• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

door bomen het bos niet meer zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsmans

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Berichten
22
Ik ben bezig met het maken van een digitaal rooster. Maar merk dat zoals ik het nu maak het redelijk arbeidsintensief wordt om voor iedere maand een dergelijk rooster te klussen. En dit moet het juist makkelijker maken!

Opbouw is als volgt medewerkers hebben per week 2 of meer vaste dagen, dit staat in basisrooster. vanuit basisrooster wordt maandrooster.xl aangemaakt. Hierin kan de soort dienst aangegeven worden. Deze staat weer gekoppelt aan dagrooster, de naam zegt het al dit is het rooster van de dag waarin de tijdsregistratie plaatsvindt.

Naast deze bestanden is er ook nog een ziek/beter bestand, hierin worden de ziekte dagen geregistreerd, en ook gelijk gekoppelt aan het dagrooster.

In bijgaand bestand is te zien hoe het nu een beetje in elkaar zit. Maar heeft er iemand tips/trucs om dit werkbaar te maken zonder iedere maand de formules ed aan te moeten passen?

www.nielsmansveld.nl/voorbeeld
 
Een aantal tips:

Bij maandrooster alleen F7 is een getal (1).
De rest worden automatisch ingevuld aan de hand van verwijzigingen.
Voor G7:
Code:
=ALS(WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());MAAND(NU())+1;F7);2)>5;F7;F7+1)
Deze formule kan je naar rechts slepen.

Ik zou alle werkbladen bij elkaar zetten. Je zou via een macro simpel de overbodige maanden kunnen verbergen.
Verder zou ik ergens een datum (óf maand) ingeven en vervolgens de maand zoeken.
Bijv.:
In cel A1 staat juni (via een formule)
Code:
=INDIRECT("'"&A1 &"'!D23")
Dit geeft de waarde van wat er in cel D23 staat van juni.
Stel dat uit de formule van A1 een andere maand verschijnt dan verwijst Excel automatisch naar de tabblad van die maand.

Nóg een tip: zorg voor een duidelijke titel hier op Helpmij zodat we weten wat het probleem is.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
koppeling tussen verschillende bestanden

Roncancio dank voor je reactie.

De eerst formule die je schreef over het automatisch invullen van de datum lukt mij op een of andere manier niet. wanneer ik deze copy/paste telt hij niet op en geeft hij in alle cellen een 1 weer.

Maar ik denk ook dat deze wat moeilijker wordt om werkend te krijgen omdat er sommige datums dubbel voorkomen, omdat wij met een matinee en aan avond werken in het weekend.

Zoals je zegt dat alles beter in een bastand kan, had ik in eerste instantie ook, maar degene die normaal over de roosters gaat wil graag basisrooster en maandrooster alleen kunnen beheren, dagrooster wordt door 5 andere gebruikt.

Die laatste formule begrijp ik niet helemaal hoe ik deze toepas?

Weet jij of er een manier bestaat dat je in dagrooster een maand en dag invult en dat deze automatisch uit maandrooster opgehaald wordt? of komen hier moeilijke macro's bij kijken?
 
Code:
De eerst formule die je schreef over het automatisch invullen van de datum lukt mij op een of andere manier niet. wanneer ik deze copy/paste telt hij niet op en geeft hij in alle cellen een 1 weer.
Formule is aangepast en toegevoegd aan bijlage.

Weet jij of er een manier bestaat dat je in dagrooster een maand en dag invult en dat deze automatisch uit maandrooster opgehaald wordt? of komen hier moeilijke macro's bij kijken?
Dat is eerlijk gezegd ook mijn bedoeling. Hier hoef je volgens mij geen macro's voor te maken.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
dank je die link naar die maand tabs werkt prima.
Maar is het dan ook mogelijk om binnen die tab te zoeken.

Dus dat je bijvoorbeeld invoerd: 1 Juni en dat hij dan het dagrooster van die dag tevoorschijn toverd
 
dank je die link naar die maand tabs werkt prima.
Maar is het dan ook mogelijk om binnen die tab te zoeken.

Dus dat je bijvoorbeeld invoerd: 1 Juni en dat hij dan het dagrooster van die dag tevoorschijn toverd

In bijgevoegd bestand is een voorbeeld van hoe ik het voor ogen hebt. Het gaat om de blauwe cellen in Totaal.
In cel A1 staan enkele maanden.
Door een maand te kiezen zie je de waarde (in dit geval tekst) van wat er in cel A1 van desbetreffende cel staat.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
ik snap hem, maar hier zou je A als 1 mei moeten zien B als 2 mei etc...

Liefst heb ik het zoals dit bestand. moet ik dit dan met vlookup oplossen?
 

Bijlagen

  • maanden(1).xls
    19,5 KB · Weergaven: 48
ik snap hem, maar hier zou je A als 1 mei moeten zien B als 2 mei etc...

Liefst heb ik het zoals dit bestand. moet ik dit dan met vlookup oplossen?

Het zou met Vlookup kunnen alhoewel ik geen liefhebber ben van vlookup.

In bijgevoegd bestand zie je links in de blauwe cellen een dropdownmenu voor zowel de name n als de datums.
Zodra je een naam of datum heeft gewijzigd, zie je eronder welke waarde er is gevonden en ook in welke cel dat was. In het venster ernaast zie je het schema van mij en is de gevonden cel blauw weergegeven.
Kies je een andere naam en/of datum dan wordt alles automatisch aangepast.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Ik snap wat je bedoeling is. Misschien een stomme vraag, maar hoe maak je zo'n dropdown menu? Kom nu n.l niet verder
 
Ik snap wat je bedoeling is. Misschien een stomme vraag, maar hoe maak je zo'n dropdown menu? Kom nu n.l niet verder

via data - valideren.
Kies bij toestaan voor lijst.

Benamingen scheiden via ;
bijv.:
test;voorbeeld

Via een formule kan je de lijst heel flexibel maken maar dat is wat ingewikkelder.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan