Domeincontroller ( Active directory)

Status
Niet open voor verdere reacties.

js2010

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2010
Beste helpers,

Ik heb een paar dagen geleden een domein gemaakt met AD,
en het domein aangemeld bij mijn andere pc ( windows xp en inglogd)
dat werkt allemaal goed.

Ik heb bij AD users en computers een useraccount aangemaakt, en een pad toegewezen : C:\profielen$\%username%
als ik op mijn Windows XP computer wil inloggen op dat account gaat hij laden en dan krijg ik de melding dat de useraccount geen zwevend profiel is en dat hij een tijdelijk profiel aanmaakt met de gevolgen dat niks opgeslagen wordt op mijn server

Nu is mijn vraag hoe kan ik de useraccount die ik heb gemaakt veranderen in een zwevend profiel?

ik heb me server ook een standaard ip en DNS gegeven (Ip : 192.168.1.107)

BvD ( Ik gebruik Windows Server 2008 enterprise English)

Jordy

Laatst bewerkt:
Volgens mij heb ik die vraag al beantwoord in een eerder posting van je:
Je moet een map delen met de juiste rechten op de server, en dat invullen bij het profielmap van de gebruiker.
Dat ziet er niet uit als C:\profielen$\%username% maar als
\\servernaam\profielen$\%username%

Dus stel dat je server heet MijnServer en je hebt daar inderdaad een map gedeeld onder de gedeelde map-naam profielen$ met gedeelde maprechten en met bestandsrechten die erop schrijven voor de domeingebruikers toestaat, dan wordt het:
\\MijnServer\profielen$\%username%

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke, bedankt voor de informatie, ik ga het dadelijk meteen uitproberen.

maar ik moet dan nog wel even weten, wat ik in moet vullen bij homefolder? ( moet de homfolder naar een locatie op mijn server of naar een locatie van de client toegewezen worden?)

BVD

Jordy

Je hoeft bij Home folder niets in te vullen.

Tijs.

Heel erg bedankt voor uw hulp ( Tijs )

Het werkt nou allemaal prima:D:D:D

Ik heb nog 1 vraagje : Als ik nou inlog dan krijg ik de klassieke layout van windows XP hoe kan ik instellen dat de normale layout van windows XP krijg?

Alvast bedankt :D

En nogmaal heel erg bedankt voor uw hulp.

Groeten,

Jordy

Ik neem aan dat je doelt op het inlogscherm? Als je een XP pc in het domein indraagt, dan kun je niet kiezen voor het inlogscherm met de icoontjes voor elke gebruiker.
Je krijgt dus het klassieke inlogscherm.

1 verklaring geef ik je: Je kunt 1000en gebruikers aanmaken in Active Directory, en die passen niet (allemaal) op je scherm.
Bovendien weet de XP machine helemaal niet welke gebruikers er in Active Directory allemaal staan. Je moet dus zelf weten welke gebruikersnaam je kunt gebruiken in Active Directory (en dus kan XP ze ook niet laten zien).

Tijs.

Hallo Tijs,

Ik bedoelde niet het inlog scherm, maar juist het scherm als je ingelogd bent:D
dus het bureaublad,Mijn documenten etc etc.

die staat nou in de klassieke layout van windows xp ( Windows 2000 achtig)
Hoe krijg ik deze in de moderne layout ( Zie bijlage)

xp-2000.JPG

Groetjes van,
Jordy

Zet het eens om naar 'normaal', log uit en log opnieuw in. Kijk of de instelling wordt bewaard. Dat zou namelijk het geval moeten zijn.
Start -> Uitvoeren -> desk.cpl -> pull-down menu bij Thema's.

Succes,

Tijs.

Het werkt allemaal fantastisch!!!! Heel erg bedankt:D

Ik zou graag nou weer een stapje verder willen, maar ik weet niet als ik hiervoor een nieuw topic aan moet maken.

Bij ons op school heeft ieder account bij deze computer fileservers staan. bijvoorbeeld:
Fileserver algemeen Fileserver directie etc etc
( dit zijn denk ik gewoon gedeelde schijven van de server)
maar hoe kan ik er voor zorgen, dat die gedeelde schijven bij deze computer op de accounts komen te staan?

BvD

Jordy

Laatst bewerkt:
Paar mogelijkheden, maar je moet beginnen met een paar mappen op de server te delen.
Voorbeeld: Je hebt server MijnServer en je deelt 2 mappen, met respectievelijke gedeelde mapnamen Algemeen en Directie

Je kunt dan in de zgn. NETLOGON gedeelde map van de server een .bat tekst-bestand zetten die de gedeelde mapnamen koppelt met een schijfletter.

Laten we zeggen dat het .bat bestand loginscript.bat moet gaan heten. Op de server doen je:
\\127.0.0.1\NETLOGON
Daar maak je dan het bestand loginscript.bat
In dat login-script zou dan kunnen staan (hier wordt schijfletter X: en Y: gekoppeld met respectievelijk Algemeen en Directie):
net use X: \\MijnServer\Algemeen /persistent:no
net use Y: \\MijnServer\Directie /persistent:no

Je kunt dan in het tabblad Account van de gebruiker het loginscript loginscript.bat aangeven.

Succes,

Tijs.

Ik heb gedaan wat u zei,

Maar als ik op mijn client met het account heb ingelogd, komt in Deze computer de schijf ''Algemeen'' niet te staan:S

Weet u hier nog een oplossing voor?

BvD

Jordy

Waarschijnlijk een fout gemaakt.
Voer het script eens 'handmatig' uit vanaf die XP pc, ingelogd op een domeinaccount?
Dus stel dat de server heet: MijnServer
Doe vanaf de XP pc:
Start -> Uitvoeren -> \\MijnServer\NETLOGON
Dubbelklik op loginscript.bat
Opent dan kladblok met de inhoud van loginscript.bat, dan heb je het bestand opgeslagen als loginscript.bat.txt
Als het gewoon wordt uitgevoerd, kijk weer in Deze Computer of de schijfletters zijn verschenen. Indien dan niet, vertel ons wat in loginscript.bat staat, hoe je de mappen gedeeld hebt (en met welke deel-rechten en mappen-rechten) en hoe de server heet.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb geprobeert wat u zei, het heeft niet geholpen.

Ik heb het volgende gedaan :

Ik heb op mijn D partititie een map aangemaakt ''Algemeen''
toen heb ik die map geshared ( Rechtermuisknop share etc.)
Toen ben ik naar Administrative tools gegaan en op
Computer management geklikt

Daar ben ik op de gedeelde map ( Algemeen ) gaan staan en dan eigenschappen share Permissions. daar heb ik de volgende gebruikers toegevoegd en rechten gegeven :

Administrator : Full control
Domain computers : Read change
Domain Users : Read en change ( Domain users is het account waar mijn user aan toegevoegd is)

Toen ben ik, in het zelfde venster naar Security gegaan naar advanced premissions en de gebruiker Domain users de benodigde rechten gegeven ( Schrijven lezen verwijderen etc etc)

In mijn Loginscript staat het volgende :
net use D: \\Win-cmecytovtz6\Algemeen /persistent:no

Die heb ik opgeslagen als : Loginscript.bat

Toen ben ik naar administrative tools/users and computers gegaan, en bij de gebruiker Jordy bij het loginscript loginscript.bat gezet

BvD
Jordy

( Mijn server heet Win-cmecytovtz6 )

a. Is die D: schijf niet al in gebruik bij cd-rom spelers, kaartlezers, lokale schijfletters (partities) etc??? Je moet vóórdat je bepaalt welke schijfletter er aan moet gaan hangen eerst op de werkstations kijken of die schijfletter wellicht problemen oplevert met lokale zaken (card-readers, cd-romspelers etc.) Het is niet voor niets dat ik in mijn voorbeeld schijfletters van laat in het alfabet heb aangegeven, dus geen D: schijf, geen E: schijf etc.
b. Ik had je gezegd het script te testen door naar de NETLOGON share van je server te gaan vanaf het werkstation en het dan 'handmatig' uit te voeren.

Tijs.

HET WERKT!

Het probleem was inderdaad, dat de schijfletters al in gebruik waren:D:D

Heel erg bedankt:D

Groeten,
Jordy:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan