Doorlopend formulier verversen na toevoegen record

• Onderwerp starter Onderwerp starter jhdw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jhdw

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Goedemorgen Access experts,

Ik denk dat ik een simpel probleem heb, maar de oplossing krijg ik niet gevonden.
Het probleem is dat het formulier (wordt standaard geopend in dit testbestand) niet ververst wordt nadat ik een medewerker aan een nieuwe dealer koppel. Als het formulier geopend wordt zie je alle medewerkers gekoppeld aan een of meerdere dealers. Na het kiezen van een medewerker zie je alleen nog de records van de gekozen medewerker. Als je dan een dealer kiest wordt de medewerker aan die dealer gekoppeld. Het is de bedoeling dat op dat moment het formulier ververst wordt. Nu moet ik eerst weer dezelfde medewerker in de keuzelijst met invoervak selecteren en wordt het formulier ververst. Ik neem aan dat dit ook anders zou moeten kunnen.

Bekijk bijlage Test_dealers.zip

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Jan

Ik heb geen flauw idee hoe dat formulier moet werken. De keuzelijst <txt_dealers> (gekke naam voor een keuzelijst) is nergens aan gebonden, en in het subformulier zit geen keuzelijst om een dealer toe te voegen/wijzigen. Dus hoe zou het moeten werken?

Hallo Michel,

Sorry voor de onduidelijkheid.
De naam van de keuzelijst is kzl_dealer.
Ik heb 2 velden over elkaar heen liggen. txt_dealer wordt gevuld nadat in kzl_dealer een keuze gemaakt is.
txt_dealer is iets smaller als kzl_dealer.

Hopelijk is het nu duidelijker.

Gr. Jan

Ik heb de keuzelijst gevonden; je had er een tekstvak overheen gezet (Waarom ?). Maar dan snap ik nog steeds niet wat de bedoeling is van deze constructie. Je kiest een medewerker, en dan filtert het subformulier. Maar wat moet er dan verder gebeuren?

Hallo Michel,

Ik had er tekstvak overheen gezet, omdat de keuzelijst na de keuze weer leeg gemaakt werd. Het is/was de bedoeling dat de gebruiker dan nog kon zien welke keuze er gemaakt was. Mijn wens is, dat wanneer een keuze gemaakt is (er wordt dan een record toegevoegd), dat je dan direct kunt zien dat er een record is toevoegd.
Stel dat je eerst 2 dealers aan een medewerker gekoppeld hebt, na de keuze zou je er dan direct 3 moeten zien. Dat zie je nu pas als dezelfde medewerker nog een keer kiest.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Jan

Je keuzelijst is nu niet-afhankelijk. Wat voor een zoeklijst natuurlijk ook moet, want het is alleen maar bedoeld om iets te selecteren waarop je wilt filteren/zoeken. Kortom: de keuzelijst is, zolang hij niet gekoppeld is aan een tabelveld, altijd leeg. En hetzelfde geldt neem ik aan ook voor je niet-gebonden tekstvak. Als je een keuze maakt in de keuzelijst, kan die gewoon zichtbaar blijven, mits je de keuzelijst maar goed gebruikt. En daar zit denk ik het probleem. Overigens is het een beetje een arbitraire kwestie, want zodra je een keuze maakt in de keuzelijst, zie je het resultaat ervan in je formulier. Dus wat voegt de keuzelijst dan nog toe?
Mijn wens is, dat wanneer een keuze gemaakt is (er wordt dan een record toegevoegd), dat je dan direct kunt zien dat er een record is toevoegd.
Nu snap ik het echt niet meer! Hoezo record toegevoegd? Je bent aan het filteren, niet aan het toevoegen! Als je het subformulier goed gebruikt, kun je daar altijd al records toevoegen, en de dealer selecteer je dan met de keuzelijst die in dat subformulier zit. En daar nu ontbreekt. Kortom: ik snap nog steeds niks van je opzet :).

Hallo Michel,

Ik zal proberen het anders uit te leggen. We hebben een tabel met medewerkers, die bij verschillende dealers kunnen werken (bijv. als een bedrijf meerdere filialen heeft). Nadat een medewerker in de keuzelijst gekozen is, zie je meteen bij welke bedrijven hij werkt. Staat het bedrijf er niet bij, dan maak je in de dealer keuzelijst een keuze (in deze keuzelijst worden de reeds geselecteerde dealers eruit gefilterd) waarna deze dealer en de medewerler (alleen de ID's) toegevoegd wordt aan de "tbl_dealer_medewerker". Als de dealer er wel tussen staat, dan kun je weer terug gaan naar een ander formulier (dit zit niet in deze db).

Misschien is het geen ideale constructie. Het werkt ook wel, alleen ik zou graag gezien hebben dat na het toevoegen van de nieuwe record, het formulier meteen ververst werd en niet pas nadat je dezelfde werknemen nog een keer geselecteerd hebt.

Misschien is er toch nog een oplossing te vinden.

Gr. Jan

Het is in mijn ogen zeker geen ideale constructie, want nodeloos ingewikkeld. Je keuzelijst Medewerker mag wat mij betreft nog wel een medewerker filteren, en je ziet dan in het subformulier gelijk de gekoppelde dealers, maar dat werkt al perfect als je het hoofdformulier baseert op de tabel Medewerkers, en het subformulier (dat je dan baseert op de tabel [tbl_dealer_medewerker] koppelt op basis van het MedewerkerID. Dan zie je sowieso alleen maar de juiste dealer records. Waarom dus zo ingewikkeld? En als je het correct zou doen, voeg je in het subformulier een dealer gelijk toe zonder enige poespas. Ik snap het gewoon niet, deze ingewikkelde trucendozen die niet eens werken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan