Domein werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Fijn dat het allemaal gelukt is! :thumb:

Het (DNS-) forwarder verhaal kun je achterwege laten, omdat de DNS server-component op je domeincontroller alle DNS-aanvragen ook zelfstandig kan oplossen zónder een forwarder te gebruiken (zoals je zelf al gemerkt had).

Graag nog even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina, waarmee je aangeeft dat je probleem opgelost is.

Tijs.

Zie in de bijlage dat de status van je vraag daardoor van een rood vraagteken naar een groen vinkje is veranderd.

Tijs.

Bijlagen

• helpmij_status_opgelost.jpg
    helpmij_status_opgelost.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Het (DNS-) forwarder verhaal kun je achterwege laten, omdat de DNS server-component op je domeincontroller alle DNS-aanvragen ook zelfstandig kan oplossen zónder een forwarder te gebruiken (zoals je zelf al gemerkt had).

Dit is misschien niet de juiste plek om deze discussie te starten maar als je geen DNS forward opgeeft, dan kijkt de DNS server toch bij elke aanvraag naar de root DNS? Dan werkt het toch vele malen sneller om een DNS server van de provider op te geven?

Dat klopt, maar je schreef eerder dat je de router als DNS-forwarder wilde opgeven, niet rechtstreeks het ip-adres van een DNS-server/DNS-resolver van de provider.
Maar ik realiseer me dat een router bij het oplossen van DNS-aanvragen wél nut zou hebben van de cached DNS-entries waar de DNS-server van de provider over beschikt, dus zal er wel enige tijdwinst zijn.

Daar staat dan weer tegenover dat de router zelf geen cache heeft (is zelf namelijk óók slechts een DNS-forwarder), terwijl de W2003 server wél eigen DNS cache opbouwt.

Tel ik alles bij elkaar op dan zal er bij jouw opzet een zekere tijdwinst zijn, dus daar heb je gelijk in.

Tijs.

Jongens nu zijn jullie in het chinees bezig hoor.
In mijn geval kijkt mijn pc toch eerst via de DNS van de server (10.0.0.140 - voorkeur DNS) en dan pas naar de router (10.0.0.138 - alternatieve DNS)?

Klopt maar hij kijkt alleen naar het IP adres van de router als je server geen antwoord geeft (als hij uit staat bijvoorbeeld)

Je server kijkt of de domeinnaam die je opvraagt in zijn eigen lijst staat,staat het daar niet in (en niet in zijn cache) dan gaat hij opzoek naar een server die hem kan vertellen waar dit domein wel staat. Dit kan op twee manieren, als er een DNS forwarder is ingesteld, dan gaat hij het verzoek daar neerleggen. Is deze niet ingesteld of geeft deze geen antwoord, dan gaat hij kijken in de root DNS.

Op het internet staan een aantal van die root DNS servers. Dit zijn de hoofd domein servers, je hebt er eentje die .nl verwerkt, eentje die .com verwerkt en zo is er voor elke extensie een.

Over het algemeen krijgt je server sneller antwoord van een DNS server van de provider dan van een root server. Vandaar dat het opvragen van een pagina vaak sneller gaat, als je een DNS forwarder naar de DNS server van je provider instelt.

Als je de DNS manager open hebt staan en je klikt linksboven op de server naam, dan kun je rechts op forwarders klikken (zie bijlage) Daar kun je de DNS server(s) van de provider instellen.

Is het nu minder Chinees geworden?

Bijlagen

• forwarder.JPG
    forwarder.JPG
    22,5 KB · Weergaven: 42
En de DNS server van mijn provider, is dat dan het ip van mijn router, neen toch?

Nee, de adressen van je provider kun je terug vinden op hun website.
Wellicht kun je het ook in je router terug vinden, je router krijgt ze automatisch toegewezen van de provider.

Yeps heb ze op de website van mijn provider en op mijn router terug gevonden.

Primary DNS
195.238.2.21
Secondary DNS
195.238.2.22

Heb nog een probleempje met synchronisatie maar daar open ik een nieuw topic voor :). Voor de rest al veel bijgeleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan