Documents and settings opent niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanderploeg

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2007
Beste mensen,
Ik heb 2 computers, een met Windows 7 en een met Windows XP. (Ik ben ervan op de hoogte dat Windows XP niet meer veilig is, omdat er geen updates meer beschikbaar komen). Ik werkte steeds met Windows 7. Maar helaas, de computer met Windows 7 ging kapot. Omdat ik het van te voren al aan zag komen, maakte ik een volledige backup van de harde schijf met het programma HDClone.

Inmiddels is die computer met Windows 7 helemaal kapot gegaan. Hij doet helemaal niets meer. Noodgedwongen val ik nu weer terug op mijn oude computer met Windows XP. Daar werk ik nu ook mee bij het schrijven van deze dingen. Veel bestanden kan ik nu gelukkig nog benaderen, dank zij de backup. Maar helaas: De map "Mijn bestanden" kan ik nu niet meer bereiken. Want die zit in de map "Documents and Settings". En die weigert om open te gaan. Op deze manier zijn heel veel bestanden toch nog onbereikbaar geworden.

Wat kan ik doen om toch weer bij mijn bestanden te komen? Ik heb al een alternatieve verkenner gebruikte, nl. Explorer++. Maar ook in die verkenner weigert "Documents and Settings" om open te gaan. Is er misschien nog een andere alternatieve verkenner (liefst zo eenvoudig mogelijk) waarmee ik deze map wel kan openen?

Het zou misschien ook een idee zijn, als ik een opstart-CD zou hebben met Windows 7. Als ik die gebruik in deze oude computer (van 11 jaar oud) kan ik "Documents and Settings" van de backup misschien wel openen. Maar ik weet niet of ik met deze computer met Windows XP wel een opstart-CD kan maken met Windows 7!

Wat vinden jullie ervan?

Hoi,
als je gewoon met je eigen XP account inlogt op de XP pc dan kun je normaliter bij de map "Documents and Settings" komen, of bedoel je "Documents and Settings" van Win 7?
Ik begrijp je vraag niet helemaal goed, heb je die image van Win 7 op de XP machine erbij gezet?
Je kunt altijd nog proberen eigenaar te worden van die map/image of backup, doe dat wel als administrator.

Beste Mik Zjegger,
Fijn dat u gereageerd heeft! Ik zal proberen om het nog iets gedetailleerder te vertellen. Toen mijn computer met Windows 7 op het punt stond om het te begeven, heb ik een volledige kopie (een clone dus) van de harde schijf geplaatst op een externe harde schijf. Toen deze computer het helemaal niet meer deed, heb ik de externe harde schijf met de backup (dus de clone) verbonden met mijn oude computer met Windows XP.

Op deze manier kon ik bestanden van de backup openen en gebruiken op mijn computer met Windows XP. Maar veel bestanden, die ik gebruiken wilde, staan in de map "Mijn documenten". En die map zit in de map "Documents and Settings". Helaas kan ik deze map niet openen op mijn computer met Windows XP, omdat deze map met Windows 7 gemaakt is.

Het is dus de vraag hoe ik toch nog bij die bestanden in die mappen kan komen. Misschien met een alternatieve verkenner. Ik probeerde het met het programma Explorer++, maar dat lukte niet. Ook dan gaat de map "Documents and Settings" niet open.

Mijn tweede suggestie was om het te proberen met een opstart-CD met Windows 7 erop. Maar het is de vraag of ik ooit zo'n opstart-CD met Windows 7 kan maken met behulp van een computer met Windows XP. En bovendien: Dan moet ik nog een extra licentie kopen voor Windows 7. En daar voel ik nog niet zo veel voor, omdat het om een noodoplossing gaat. Uiteindelijk wil ik een hele nieuwe computer gaan gebruiken. Maar dat kan nog weken of zelfs maanden duren. Als ik in de tussentijd de bestanden kan openen op mijn XP-computer, dan kan mijn werk tenminste doorgaan.

Ik had hier een handig progje neergezet om e.e.a. snel te regelen, maar ik realiseer me nu dat je werkt vanuit XP en niet Win 7.
Lees de handleiding van MS even door, als je er problemen mee hebt zoek ik even wat screenshots op uit de tijd dat ik nog XP gebruikte.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip! Als ik tijd heb zal ik het bestuderen! Wanneer het lukt is dat een prachtige doorbraak. Want jaren geleden, toen ik Windows 7 nog niet kende, worstelde ik al met het probleem dat ik sommige mappen niet open kon krijgen, of er in ieder geval niet normaal mee om kon gaan.
In die tijd had ik ook al ernstige computerproblemen. Omdat ik programma's, zoals HDClone, nog niet kende, probeerde ik handmatig een reserve-kopie te maken van alle mappen en bestanden op de harde schijf. Maar dat lukte dus helemaal niet!

Met gewone backups (versleutelde en gecomprimeerde kopieën van de harde schijf) heb ik ook geen goede ervaringen. Soms kreeg ik foutmeldingen bij het restore-proces, zodat ik de backup niet terug kon zetten.
U hoort dus nog hoe mijn ervaringen zijn met de tip, die u mij nu gegeven heeft!

Sorry, dat ik uw tips nog niet op kon volgen. Deze oude computer met Windows XP doet ook raar. Om de haverklap liep hij vast. En toen ik uw tips uit wilde printen kreeg ik steeds foutmeldingen. Maar ik heb het nog lang niet opgegeven, hoor! Ik heb alleen wat meer tijd nodig.

Van het ene probleem rol ik in het andere probleem. Ik heb nog een paar keer geprobeerd om de hulppagina's (de handleiding van MS) uit te printen. Maar steeds kreeg ik dezelfde foutmeldingen. Ik dacht al dat heel mijn eigen systeem in de knoei zat. En ik overwoog al om de printer opnieuw te installeren. Maar nu merk ik, dat ik wel vanuit Word kan printen. En zelfs vanuit een andere website. Maar vanuit deze webpagina van Microsoft kan ik niet printen. Is dit een bekend verschijnsel? En wat zou ik eraan kunnen doen?

Eindelijk heb ik alle instucties bestudeerd. Het feit dat ik niet kon printen vanaf de website van Microsoft, heb ik opgelost door steeds screenshots van die website te maken. En die screenshots kon ik wel uitprinten.

Het feit dat ik niet kon printen vanaf de website van Microsoft toont mijns inziens wel aan, dat Windows XP behoorlijk aan het verouderen is. Waarschijnlijk staan er op die website van Microsoft functies, die Windows XP (of de bijbehorende Internet Explorer) niet begrijpt. En dan is Windows XP gelijk van streek. Zielig hoor! (Grapje).

Maar goed, via screenshots kon ik toch alles uitprinten, zodat ik alles rustig vanaf papier kon volgen. Helaas is het mij niet gelukt om eigenaar te worden van die map "Documents and Settings". Want als ik daar rechts op klik, ontbreekt steeds het tabblad "Beveiliging". Ook als ik rechts klik op de hele schijf waar "Documents and Settings" op staat, ontbreekt het tabblad "Beveiliging".

In de instructies staat ook, dat ik de computer in de Veilige Modus op moet starten. Dat heb ik gedaan. Als ik mij daarbij aanmeldde als Administrator bleek heel de map "Documents and Settings" verdwenen te zijn! Wanneer ik mij echter aanmeld onder mijn eigen naam (volgens een onderzoekje dat ik gedaan heb, heb ik dan waarschijnlijk nog Administrator-rechten, omdat ik de enige gebruiker van deze computer ben) dan is de map "Documents and Settings" gelukkig weer zichtbaar. Maar dan ontbreekt dus het tabblad "Beveiliging" als ik er rechts op klik.

Dit alles zal ongetwijfeld komen doordat de map "Documents and Settings" gemaakt is met een nieuwere Windows-versie, in dit geval Windows 7. Want Windows XP snapt niet alles van de structuur en werkwijze van Windows 7.

Verder heb ik ook gekeken bij de probleemstelling van Marieketd (als ik het goed zeg). Zij had soortgelijke problemen. Maar bij haar was het probleem vermoedelijk gemakkelijker op te lossen, aangezien zij alleen maar te maken had met Windows 7.

Overigens was het wel wat verwarrend, dat iemand anders (Patten of zo) zijn/haar probleem uit de doeken ging doen in het topic van Marieketd. Dit komt de overzichtelijkheid niet ten goede. Hij of zij had beter een eigen topic kunnen beginnen. Uiteraard kan er altijd vanuit het ene topic naar het andere verwezen worden, zoals u bij mij ook heeft gedaan.

Het is dan ook gelijk duidelijk wie moet vermelden, dat het probleem is opgelost, als dat het geval is.

Heeft u nog ideeën voor mij om alsnog die map "Documents and Settings" te kunnen openen, hoewel die gemaakt is met een ander besturings-systeem?

Ook als ik rechts klik op de hele schijf waar "Documents and Settings" op staat, ontbreekt het tabblad "Beveiliging".
Dan heb je een XP Home versie? Daar zit in de normale modus geen tab beveiliging op.
Van Microsoft:
Als u met Windows XP Home Edition werkt, moet u de computer in de veilige modus starten en u vervolgens aanmelden met een account met beheerdersrechten om toegang te krijgen tot het tabblad Beveiliging. Toegang tot het tabblad Beveiliging is vereist om beveiligingsmachtigingen te wijzigen.
Lees dit even vanaf de helft v.d. site (Gebruikersrechten op Windows XP Home aanpassen). Voor de Fajo oplossing deze link.

Overigens was het wel wat verwarrend, dat iemand anders (Patten of zo) zijn/haar probleem uit de doeken ging doen in het topic van Marieketd. Dit komt de overzichtelijkheid niet ten goede. Hij of zij had beter een eigen topic kunnen beginnen. Uiteraard kan er altijd vanuit het ene topic naar het andere verwezen worden, zoals u bij mij ook heeft gedaan.

Het is dan ook gelijk duidelijk wie moet vermelden, dat het probleem is opgelost, als dat het geval is.
Ik was toen nog nét geen moderator dacht ik. :confused: Overigens alleen de Topic Starter zelf (of de moderator) kan de status v.d. vraag aanpassen (dus niet degene die in het topic inbreekt).

Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze informatie! Inderdaad heb ik XP Home. Ik heb het FaJo-programma geïnstalleerd. Toen kreeg ik inderdaad het tabblad beveiliging bij de map "Documents and Settings". Daarmee heb ik de beveiligings-instellingen van deze map veranderd. Niettemin kon ik de map toen nog niet openen.

Inmiddels heb ik ook een opstart-CD gemaakt met behulp van het programma BartPE. En dit werkt op basis van Windows XP Professional. Niettemin kon ik de map ook daarmee niet openen. Ik zal het later nog wel eens proberen.

Kan ik in dit forum ook screenshots meesturen? Dan kan ik precies laten zien wat ik met behulp van FaJo gedaan heb. Misschien zit ik dicht bij de oplossing. Ik vrees echter, dat Windows 7 de map versleuteld heeft op een manier die Windows XP niet ongedaan kan maken. Hopelijk valt dit mee.

Ja je kunt ook screenshots als bijlage bijvoegen, klik op de knop "voeg afbeelding toe" in je berichtenwerkbalk en je kunt ze evt. van je pc uploaden en bijvoegen in je volgend bericht.
How To.

Andere methode:
Download hier Hiren's Boot cd. Unzip & brand deze op deze methode
Klik vervolgens de Mini Windows XP of Mini Linux (zie eerste afbeelding) om op te starten en in deze modus je bestanden veilig te stellen.

Bedankt voor de tips, dorado. Maar ik zal eerst even het gesprek met Mik Zjegger volgen. Ik zou een paar plaatjes uploaden. En dat is al moeilijk genoeg! Want deze computer crasht om de haverklap. Mijn vorige poging om plaatjes te uploaden is dan ook mislukt. Maar ik ga het nogmaals proberen.

Wel 3 keer heb ik geprobeed om plaatjes te uploaden. De derde keer heb ik mijn computer wel een half uur de tijd hiervoor gegeven. Maar het lukte niet. Deze computer heeft hier gewoon geen puf genoeg voor.

Dan probeer ik het maar op te schrijven. Op mijn tweede screenshot staat (de eerste screenshot is minder belangrijk):

Toestaan Administrators Lezen, Uitvoeren
Toestaan Administrators Volledig beheer
Toestaan Iedereen Volledig beheer
Toestaan Iedereen Lezen, Uitvoeren
Toestaan SYSTEM Lezen, Uitvoeren
Toestaan SYSTEM Volledig beheer

Zoals u ziet staat alles er dubbel. "Iedereen" heeft ook 2 mogelijkheden. Zal ik 3 van de 6 regels verwijderen, en alleen de regels met "Volledig beheer" laten staan? Ik meen dat ik dat vroeger al eens heb toegepast bij een andere map. Pas toen ik de helft verwijderd had, kon ik de map openen (als ik het mij goed herinner, want allicht is het al jaren geleden). Toch vraag ik het hier nog even voor de veiligheid. Want het gaat over zeer belangrijke bestanden! Als ik heel mijn backup zou verliezen, zou mij dat duizenden euro's kunnen kosten, want er staan veel programma's op, die ik gekocht heb.

En soms gebeuren er gekke dingen! Enkele dagen geleden had ik een grote crash. Even later bleek dat de inhoud van 2 schijven van in totaal 500 GB helemaal verdwenen was! Misschien kan ik dit nog herstellen met herstel-tools. De extended partitions zijn als kralen aan elkaar geregen. Als er dan één draadje knapt, vallen alle kralen op de grond! En in dit geval: Als één regel gewist wordt, zijn soms ineens enkele partities verdwenen.
Maar de belangrijkste backup heb ik gelukkig nog! Alleen zijn sommige bestanden ervan wat verouderd. Ik ben dus superzuinig op mijn kostbare bestanden!

Zo moet het er uitzien:
Toestaan Administrators Volledig beheer
Toestaan SYSTEM Volledig beheer
Toestaan Iedereen Lezen, Uitvoeren
Overweeg de methode van @dorado ook, dan heb je tenminste je bestanden veilig op een externe schijf, stick o.i.d.

Laatst bewerkt:
Ik heb uw instructies uitgevoerd. Maar de map krijg ik nog steeds niet open....

Ja, ik zal zeker nog aandacht besteden aan de tips van dorado.
Maar ik kan wel zeggen:
- Weinig mensen maken zoveel backups als ik doe, zowel op een externe harde schijf als op verschillende USB-sticks.
- Ik heb al lang allerlei backups op deze media.
- Helaas zijn mijn gegevens op deze media ook niet volkomen veilig. Ik had het al over een crash, waardoor in één keer 2 partities verdwenen waren. Deze partities stonden op een externe harde schijf! Het waren dus al backups! Ze waren verbonden met deze gammele computer met Windows XP. En juist daardoor was hun veiligheid niet gewaarborgd. Voorafgaand aan de crash was ik niet eens met deze partities bezig, maar met iets anders. Evenwel waren ze op slag verdwenen.
- Nog steeds heb ik veel mogelijkheden om backups van mijn backups te maken. Dit is dus het probleem niet. Ik ben in staat om zowel losse bestanden als hele partities te kopiëren. En ik heb ook al een tool om de computer op te starten vanaf een CD (namelijk het programma BartPE).

Het probleem was alleen, dat ik die map "Documents and Settings" niet kon openen! Misschien lukt het mij toch nog een keer om een opstart-CD te maken voor Windows 7. Ik vrees alleen een licentie-probleem, tenzij ik er nog een licentie voor Windows 7 bij koop. En dat probeer ik nog even te voorkomen.

Laatst bewerkt:
Ja, ik houd wel van grapjes! Zelf drijf ik ook vaak de spot met deze gammele computer met Windows XP, die om de haverklap vastloopt, waarna ik hem weer op moet starten.

Maar ik wacht nog even met het definitief opruimen van deze computer. Want ten eerste heb ik momenteel niets beters, om al mijn werk mee te kunnen doen. En in de tweede plaats heeft deze nog een diskettestation. Ik heb nog honderden diskettes uit de tijd dat diskettes nog gebruikelijk waren. Als ik deze computer wegdoe, kan ik al die diskettes niet meer uitlezen. Op die diskettes staan soms nog waardevolle handleidingen over van alles en nog wat. Misschien ga ik al die diskettes nog eens kopiëren naar een harde schijf. Dan kunnen die diskettes weg en deze oude computer ook (als ik alle e-mails, enz., enz. ook heb gekopieerd).

Het probleem dat ik de map "Documents and Settings" niet kon openen, is overigens opgelost. Want de kapotte computer met Windows 7 kon ik nog even opstarten in de "Veilige Modus". Zelfs in de Veilige Modus liep die computer spoedig vast. Maar alvorens hij vastliep kon ik nog even gauw de map "Documents and Settings" openen, en waardevolle bestanden ervan kopiëren naar een USB-stick. En die USB-stick kan ik uitlezen met deze computer met Windows XP. Dus ik kan weer bij mijn bestanden!

Hartelijk dank voor alle hulp! Bedankt ook voor de nieuwste links. Ik zal kijken wat ik er mee doen kan. Er zijn inderdaad veel mogelijkheden om een opstart-CD te maken, zowel voor Windows XP als Windows 7. Maar ik zocht iets dat veel lijkt op het vertrouwde Windows. En dat vond ik in BartPE voor Windows XP. Ik weet niet of BartPE ook bestaat voor Windows 7. Maar daar kom ik misschien nog achter.

Vroeger zei Bart (de ontwikkelaar) al in de tijd van Windows XP, dat hij geen tijd had om zijn systemen verder uit te werken. Maar misschien heeft hij er later toch weer tijd voor gehad, of misschien heeft een ander zijn werk voortgezet. Het is ook eigenlijk te gek, dat er zo weinig goede opstart-CD's zijn, zowel voor Windows XP als Windows 7. Er zijn wel veel opstart-CD's in de aanbieding, maar die zijn gewoonlijk zeer beperkt in hun mogelijkheden!

Windows heeft zelf wel zoiets ontwikkeld. Maar daar stond een licentie op, die gewone mensen niet konden krijgen, zelfs niet konden kopen. Heel flauw is dat eigenlijk. Blijkbaar was Windows bang, dat de mensen te veel aan hun besturings-systeem gingen sleutelen. Maar ja, problemen moeten wel opgelost kunnen worden!

Nogmaals mijn dank voor alles!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan