dodepixel verzekering nuttig of geldklopperij?

Status
Niet open voor verdere reacties.

redbully

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2008
Zijn er cijfers bekend over het fenomeen dode pixels.
Volgens verkopers komt het in 30% van de gevallen voor. (medewerker Informatique) klopt dit of probeert hij gewoon de dodepixelverzekering te verkopen?

ps. vrijdag ga ik mijn nieuwe Laptop helen en moet ik dus beslissen of ik 60 euro over heb voor een verzekring bij een laptop van 800.00. = 8%

Tsja, deze vraag kun je bij iedere verzekering wel stellen. Er is natuurlijk een kans dat er wel eentje tussenzit en dan baal je flink. Maar 30%? Ik heb in mij leven denk ik inmiddels 8 laptops versleten en zelf heb ik er nog geen gehad. Een vriend van mij daarentegen had er wel een bij een van zijn laptops. Dus in mijn ogen haal je de 10% nog niet, maar harde onderzoekscijfers ken ik niet. Al gegoogled?

Op zich ben ik best bereid om geld uit te geven voor een verzekering.
Maar ik vind 8% van de nieuwwaarde zoveel:
reken voorbeeld:
niemand koopt pixelgarantie
verkoop 10 laptops a 1000 euro= 10000
marge op is stel 20%= brutowinst 2000
3 ontevreden klanten want geen garantie, dus pech voor je.

met garantie
verkoop 10 laptops a 1000 euro= 10000
marge op is stel 20%= brutowinst 2000 + 800 (verkoop 10 prixelgarantie 800 euro)
daarnaast verkoop je de drie defecte laptops met 20% korting (=brutowinstneutraal)

dan is je bruto winst verhoog van 2000 naar 2800, je volume (dus je inkoopvoordeel) vergroot, je kans op bijverkoop vergroot enz.

ja, al gegoogeld en meerdere mensen gevraagd.

Ik hoop eigenlijk dat er hier een inkoper of systeembeheerder "rondhangt" die regelmatig laptops inkoopt en dat die wat eigen ervaring heeft.

Of dat iemand ergens een onderzoekje weet te vinden.

Laatst bewerkt:
Wat dekt die verzekering? Vervanging zodra er ook maar 1 pixel dood of onverlicht [dat is een wezenlijk verschil] is? Of zit daar een tolerantie drempel in?

De verzekering geldt de eerste 8 dagen na aankoop van uw notebook en verzekert u van een beeldscherm zonder defecte (sub)pixels.

http://www.informatique.nl/999963

Er wordt gesproken van defecte, dus ik concludeer dat alle defecten hieronder vallen.

De verzekering geldt de eerste 8 dagen na aankoop van uw notebook en verzekert u van een beeldscherm zonder defecte (sub)pixels.

http://www.informatique.nl/999963

Er wordt gesproken van defecte, dus ik concludeer dat alle defecten hieronder vallen.

8 dagen! Niet eens een jaar?

Je bestelt deze laptop dus via internet? Dan geld de wet "kopen op afstand":

Bij (ver)koop op afstand is er geen fysiek contact tussen de koper en de verkoper en het product. Om u als consument extra bescherming te bieden, is er wettelijk bepaald dat u een bedenktijd (zichttermijn) heeft van zeven werkdagen op producten die u koopt via internet, e-mail, postorderbedrijf, telefoon, bestelbonnen of fax. Die zeven werkdagen gaan in na ontvangst van het product.

Dus ik zou die verzekering niet nemen, bij aankomst het apparaat controleren, en als er één pixel dood is, het terugsturen met de mededeling dat het niet bevalt......

Zie hier de details van de wet...: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1977

IK zou trouwens m'n twijfels hebben over een tent die me probeert 8% afhandig te maken terwijl dit wettelijk afgedekt is......

Laatst bewerkt:
Ik was eigenlijk van plan om hem daar op te halen ben er toch morgen in de buurt.Dus eigenlijk zeg je dat ik beter niet langs kan gaan maar op laten sturen?

En bovendien vraag ik mij af of dat nog wel geld als je bepaalde zegels hebt opengemaakt.

Zoals hardware/software/accu plaatsen e.d. Bovendien zul je toch de laptop moeten opstarten om het scherm te kunnen bekijken.

quote uit de link"De bedenktijd is bij bepaalde diensten en producten niet van toepassing:

cd's, dvd's en cd-roms waarvan je de verzegeling al hebt verbroken;
maatwerk of producten met een duidelijk persoonlijk karakter zoals medicijnen of een maatpak;
weddenschappen en loterijen""

Laatst bewerkt:
Bedacht nog ineens wat: ik ben in een ziekenhuis zijdelings betrokken bij een ICT-project waarbij er recent laptops voor de artsen zijn aangeschaft om draadloos patienteninformatie mee op te vragen. Er zijn er nu zo'n 60 in gebruik en voor zover ik weet geen klachten over dode pixels. Allemaal HP's overigens.

30% !!!!! :eek: wat een 'bullsh...'

What percentage of screens are affected?

We asked manufacturers as well as a major on-line retailer, whom we promised confidentiality, and all we can say is that this is a significant number. The figures of this “secret” source should be trustworthy and representative.

# Acer and Iiyama responded : less than 1 % of screens have defects – this includes all types. This means power source defects, etc.
# LaCie and Packard Bell said : less than 0.05 % of screens have dead pixel problems. LaCie’s response is credible as their products are destined for professionals and are checked. Packard bell seemed to be a little too optimist, in our opinion, for a general public manufacturer...
# Eizo, who checks their screens one by one before packaging, said : less than 0.01 % of screens are affected by dead pixels.

Finally, our “mysterious informant” gave a figure of:
# 3 to 5 % of returns on entry level models, all defects included. Dead pixels only represent 1 %, while the rest are due to backlighting and especially power source defects (for example noisy power supply ).
# 0.3 % of returns of major brand names are due to dead pixels upon delivery.

Kortom de 'grote' merken geven aan onder de 1 % te zitten en bij de low budget modellen vertoont 3 tot 5 % defecten waarvan dan ook maar weer 1% kapotte pixels zijn.

Bovendien, als je de laptop gaat ophalen in de winkel laat je hem eerst uitpakken door hun en aanzetten, kun je het zelf controleren.

Laatst bewerkt:
Ik heb vanmorgen mijn laptop gekocht, geen garantie genomen. Met de creditcard betaald( die geeft 60 dagen aankoopgarantie)

Geen dode pixels gevonden, en voor die 60 euro koop ik wel een tas of zo.

thanks voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan