Desktop en Mijn Documenten zijn onderdeel van het zwervend profiel.
Ze worden dus bij aanmelden naar het lokale werkstation gesynchroniseerd (C:\Documents and Settings\xxxxx of als dat al bestaat: C:\Documents and Settings\xxxxx.domeinnaam), en weer teruggesynchroniseerd als de gebruiker zich afmeldt (of de computer afsluit). [Vandaar dat het zin heeft om Mijn Documenten helemaal om te leiden, zodat die synchronisatie niet hoeft plaats te vinden].
Het omleiden van Desktop naar de server zie ik het nut niet van in, zoals al eerder gemeld, en ze wordt toch bij afmelden gesynchroniseerd via het zwervend profiel. Eventueel kan het wel zin hebben als je gebruikers toestaat om grote/veel gebruikersbestanden op hun Desktop te laten staan. Misschien is dat de verklaring waarom het op je pa's pc zo langzaam gaat.
Goed, stel dus dat je geen gecentraliseerde Desktop wilt hebben (zoals op een Terminal Server) én je wilt niet hebben dat het gesynchroniseerd wordt bij aan- of afmelden, dan werkt het precies hetzelfde als met het omleiden van Mijn Documenten. Enige wat je moet doen is een nieuwe map op de server delen met de bekende beveiligings- en offline-instellingen, en daarnaar laten verwijzen op vergelijkbare manier als je gedaan hebt met Mijn Documenten.
PS: Snelkoppelingen die automatisch door het systeem op het Bureaublad worden gezet (bijv. omdat ze voor Alle Gebruikers zijn ingesteld en ook de speciale 'snelkoppeling' naar Deze Computer etc. komen NIET in die omgeleide Desktop voor. Het gaat dus puur om bestanden en snelkoppelingen die de gebruiker zélf aanmaakt op het Bureaublad of die door de beheerder (via de server) op het Bureaublad worden gezet).
Succes,
Tijs.