Dock

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuknl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jan 2010
Berichten
1.193
Wie gaat mij helpen met de volgende vragen?

Ik ben bezig in vb2010. Maar wat is het verschil tussen anchor en dock, en wat betekenen beide apart eigenlijk? Ik weet dat het ook op internet staat, maar dat is veelal engels en als je dat vertaalt krijg je nietnormaal nederlands...

Groet
 
Stel dat je een form hebt waavan je de grootte kan aanpassen door met je cursor op de rand te gaan staan, te klikken en te slepen en dat je recht op je form een listbox hebt en je wilt dat de rechtkant van de listbox meebeweegt met de rechterkant van het form wanneer je het form vergroot/verkleint. Dan stel je de anchor property van de listbox in op Right zodat deze meebeweegt.
Dat is anchor.

Dock wil zeggen dat een control de gehele beschikbare ruimte van de container control (denk aan panels, tabpages) opvult.
Stel dat je picturebox op je form hebt dan kan met Dock de gehele beschikbare ruimte op het form laten opvullen met de picturebox, maar je kan ook delen van het form opvullen zoals alleen de onderkant, bovenkant, recht en links.
 
Als ik gelijk weer een vraag mag stellen:
Je weet vast wel hoe een setup er uit ziet, van bijvoorbeeld de setup van "Ccleaner". Als je goed kijkt dan zie je duidelijk dat zij niet telkens een andere form laten zien, maar dat eigenlijk alleen de inhoud verandert van het venster. Want je ziet duidelijk dat er NIET telkens een nieuwe form tevoorschijn komt. Nu mijn vraag: Hoe doen ze dat? Telkens de verschillende onderdelen op visible = true instellen, of hoe?
 
Denk dat ze panels ofzo gebruiken. Als je dan panel1.Visible = False doet, dan gaat de panel inclusief alle controls die het bevat op visible = False, inplaats van dat je elke control afzonderlijk op visinle = false instelt.
Zeker weten doe ik het niet, ik ga niet ccleaner nu installeren om het te checken, ik heb em namelijk al geinstalleerd.
Misschien heb je nog een ander voorbeeld als het niet duidelijk is?
 
Jawel het is me wel duidelijk. Maar die setup van Ccleaner hoef je ook niet af te ronden hoor... Gewoon net voor de installatie stoppen, maar dan weet je in ieder geval wat ik bedoel.
 
Ik denk dat ook andere setups hier gebruik van maken, niet alleen CCleaner. ;)

Volgens mij is het ook mogelijk om dit met een TabControl (waarvan je de Tabs wegwerkt) te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan