• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dockbelasting per uur met aangepaste tijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hunuloeloe

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
311
Goedemiddag,

Ik heb eerder heel mooi de dockbelasting per uur kunnen berekenen met de hulp van een van onze mede helpers genaamd KRistiaan. Maar nu heb ik van het hogere management een verzoek gekregen of de tijden qua dockbelasting opgesplitst konden worden. Orders die namelijk na 9 uur verladen zijn hebben een andere dockbelasting (tijd dat ze aan het dock hebben gestaan) als orders die voor 9 uur zijn verladen. Nu heb ik zelf de formule van Kristiaan proberen aan te passen (zie kolom D vanaf rij 38) maar ik heb de indruk dat er vrij weinig veranderd. Een van jullie die ziet waar dit probleem vandaan komt?

Bekijk bijlage Dockbelasting per uur helpmij.xlsx
 
Je kan ook bij het hogere management een verzoek indienen tot een basiscursus Excel.

Nb. Hoe kom je aan deze data en in deze opzet?
 
Ik heb nog even nagedacht over je vraag. Maar ik weet niet hoe diepgaand je het wilt weten maar zie hieronder hoe ik aan de data kom:
Ik had 2 bestanden namelijk "aantal verladen palletplaatsen per dag in 2017" en "aantal verladen orders per dag en tijd in 2017". Vervolgens heb ik het gemiddelde aantal palletplaatsen berekend voor een week (weergeven per weekdag). Daarna heb ik het aantal verladen orders per week (ook weergeven per weekdag) berekend en per tijdstip (0 t/m 23 uur). De orders zijn verdeeld in EDI orders en Geen EDI orders. Hierin heb ik onderscheidt gemaakt in hoe lang een bepaald ordertype aan het dock heeft gestaan (dockbelasting in uren). Vervolgens heb ik deze data samengevoegd wat je ziet in mn voorbeeldbestand.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoordt :)
 
Hunuloeloe,

Het probleem met het model is een beetje dat door steeds veranderende wensen/ideeën, het onnodig moeilijk is gemaakt. Door steeds een specifieke probleem op te lossen en daarna pas te kijken welke gevolgen dit heeft voor je uiteindelijke oplossing kom je terecht in een onlogische opzet. Probeer vooraf voor ogen te krijgen/hebben welk probleem of welke informatie het model moet oplossen of presenteren.

In kolom A lijken getallen te staan, maar deze zijn een tekstwaarde. Dus op deze manier kan je hier geen berekening mee maken..
 
Hoi Kristiaan,

Ik snap je punt. Ik heb er zelf mee geknutseld en heb besloten om de data los te trekken zodat ik een tabel krijg waarin de gegevens staan van 00 t/m 9 uur en van 9 t/m 23 uur.
Dit leverde wel het gewenste resultaat op... Helaas niet volledig automatisch maar voldoende voor nu ;)

Toch bedankt voor het meedenken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan