafgegaan door een '
Hieronder zie je een voorbeeld:



For hulp = 0 To 4 'uitvoeren voor de waarde van de variabele "hulp"

lblUitVoer(hulp).BackColor = vbWhite 'kleur instellen.

Next hulp 'eerste volgende waarde van hulp

20. Sla je bestanden nu op in een map die je noemt Spelversie1. Je weet dat je twee bestanden moet opslaan. Je projectbestand en je formulierbestand ( *.prj en *.frm) controleer dit goed.


Eindelijk een objectief eisenpakket ;)
 
p.s. Guus, dat was een grap naar Dennis toe neem ik aan ? Ik snap hem namelijk niet :D [/B]

Inderdaad. No worries mate.
Ik ben benieuwd naar hwet eindresultaat. Post je die ook?

Weest gegroet,
Guus
 
blue-one,

Nog bedankt voor de beschrijving v.d. opdracht.
Eigenlijk is de oplossing voor de opdracht de opdracht zelf, althans voor 80%.

De opdracht maakt een niet waterdichte programma, ik ben dus op sommige punten niet mee eens. Het maken van dat programma is ook bedoeld voor een eerste kennismaking met het programmeren en het kan natuurlijk niet al te diep worden ingegaan.

De manco's zijn:

1) ALs de 3e worp reeds plaatsgevonden heeft, dan moet volgens de opdracht de labels(de zogenaamde dobbelstenen) een andere achtergrondkleur hebben. Het zou beter zijn dat de voorgrondkleur(ForeColor) moet worden veranderd, omdat hiermee de vastgezette labels niet gaan 'verdwijnen'.

2) Wanneer een label vastgezet wordt, zou dat label eigenlijk gedisabled moeten worden. Het vals spelen wordt dan vermeden. Natuurlijk is het zo dat wanneer men zich in een label vergist heeft men niet meer terug kan draaien, maar bij het schaken geldt ook, dat het aanraken v.e. schaakstuk een zet is.

3) Er wordt verder geen rekening mee gehouden, dat er niet meer dan 3 labels mag worden vastgezet. Ik heb dit maar even middels een Mesagebox ondervangen.

4) Verder staat er in de opdracht wanneer men al 3 keer gewopen heeft de verborgen knop zichtbaar moet worden gemaakt, dit vind ik verwarrend, omdat het lijkt alsof je dan met het een nieuw spel kan beginnen terwijl eerst een derde label moet worden vastgezet om de totale score te kunnen
weergeven. Dat de knop Start moet worden disabled is wel juist.

Kortom: De code hieronder is ook het resultaat v.e. niet goed omschreven opdracht. Het programma werkt natuurlijk wel.

1) Declareer onderstaande bij General Declarations:

Dim Hulp, Teller, Teller1, score As Integer

2) Code voor de knop(cmdMaakGetal):
Code:
Private Sub cmdMaakGetal_Click()
   'Declaratie variabele voor willekeurig getal.
   Dim getal As Integer
   'Functie aanroep voor het generen van willekeurige waarde.
   Randomize
   Teller = Teller + 1
   If Teller = 3 Then
       For Hulp = 0 To 4
          lblUitvoer(Hulp).ForeColor = vbRed
       Next Hulp
       cmdMaakGetal.Enabled = False
       Else
       For Hulp = 0 To 4
           'Getal krijgt waarde tussen 1 en 6
           getal = Int((Rnd * 6) + 1)
           If lblUitvoer(Hulp).BackColor = vbWhite Then
              'Getal wordt afgebeeld.
              lblUitvoer(Hulp).Caption = getal
           End If
       Next Hulp
   End If
End Sub

3) Code voor de knop(cmdNieuwSpel):
Code:
Private Sub cmdNieuwSpel_Click()
   For Hulp = 0 To 4
      lblUitvoer(Hulp).Caption = ""
      lblUitvoer(Hulp).BackColor = vbWhite
      lblUitvoer(Hulp).ForeColor = vbBlack
   Next Hulp
   cmdMaakGetal.Enabled = True
   cmdNieuwSpel.Visible = False
   lblTotaal.Caption = ""
   Teller = 0
   Teller1 = 0
   score = 0
End Sub

4) Code bij Form_Load:
Code:
Private Sub Form_Load()
   Teller = 0
   Teller1 = 0
   score = 0
   For Hulp = 0 To 4
      lblUitvoer(Hulp).BackColor = vbWhite
   Next Hulp
End Sub

5) Code voor de labels lblUitvoer()
Opmerking: Er zijn er in totaal 5 labels(dobbelstenen). Je hoeft deze
code maar één keer te plaatsen op één der labels en de resterende labels worden automatisch van deze code voorzien. Ze zijn identiek aan elkaar.
Code:
Private Sub lblUitvoer_Click(Index As Integer)
   If lblUitvoer(Index).BackColor = vbWhite Then
      lblUitvoer(Index).BackColor = vbYellow
      Else
      lblUitvoer(Index).BackColor = vbWhite
   End If
   If Teller = 3 Then
      score = 0
      Teller1 = 0
      For Hulp = 0 To 4
         If lblUitvoer(Hulp).BackColor = vbYellow Then
            Teller1 = Teller1 + 1
            If Teller1 = 4 Then
                MsgBox "Je mag alleen 3 labels vastzetten!"
                lblUitvoer(Hulp).BackColor = vbWhite
                Exit Sub
                Else
                score = score + lblUitvoer(Hulp).Caption
            End If
         End If
      Next Hulp
      lblTotaal.Caption = score
      cmdNieuwSpel.Visible = True
   End If
End Sub

Dennis.
 
Dennis bedankt!
Ik krijg alleen één bug:
Private Sub cmdNieuwSpel_Click()
For Hulp = 0 To 4
lblUitvoer(Hulp).Caption = ""
lblUitvoer(Hulp).BackColor = vbWhite
lblUitvoer(Hulp).ForeColor = vbBlack
Next Hulp
cmdMaakGetal.Enabled = True cmdNieuwSpel.Visible = False
lblTotaal.Caption = ""
Teller = 0
Teller1 = 0
score = 0
End Sub

Ik snap alleen de fout niet....
 
Geplaatst door blue-one
Dennis bedankt!
Ik krijg alleen één bug:
Private Sub cmdNieuwSpel_Click()
For Hulp = 0 To 4
lblUitvoer(Hulp).Caption = ""
lblUitvoer(Hulp).BackColor = vbWhite
lblUitvoer(Hulp).ForeColor = vbBlack
Next Hulp
cmdMaakGetal.Enabled = True cmdNieuwSpel.Visible = False
lblTotaal.Caption = ""
Teller = 0
Teller1 = 0
score = 0
End Sub

Ik snap alleen de fout niet....

Ik weet niet of je code er werkelijk zo uitziet, want dan zou je cmdNieuwSpel.Visible = True alleen maar op een aparte regel hoeven zetten...

Weest gegroet,
Guus
 
Geplaatst door blue-one
cmdMaakGetal.Enabled = True cmdNieuwSpel.Visible = False
Moet over 2 regels worden geplaatst, dus zo:

cmdMaakGetal.Enabled = True
cmdNieuwSpel.Visible = False

of zo:

cmdMaakGetal.Enabled = True:cmdNieuwSpel.Visible = False

Maar dan met een dubbelle punt gescheiden.

Voordat ik de code hier plaatst heb ik de code heel uitvoerig getest. Bij mij geen enkel bug te constateren. Kijk maar naar de code die gisteren geplaatst heb, ze zijn over 2 regels verspreid. Waarschijnlijk tijdens het copieren iets bij jou foutgegaan.

En trouwens geen dank blue-one, graag gedaan.

Dennis.

PS. Ben pas vanavond laat weer thuis.(ben niet zo vaak meer op Helpmij)
 
Hoi Dennis90... ( en evt anderen..)

Ik heb inmiddels de eerste versie van het spel af ( spelversie1) en kan nu beginnen aan versie twee.

De opdracht luidt als volgt:

Je gaat nu je spel aanpassen zodat het iets moeilijker wordt een hoge score te behalen. We gaan daarvoor eerst de interface aanpassen. Plaats zes labels in het formulier, pas de eigenschappen aan en noem ze lblEen, lblTwee, lblDrie enz tot en met lblZes. Plaats naast elk label een tweede label zoals je ziet in het voorbeeld
Het scherm bij aanvang van het spel. Aan het einde van een spelronde verschijnt de knop voor een nieuw spel.

Wat is de bedoeling:
Een spelronde bestaat uit 6 beurten, een beurt bestaat uit maximaal 3 pogingen. Na elke derde poging moet de speler kiezen welke punten er bewaard moeten worden: de som van alle enen of de som van alle tweeën enz. De spelronde is afgelopen wanneer voor alle waarden 1 t/m 6 er een score is ingevuld. Dit systeem wordt ook gebruikt bij het spel Yahtzee wat je wellicht al kent.

Zodra de speler vindt dat er genoeg punten van een bepaalde waarde zijn gehaald kunnen deze punten worden genoteerd door in het label van de betreffende waarde te klikken. Bijvoorbeeld: er zijn vier vijven geworpen, dat is 20 punten, deze kunnen genoteerd worden in het label naast "vijf" door in het label te klikken. Op dat moment worden alle objecten weer in de uitgangspositie gezet, behalve het label wat nu gebruikt is voor puntennotatie. Ook het label met het totaal blijft natuurlijk zoals het is.

ZELF DOEN:
Lees bovenstaande aanpassing goed door en pas je programmacode aan zodat het werkt als hier beschreven.
Let wel op: het totaal van vijven mag alleen in het lblVijf komen, het totaal van drieen in lblDrie enz. Een eenmaal gebruikt label mag niet nog een keer gebruikt worden. Wanneer er geen waarde van een bepaald aantal te schrijven is, maar er wordt toch in een label geklikt dan wordt er een nul genoteerd.

TIP: Dubbel klik in lblEen. In dit deel van de code moet je wijzigingen aanbrengen. Declareer een variabele met een logische naam voor het berekenen van het totaal.
Ook moet je een combinatie van een For-Next lus met een If-Then gebruiken.
Let er ook op dat nadat je een score hebt genoteerd, de totaalscore ook moet worden aangepast!
Hiervoor kan je het beste een nieuwe variabele aanmaken in de general declarations, net zoals je dat voor de teller hebt gedaan. Bij aanvang van je programma is de waarde van deze variabele natuurlijk nul. Telkens wanneer je een score registreet moet de waarde van deze variabele verhoogt worden met je score. Doordat je de variabele voor de totaal score algemeen declareert, blijft de waarde behouden gedurende de loop van het spel en is het dus eenvoudig deze waarde steeds op te hogen en opnieuw toe te kennen aan een object zoals b.v. een label.

Werken met functies
In de loop van vrij wel elk programma kom je herhaling van procedures tegen. Het is de bedoeling dat er in een code zo min mogelijk herhalingen voorkomen. Wanneer je hier niet op zou letten zal je programmacode onnodig lang worden en dat vertraagt op den duur je programma en maakt het onnodig groot.

23. Een functie opnemen. Je hebt inmiddels gemerkt dat er nog al wat programmacode is die je veel herhaald. In de code voor lblEen zit bijvoorbeeld een deel dat zorgt voor het weer leegmaken van de array lblUitvoer(). Het zou natuurlijk veel handiger zijn wanneer we deze code maar 1x hoeven te schrijven en naar dit deel in de code kunnen verwijzen wanneer dat nodig is. Nou dat kan ook, dus gaan we dat uitvoeren.
Let op het volgende is een klein programmaatje om de werking van een functie te demonstreren. We doen dat in de eerste versie van het programma. Sla dus versie2 op en open versie1.

24. Open het code venster van je programma. Zet je tekstcursor onder de aller laatste regel, dus na de laatste "End Sub" voeg de volgende code toe:

Private Function Reset()

Dim hulp As Integer
For hulp = 0 To 4
lblUitVoer(hulp).BackColor = vbWhite
lblUitVoer(hulp).Caption = ""
Next hulp
cmdMaakGetal.Enabled = True
cmdNieuwSpel.Visible = False

End Function

Toelichting op code:
Op deze wijze declareer je een functie. Een functie is een procedure die je op elk willekeurig moment binnen een andere routine kunt laten uitvoeren. De functie die we hier hebben gemaakt heet "Reset" we hebben voor deze naam gekozen omdat de naam min of meer weergeeft wat het resultaat van de functie is, nl.: het opnieuw klaarzetten van een aantal objecten. Je mag de functie ook een andere naam geven bv.: `KlaarZetten` of zo iets. Zoals je ziet bestaat de rest van de code uit dezelfde regels die je aantreft bij cmdNieuwSpel. Op die plek is deze code nu overbodig geworden en moet je dus weg halen. Maar cmdNieuwSpel_Click() moet natuurlijk wel iets doen; namelijk de functie Reset uitvoeren. Daarom voeren we hier nu de volgende code in:

Private Sub cmdNieuwSpel_Click()
Reset
End Sub

Hierdoor wordt de functie Reset aangeroepen en uitgevoerd. Wanneer we het programma uitbreiden zullen we op meerder plaatsen deze functie willen gebruiken. De aanroep "Reset"is in dat geval voldoende en bespaart dus veel schrijfwerk.

Goed programmeren houdt onder anderen in zoveel mogelijk gebruikmaken van functies. Hierdoor kan je overzichtelijke code ontwerpen, blijft de code compact en dat komt de snelheid van je programma ten goede.

25. Sla versie1 op en open versie2 van je programma.

ZELF DOEN
Je kent nu de functie "Reset". Maak nu zelf een functie die er voor zorgt dat je programma weer klaargezet wordt voor een volgende speelronde van drie pogingen, maar let wel op want de punten die je behaald hebt in de vorige spelbeurt mogen natuurlijk niet verloren gaan.

Wat moet je nu gemaakt hebben:

Het spel heeft nu in elk geval minstens de volgende functionaliteit:

- Door op een knop te klikken wordt in vijf labels een willekeurig getal van 1 tot en met 6 getoond
- Er kan niet vaker dan drie maal op deze knop geklikt worden per spelbeurt
- Door op een label te klikken verandert deze van kleur en wijzigt het getal van dit label niet wanneer er op de knop wordt geklikt (het zgn vastzetten van een dobbelsteen)
- Totaal aantal punten per getalsoort kunnen genoteerd worden door in het daarbij horende label te klikken. Hiermee verandert ook de waarde getoond in het label voor de totaalscore.
- Wanneer alle waarden zijn gescoord eindigt het spel.
- Door het klikken op de knop “Nieuw spel” kan een nieuw spel gespeeld worden.


26. Sla het programma op onder de naam Spelversie2.


Dit is de reader, alleen dan voor het tweede deel. Ik zet hem maar vast online, om verwarring te voorkomen indien er lastige vragen naar boven komen drijven... ( Zoals in den beginnen het geval was...)
 
Geplaatst door blue-one
Ik heb inmiddels de eerste versie van het spel af ( spelversie1) en kan nu beginnen aan versie twee.
Blue-one,

En is spelversie1 ook goed bevonden? Dus, door de leraar goedgekeurd, zodat daadwerkelijk met versie 2 kan worden begonnen? Wanneer dit zo is, wil je dan versie 1 even hier ter downloading aanbieden? Voordat ik verder met versie 2 ga, wil ik toch voor de zekerheid weten of versie 1 wel echt goed werkt. Het kost ons anders meer tijd wanneer dit niet het geval is. Het programma zou dan beter opnieuw moeten worden herschreven.
Geplaatst door blue-one

De opdracht luidt als volgt:
(de opdracht heb ik even weggelaten)
Een vraagje aan jou, Blue-one:
Luidt de opdracht van jouw schoolgenoot(denniss) precies eender? Ik moet die van hem nog lezen, ik zou dat pas in het weekend gaan doen. Maar mocht de opdracht van jou identiek zijn aan die van hem, dan kan ik beter alles hier(in dit topic) gaan behandelen.

Dennis.
 
Geplaatst door DENNIS90

Blue-one,

En is spelversie1 ook goed bevonden? Dus, door de leraar goedgekeurd...................


................, dan kan ik beter alles hier(in dit topic) gaan behandelen.

Dennis.

Nee de bedoeling van de complete Praktische opdracht is dat je ( in totaal ) 4 versies maakt, en deze allemaal tegelijk aanbied aan de docent. Dit moet plaatsvinden op 10 juni. Ik heb mijn versie dus nog niet laten controleren door de docent, ik denk ook niet dat hij wil. ( De opdracht luidt immers niet zo )
Ik zet hem morgenmiddag online, want nu beschik ik niet over mijn memorystick ( ligt op school, maar op school kan ik weer niet met winzip werken, want dat staat niet op het systeem, dus moet ik het allemaal thuis weer zippen....:o )
Mijn opdracht is inderdaad indentiek aan die van Denniss, we zitten ook in dezelfde klas. De reader die Dennis al in "zijn" topic aanbood, is degene die ik ook gebruik, alleen kopieër ik steeds een stukje eruit.... "Waarom vragen jullie hulp dan ?" denk je wellicht, simpelweg omdat we geen super-programmeurs zijn....
Dennis is er trouwens vrij goed in ( althans, dat vind ik ) maar ik ben duidelijk van een lager niveau
 
Geplaatst door blue-one


Nee de bedoeling van de complete Praktische opdracht is dat je ( in totaal ) 4 versies maakt, en deze allemaal tegelijk aanbied aan de docent. Dit moet plaatsvinden op 10 juni. Ik heb mijn versie dus nog niet laten controleren door de docent, ik denk ook niet dat hij wil. ( De opdracht luidt immers niet zo )
Het is mij nu helemaal duidelijk.
Even iets anders: Je docent had eigenlijk die fase(s) juist wel moeten controleren. Jullie(jij en denniss) maken geen gebruik vam 'inspringen' en dat is juist wat je noemt 'gestructureerd programmeren' oftewel in het Engels: Compounds-statements(in blokken programmeren, maar goed, dat doet even niet ter zake).
Geplaatst door blue-one

Mijn opdracht is inderdaad indentiek aan die van Denniss, we zitten ook in dezelfde klas. De reader die Dennis al in "zijn" topic aanbood, is degene die ik ook gebruik, alleen kopieër ik steeds een stukje eruit.... )
Bedankt voor het laten weten, dan weet ik dat ook. Misschien probeer ik de hele opdracht maar opnieuw te schrijven. Maar ik zit nog steeds met die manco's (in de opdracht)wat ik al eerder beschreef in dit topic.
Geplaatst door blue-one

"Waarom vragen jullie hulp dan ?" denk je wellicht,
Nee hoor.
Geplaatst door blue-one

Dennis is er trouwens vrij goed in ( althans, dat vind ik )
Het spijt mij te moeten zeggen, maar dat programma van Denniss werkt (nog) niet zoals het moet. Ik heb hem dat ook laten weten. (ik weet niet hoe het nu is. Ik heb die bijlage van hem hier bij Helpmij een paar dagen geleden gedownload en het programma ook getest.

Dennis.
 
Ik heb nog eens gekeken naar de punten die je al eeder aangaf mbt de reader, en er 1 verholpen ( geloof ik ) Wanneer je nu een lbl vastzet, kan je er op klikken tot je een ons weegt, maar hij blijft groen. Eerder was er de mogelijkheid om aan het einde van het spel de rode lbl wit te maken en vervolgens groen....

Zou je ajb willen kijken naar SV1, en dan met name naar de correctheid ? ( Kan/zal/mag ik het zo inleveren ? )

SV2 moet ik maken volgens de reader, die groene die ik al eerder plaatste, dus dan heb je ongeveer een idee waar ik nu beland ben..


Barry
 
Laatst bewerkt:
Blue-one,

Ik sta net op het punt om weg te gaan eigenlijk. Zal vanavond ernaar gaan kijken.

Dennis.

PS. Zal even downloaden en even snel naar het programma kijken.
 
Onderstaande code is incompleet en de variabele verkeerd ingetypt:

Code:
Private Sub lblEen_Click(Index As Integer)

  Inteller2 = intTeller + 1

  If Index = 0 Then

End Sub

Wat komt na If Then?

En Inteller2 moet IntTeller2 zijn.

Ik zal (vanavond)het algehele programma nakijken en het helemaal corrigeren.

Dennis.
 
Ok, is goed hoor. Maar voel je vooral niet gehaast oid, want het laatste wat ik wil druk op je uitoefenen etc. :)
 
Geen probleem Blue-one. Maar moet nu echt weg.
Vanavond weer.

Dennis.
 
Je moet flink gaan gasgeven denk ik, gezien het feit dat je al 18 minuten geleden weg had moeten zijn ;)
 
Geplaatst door blue-one
Je moet flink gaan gasgeven denk ik, gezien het feit dat je al 18 minuten geleden weg had moeten zijn ;)
Hahaha. Valt mee hoor. Ik had nog wat tijd over.

Blue-one, ik kwam ruim een half uur geleden pas thuis. Hoop dat je het niet erg vindt dat ik nog niet naar je code (uitvoerig) heb bekeken. Morgen heb ik ook zo'n drukke dag. Het wordt pas morgenavond laat.

Groetjes,

Dennis.
 
Nee is goed hoor, voel je absoluut niet verplicht om met een deadline te "werken" ( Is het trouwens een simpele opdracht voor jou, of is dit "pittig" ... ? )

Ik hoor aan het einde van dit weekeinde wel weer iets van je :)
Voor nu: weltrusten.....:cool:
 
Geplaatst door blue-one
Nee is goed hoor, voel je absoluut niet verplicht om met een deadline te "werken" ( Is het trouwens een simpele opdracht voor jou, of is dit "pittig" ... ? )

Ik hoor aan het einde van dit weekeinde wel weer iets van je :)
Voor nu: weltrusten.....:cool:
( Is het trouwens een simpele opdracht voor jou, of is dit "pittig" ... ? )
Sorry, dat ik het moet zeggen: "Te simpel"
Het is alleen zo moeilijk uitleggen.

Jij ook welterusten.

Dennis.

PS. Kijk maar naar een ander topic in deze sectie. Een array begint altijd bij nul. En wie kan mij dat vertellen(ik weet dat natuurlijk) waarom dat zo is. Zo zijn er nog veel voorbeelden van te geven.
 
Ik snap wat je bedoelt, als je eenmaal over al die kennis beschikt, is het vaak simpeler om iets te maken en het te laten zien en er uitleg bij te geven, dan een verhaal typen waarin je alles uitlegt...
Althans, zo zie ik het...
Mag ik je vragen hoe je aan al die kennis komt, mbt tot VB en programmeren ?


Spreek je !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan