op de server een run venster openen en "dcpromo" runnen. De AD, DNS en dus domein zal aangemaakt worden.
Je zult wel moeten specifieren of je een nieuwe forest wilt aanmaken, of een nieuwe tree in een bestaande forest of je misschien een nieuwe DC (domein controller) aanmaakt in een bestaande tree.
Ik denk dat jij gewoon moet kiezen voor een nieuwe forest. Dan moet je natuurlijk een naam bedenken voor je domein, ik gebruik hier bv. vshz.net of thuis cars.local
Hierna zal de server beginnen met het aanmaken van de AD (active directory), tijdens dat hij bezig is zal hij zeggen dat je DNS-server niet correct geconfigureerd is aangezien je er nog geen hebt (denk ik). Je kunt hier gewoon kiezen dat de server dit voor jouw doet, nice and easy.
Dan de gewoonlijke reboot en je bent klaar op de server.
Om de clients toe te voegen moet je rechtsklikken "deze computer" bij de clients en kiezen voor eigenschappen. Tab netwerkidentificatie, knop eigenschappen en hier uw domeinnaam invullen. Tijdens hij daarmee bezig is vraagt hij u naar een account en paswoord van iemand die gerechtigt is om PC's toe te voegen. Ik gebruik altijd het administrator account, al hoeft dat niet per se.
Nu heb je een domein met de PC in het domein toegevoegd. Maar je zult wel zelf de "maintenance" ervan moeten doen. OU's aanmaken, gebruikers toevoegen en rechten geven, PC's groeperen, ... enz enz
Ik hoop dat dit je al wat verder helpt.
Op deze pagina van microsoft is al heel wat informatie over domeinen. Hier zult ge wel effekes zoet mee zijn...
http://www.microsoft.com/windows200...l=/windows2000/en/server/help/sag_ADwhyDC.htm