• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doorlooptijd berekenen in procenten van verschillende groepen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

sj0nnie

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2013
Goedemorgen,

Ik ben bezig om KPI's op te stellen voor de doorlooptijd. Ik wil gaan meten hoeveel procent van Groep X binnen een X aantal doorlooptijd valt. Ik wil dit maandelijks gaan meten. Ik wil de norm van de doorlooptijd makkelijk kunnen aanpassen. Dus ik wil het volgende bijvoorbeeld kunnnen doen bij Groep A( 1-2). Hoeveel procent van deze groep(het gaat dan echt alleen om het totaal van Groep A per maand en niet om het totaal van alle groepen samen! of in procenten op jaarbasis) had een doorlooptijd van minder dan 3 dagen? Dit is bijvoorbeeld 70%. Maar als ik voor dezelfde maand wil bekijken hoeveel procent van deze groep een doorlooptijd van minder dan 4 dagen had, wil ik graag zonder al te veel handelingen dit snel kunnen aanpassen. En dus alleen ergens in een formule die 3 veranderen in een 4.

Zie excel om het verhaal helder te krijgen. Ik wil het bovenstaande bereiken met deze groepen.
- In groep E staat de planhoeveelheid( aantal producten bij die order). Is niet relevant, want dit is onderverdeeld in Groepen in Kolom H.
- In Groep F staat de boekingsdatum en groep G de afsluitingsdatum. Dit is niet relevant, want in groep J staat de doorlooptijd al berekend.

- In kolom H staan de groepen. Groep A(1-2) houdt in dat er een order was van 1 -2 producten. Groep B (3-5) houdt in dat een order bestond uit 3-5 producten en groep C etc.
- In groep I staat de maand waar het in onderverdeeld moet worden. Dit is de maand van de boekingsdatum. Er hoeft geen rekening gehouden te worden dat er overlap plaatsvindt tussen maanden.
- In groep J staat de doorlooptijd.

Dus ik wil het volgende gaan meten bij de volgende groepen: Dit wil ik bijvoorbeeld in een draaitabel kunnen meten.

Groep A (1-2): Hoeveel procent van het TOTAAL van DEZE groep van maand X had een doorlooptijd van minder dan 3 dagen.

Groep B ( 3-5): Hoeveel procent van het TOTAAL van DEZE groep van maand X had een doorlooptijd van minder dan 4 dagen.

Groep C (6-10): Hoeveel procent van het TOTAAL van DEZE groep van maand X had een doorlooptijd van minder dan 5 dagen.

Groep D(11-50): HoevHoeveel procent van het TOTAAL van DEZE groep van maand X had een doorlooptijd van minder dan 6 dagen.

Groep E (51+): Hoeveel procent van het TOTAAL van DEZE groep van maand X had een doorlooptijd van minder dan 8 dagen.

Kolom A,B,C,D heb ik express leeg gelaten, omdat dat bedrijfsgegevens zijn.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en iemand mij er mee kan helpen. Alvast bedankt voor de moeite!

Bijlagen

Sjonnie,

Probeer het hier eens mee :
Code:
=SOMPRODUCT(($H$2:$H$3264=$K$3)*($I$2:$I$3264=$L$3)*($J$2:$J$3264<$M$3))/SOMPRODUCT(($H$2:$H$3264=$K$3)*($I$2:$I$3264=$L$3))

In respectievelijk K3, L3 en M3 is het mogelijk te kiezen voor de juiste groep, maand en aantal.
Wel opletten dat er in de data binnenkort gegevens van Januari 2014 bij komen, dus een selectie op jaar is misschien ook wel handig.

Bijlagen

Bedankt hiervoor! Ik denk dat het wel de stap in de goede richting is.
Ik heb de zogenaamde groepen aangepast, maar dat is niet heel denderend. Alleen ik kan Groep E niet selecteren bij K3.

Maar ik heb nu een andere vraag:

Ik wil het wat overzichtelijker hebben. De opzet is zoals het in blad 3 staat.
Ik wil het volgende in blad 3: cel b5 hebben staan (of in iedergeval als ik een draaitabel ga maken):
Hoeveel procent van de orders die in januari in Groep A vallen hadden een doorlooptijd van 0, 1 of 2 dagen? (net zoals er al in blad1: L5 is berekend)
Dit wil ik dan ook voor de overige cellen maanden.
Het moet graag automatisch gaan.
Ik wil ook de doorlooptijd makkelijk kunnen aanpassen.

In de bijlage is het nieuwe bestand bijgevoegd.
Hopelijk is dit mogelijik. Alvast bedankt!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Enorm bedankt!

Ik heb zelf even aangepast dat je per Groep de doorlooptijd kan bepalen.

Mijn vraag is nog wel. Als ik bijvoorbeeld een nieuwe lijst met gegevens uit het datasysteem haal, werkt die tabel dan nog?

Bijlagen

Het is me al gelukt! Wellicht heb ik zometeen nog een vraag, maar verwacht het niet!

Sjonnie,

Bij nieuwe data moet je de bereiken van de aangemaakte namen aanpassen. Dit kan je evt. ook dynamisch maken.
Als er geen vragen meer zijn zou je dan de vraag als opgelost kunnen markeren ?

Cow18, zo bedoelde ik het niet, maar toch bedankt!

Als ik onderaan nu extra regels toevoeg, worden die niet meegenomen in de tabel bij blad3. Hoezo worden deze niet meegenomen?
Er staat bijvoorbeeld in B15: 8,2% (November Groep A1-3). Dit klopt niet, want als ik het met de hand uitreken kom ik op het volgende uit:
Totaal 186 orders. Daarvan hebben er 71 een doorlooptijd van 0,1 of 2 dagen.
Dus 71/186 = 38% en geen 8,2%.

Doe ik iets nu fout of moet de formule worden aangepast?

Zie bijlage voor de excel sheet!

Nogmaals bedankt voor de moeite!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Gelens,

Ik bedoelde met 'nieuwe data' nieuwe orders die wel dezelfde namen hebben. Eerst liepen de regels tot A 3265 ongeveer en nu naar A 3444 ongeveer. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze mee worden genomen. Want zoals je ziet in voorgaande bericht, is het niet meegenomen of ik doe iets fout.

Groet,

Sj0nnie

Sjonnie,

Ik heb de bereiken nu Dynamisch gemaakt.
Dat is bij Excel 2007 te vinden onder Formules > Namen beheren.
Hier zie je bijvoorbeeld de naam Groep_data met de formule :
Code:
=VERSCHUIVING(Querypreview!$H$1;1;0;AANTALARG(Querypreview!$H:$H)-1;1)

Hierbij wordt in kolom H gekeken hoeveel regels er gevuld zijn en past daardoor het bereik aan.
Hetzelfde geldt voor Maand_data en Doorlooptijd_data
Ik zag wel dat je een kolom tussengevoegd hebt. Dit kan nog wel eens voor problemen zorgen, maar dat valt meestal wel op te lossen.

Het percentage is nu 38 % :D:D

Succes

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Enorm bedankt! Dit scheelt mij een heel hoop werk! Ik laat deze vraag nog even openstaan!

Groet,

Sj0nnie

Ik heb nog een vraag en hopelijk is dit de laatste.

Ik wil ook nog een percentage op jaarbasis per groep in blad 3 bij B17. Dit moet een gewogen gemiddelde zijn. Dus niet zo uitrekenen: =SOM(B6:B15)/11
Ik dacht ik gebruik dezelfde formule
=SOMPRODUCT((Groep_data=B$4)*(Maand_data=$A5)*(Doorlooptijd_data<$B$2+1))/SOMPRODUCT((Groep_data=B$4)*(Maand_data=$A5))

Maar ik haal de maand_data weg:
=SOMPRODUCT((Groep_data=B$4)*(Doorlooptijd_data<$B$2+1))/SOMPRODUCT((Groep_data=B$4))

Vervolgens krijg ik dit als antwoord: #DEEL/0!

Heb je hier een oplossing voor?

Sjonnie,

Ik denk dat het hiermee lukt :

Code:
=SOMPRODUCT((Groep_data=B$5)*(Doorlooptijd_data<doorlooptijd))/SOMPRODUCT((Groep_data=B$5)*1)

Waarom gebruik jij in jouw formule B2+1 ?
Dit verhoogd de doorlooptijd en heeft dus effect op het percentage.

Ik gebruik b2+1, omdat als je dan de doorlooptijd van 2 dagen invult, kijkt die na de doorlooptijd van 0,1 en 2. En is het voor een ander duidelijk als er 2 staat en niet max 3.

Ik heb het uiteindelijk zo gedaan:

=SOMPRODUCT((Groep_data=F4)*(Jaar_data=$A$17)*(Doorlooptijd_data<F2+1))/SOMPRODUCT((Groep_data=F4)*(Jaar_data=$A17))

Het ziet er interessant uit. Ik zie dat je als iets binnen de tijd een 1 is en niet binnen de tijd een 0 is. Welke gegevens selecteer je in je draaitabel dan?
Maar hierbij kun je toch niet interactief je doorlooptijd aanpassen, zoals ik in mijn bestand wel kan doen in b3 etc.?

Ik vind dat gene wat ik nu heb gemaakt goed, maar misschien heb jij er nog wel wat feedback op?

Bedankt!

Bijlagen

die waarden staan in de C-kolom van dat kleine tabelletje.
Dus aanpassen en even de draaitabellen vernieuwen (eventueel via VBA).
Wat er in de draaitabel staat is een "berekend veld" (op het lint van de draaitabel via "formules") waarbij "OK" gedeeld wordt door "één".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan