• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Door ALS formule geen berekening meer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MEradus

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2012
Hallo!

Ik ben bezig met een berekeningen voor een uren bestand.

Normaal als ik een bijvoorbeel cel H6 een 8 zet maakt excel er zelf 8,00 van en in een andere cel waar "SOM(H6:AQ6)" staat komt dan ook automatisch 8,00 te staan en bij =AANTAL(H6:AQ6) komt een 1 te staan.

Nu ben ik met aanpassingen bezig geweest en ben gebruik gaan maken van een ALS formule.

Code:
=ALS(H5="CL101";"9,00";ALS(H5="CV102";"6,00";ALS(H5="CV103";"9,00";ALS(H5="RSV01";"";ALS(H5="";"";"8,00")))))

Deze code kijkt naar bovenstaande cel en moet er vervolgens een getal inzetten. Dit getal komt er te staan, maar de berekeningen werken niet meer. Als ik er dan handmatig weer een 8 inzet is het wel goed. Ik snap er niets meer van, wie kan mij helpen?

In het voorbeeldbestand kun staan in de grijze vlakken berekeningen die het dus nu niet meer doen.

Alvast bedankt voor het kijken en mee denken!

Gr Michel

Bijlagen

Hallo Michel,

Ik denk dat dit veroorzaakt is omdat Excel getallen standaard afrondt. Waarom zou je eigenlijk 8,00 willen hebben als het ook met 8 volstaat? Ik snap het niet helemaal aangezien een ALS formule vooral bij voorspellingen gebruikt wordt, bijvoorbeeld bij formule 1 of voetbal toto's. De ALS formule doet zijn naam eer aan aangezien hij antwoord geeft op een actie, het is dus actie reactie. Als ik een coureur op de juiste plaats heb voorspeld krijg ik 10 punten, als in vak C6 het getal 1 staat staat in vak H9 het getal 5. Om maar wat voorbeelden te noemen. Wil je rekenen dan moet je niet met ALS formules gaan werken, dan kan je met veel eenvoudigere formules werken.

Groet,
Stormbreaker.

Dank je wel Ad, ik zie dat ik de "" niet moet gebruiken. Dit ziet hij waarschijnlijk als tekst. Super!

Hallo Stormbreaker,

Ik ben nog niet zo heel lang bezig met Excel en met een beetje hulp her en der en zelf wat prutsen kom ik een heel eind.
En dat dat soms wat omslachtig is daar zal ik niet van opkijken :).
Maar tips zijn altijd welkom! Dus als je er een voor me hebt wat makkelijker is dan hoor ik het
graag. Daar leer ik alleen maar van. Maar tot die tijd gebruik ik de oplossing van Ad. Deze werkt zoals ik het in gedachten had.
In elk geval bedankt voor het mee kijken.

Michel

Hallo Stormbreaker,

Ik ben nog niet zo heel lang bezig met Excel en met een beetje hulp her en der en zelf wat prutsen kom ik een heel eind.
En dat dat soms wat omslachtig is daar zal ik niet van opkijken :).
Maar tips zijn altijd welkom! Dus als je er een voor me hebt wat makkelijker is dan hoor ik het
graag. Daar leer ik alleen maar van. Maar tot die tijd gebruik ik de oplossing van Ad. Deze werkt zoals ik het in gedachten had.
In elk geval bedankt voor het mee kijken.

Michel
Je kan ook ALS formules in combinatie met SOM formules gebruiken, maar toen ik het document opende werd mij niet meteen duidelijk waar het precies voor bedoeld is en wat de werking moet zijn. Ik heb wel ervaring met Excel maar ook niet met alles, van grafieken e.d. weet ik weinig af.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan