dode linken checker

Status
Niet open voor verdere reacties.

natasjatje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
4
hallo ik weet niet of ik hier goed zit maar ik ben opzoek
naar een script die dode linken controleert op mijn forum
en dat ik een mail of een pm krijg
van bijvoorbeeld megaupload of rapidshare of welke server dan ook
zodat ik ze gelijk kan verwijderen van de forum

mvg natasja
 
Gaat je waarschijnlijk niet lukken, om de simpele reden dat JS geen toegang heeft tot sites buiten het huidige domein.

Daarnaast is een dode link naar RS of MU ook niet zo makkelijk te checken, aangezien die geen 404 statuscode opleveren.
 
Met een server-side php scriptje kan het met wat AJAX-magie echter wel. Maar dat wordt een beetje erg gecompliceerd, om maar niet te spreken over de nadelen (breedte bijvoorbeeld).
 
Ik denk dat je verder komt wanneer je periodiek de database van het forum doorzoekt op alle links die voorkomen en deze via een server script bezoekt en controleert op 404 responses.

Je kan dit proces natuurlijk ook uitvoeren wanneer een thread wordt aangevraagd, alle URL's doorlopen, maar dat geeft onnodig veel overhead naar mijn idee.

Een andere optie is om bij het opslaan van posts in de database een proxy om alle links te zetten. Op het moment dat iemand dan op een link klikt, dan gaan ze eerst naar een pagina op jouw server. Die controleert de link; kijkt of de locatie nog bestaat; stuurt een mail op het moment dat de locatie niet meer lijkt te bestaan; stuurt de bezoeker door naar de locatie.

Bijvoorbeeld bij het opslaan van een post in de database wordt de link:

HTML:
<a href='http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/547561-dode-linken-checker'
>

omgezet naar

HTML:
<a href='/checkref.php?postid=30035&href=http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/547561-dode-linken-checker'>

Je moet dan nog wel de url escapen zodat een eventuele querystring in de originele link heel blijft.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan