• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

door celselectie of checkbox rijen zichtbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Op onze expeditie afdeling verzenden wij voor tweehonderd apotheken dagelijks orders.
Graag willen we in Excel bijhouden welke orders al afgerond zijn en verzonden kunnen worden.
Bij elke apotheek horen 1 of meer (max. 14) afdelingen die per afdeling aangeleverd kunnen worden vanaf de productieafdeling.
We zouden graag willen dat in een Excel map per rij de apotheeknaam genoemd wordt en dat daaronder, in verborgen rijen, de afdelingen en het aantal patienten staan (in twee aparte kolommen).
Als je nu de cel met de apotheeknaam selecteert (liefst middels een checkbox) zouden de verborgen kolommen van die apotheek zichtbaar moeten worden en kan de afdeling/afdelingen die klaar zijn 'afgevinkt' worden.
Ik heb al een code gevonden die een cel kleurt (groen in dit geval) als je deze dubbel aanklikt. Dit leek mij erg handig om aan te geven wat klaar is en wat niet.
Als alle afdelingen van die apotheek klaar zijn, dan zou de cel met de apotheeknaam groen gekleurd moeten worden en de rijen met afdelingen en patienten weer verborgen.
Zie ook bijgaand voorbeeld.

Met vriendelijke groet,

Gerald
Bekijk bijlage helpmij2904.xls

Via google volgende vba code gevonden (http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?t=52185 macro to hide rows)

Code:
Sub HideRows()
Dim cell As Range
For Each cell In Range("e:e")
If UCase(cell.Value) = "NO" Then
cell.EntireRow.Hidden = True
End If
Next
End Sub

Andere optie ook gevonden:

Maybe this will get you started

This will hide rows 6,10,14

Insert a textbox into your sheet view code and copy this.

Code:
Private Sub CheckBox1_Click()
If CheckBox1.Value = True Then
    Range("6:6,10:10,14:14").Select
    Selection.EntireRow.Hidden = True
    Else
    Range("6:6,10:10,14:14").Select
    Selection.EntireRow.Hidden = False
    End If
End Sub

En nog eentje:

http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?t=23889

Code:
Howdy WebDoc, welcome to the board.

If you're using an activex checkbox, in design mode, right click on the check box, and click view code.

In the now opened worksheet module, paste the following procedure:

Private Sub CheckBox1_Click()

If CheckBox1 = True Then

[5:10].EntireRow.Hidden = False

Else: [5:10].EntireRow.Hidden = True

End If

End Sub

You'll want to change Checkbox1 to the name of your checkbox.

Raymond,

Bedankt voor je reactie, het eerste deel van het 'probleem' is opgelost, met behulp van de code en checkboxen kan ik nu rijen verbergen en zichtbaar maken.

Ik ga alle checkboxen in het werkblad plaatsen (100 per blad!)

Gerald

voorwaardelijke opmaak

Beste forumleden,

Dankzij Raymond ben ik op de goede weg.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken op het Internet naar een oplossing voor het tweede item in mijn tread, nl. dat de cel met de bedrijfsnaam groen kleurt zodra alle bijbehorende cellen met afdelingnamen groen zijn.
Ik dacht dat dit met voorwaardelijke opmaak kon, maar dat werkt in mijn formule alleen voor de eerste 'afdelingscel' en niet als de anderen ook groen zijn.
Het is dus de boedoeling dat de bedrijfsnaam cel pas groen kleurt als alle afdelingscellen groen zijn.

GeraldBekijk bijlage Map2.xlsm

Ik heb het even met rood gedaan, ik kon kleurnummer 4 niet zo gauw vinden.
Code:
Sub HSV()
Range("A1").Interior.ColorIndex = xlNone
 Dim i
   y = 0
  For i = 2 To 5
    If Cells(i, 2).Interior.ColorIndex = 3 Then
      y = y + 1
     End If
    Next i
   If y = 4 Then
  Cells(1, 1).Interior.ColorIndex = 3
 End If
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
HSV,

Dit werkt inderdaad zoals ik wil, maar in VBA door het starten van de macro.
Denk jij dat het mogelijk is om cel A1 groen te maken zodra de 4 'afdelingscellen' groen zijn, zodat je niet telkens de macro hoeft te starten?

Gerald

Hoe worden de cellen groen gemaakt Gerald.

De cellen worden groen gemaakt door een stukje VBA code, zodra je dubbelklikt op één van de afdelingscellen wordt deze groen. (Of enige andere cel in het werkblad)

Gerald

Harry,

De cellen worden groen gemaakt door een stukje VBA code, zodra je dubbelklikt op één van de afdelingscellen wordt deze groen (of enig andere cel in het werkblad).

Gerald

Zoiets?
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Excel.Range, Cancel As Boolean)

' Red = 3, Green = 4, Blue = 5, Yellow = 6, Orange = 45

If Target.Interior.ColorIndex = xlNone Then
         Target.Interior.ColorIndex = 4
         ElseIf Target.Interior.ColorIndex = 4 Then
         Target.Interior.ColorIndex = xlNone
     End If

Cancel = True
  Range("A1").Interior.ColorIndex = xlNone
  Dim i
   y = 0
  For i = 2 To 5
   If Cells(i, 2).Interior.ColorIndex = 4 Then
      y = y + 1
     End If
    Next i
   If y = 4 Then
  Cells(1, 1).Interior.ColorIndex = 3
 End If
End Sub

Dit stukje code doet hetzelfde als die van u.
Code:
If Target.Interior.ColorIndex = xlNone Then
          Target.Interior.ColorIndex = 4
         Else
          Target.Interior.ColorIndex = xlNone
     End If
of:
Code:
With Target
     If .Interior.ColorIndex = xlNone Then
         .Interior.ColorIndex = 4
         Else
          .Interior.ColorIndex = xlNone

End If
 End With

Laatst bewerkt:
we zijn er bijna

beste meedenkers,

zie bijgaand bestandje. Ik wil graag dat cel B3 groen wordt zodra de cellen C4 t/m C7 allemaal groen zijn.
IK probeer dat met voorwaardelijke opmaak, maar op de één of andere manie werkt dat niet.
Uiteraard moet dit kunstje straks voor alle apotheken/opdrachten gaan werken. Dat zijn er op dit moment zo'n 100 per dag. Wellicht moet daar rekening meegehouden worden met VBA?

Alvast weer bedankt!

Gerald

Bijlagen

Bij het dubbelklikken op een test in de C-kolom, wordt de betreffende cel groen gemaakt.
Zijn alle cellen in een bereik van de C-kolom groen, dan wordt ook de bijbehorende apotheker groen.

Bij het nogmaals dubbelklikken op een groene cel, wordt deze weer wit.
De apotheker wordt dan ook automatisch wit.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Roncancino,

Volgens mij werkt dit perfect! Super bedankt. Ik ben nog wel een het overwegen of de afdelingen onder elkaar of nast elkaar moeten komen, maar daar moet ik zelf el uit kunnen komen.

Groet,

Gerald

Roncancino,

Is het mogelijk om de c kolom met afdeling om te zetten naar een rij met afdelingen (elke afdeling in een aparte cel)? De apotheek naam komt dan voorop te staan (in kolom C) met daarachter alle afdelingen (max 15).
Ook nu moet de cel met de apotheeknaam pas groen kleuren als alle afdelingen groen zijn.
Een optie die ik er ook graag bij zou willen is dat de afdelingen groen kleuren als je de apotheeknaam dubbel aanklikt, warbij wel om bevestiging gevraagd 'moet' worden.

Gerald

In bijgevoegd bestand staan nu de apothekers in de C-kolom met daarachter de afdelingen (test).
Voor de rest is er niets veranderd behalve dat bij het dubbelklikken op de apotheker de vraag wordt gesteld of men de afdelingen van deze apotheker ook groen wilt maken.
Bij ja worden alle afdelingen van de betreffende apotheek ook groen gemaakt en bij nee blijft alles bij het oude.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Roncancio,

Werkt helemaal perfect!!! Super bedankt. Nu kunnen de papieren lijsten en markeerstiften weg!

Gerald

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan