• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doornummeren labels

Status
Niet open voor verdere reacties.

Curry86

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2022
Hallo allemaal,
Ik heb al heel wat vragen van anderen op dit gebied doorgenomen en sommigen ook uitgeprobeerd maar dit heeft niet geleid naar wat ik er van verwacht of wat ik beoog te bereiken.
Ik ben wel een stukje verder gekomen en ik zal proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen waar het om gaat.

Ik gebruik adreslabels die genummerd moeten worden en gebruik hier stickervellen voor. Er kunnen 2 labels uitgeprint worden op 1 A4tje(stickervel).
Voorheen printte ik de labels uit en schreef met de hand de nummers erop, maar als je zo'n 30 tot 40 moet schrijven heb je op een gegeven moment best wel een lamme hand. Na wat navraag bij kennissen en vrienden werd mij vertelt dat je in Exel de opdracht kan geven dat hij automatisch het nummer invult en ook doornummert maar niemand wist hoe.
Nu heb ik al wel een code gevonden maar die werkt per printopdracht dus als ik nu elke keer 1 vel uitprint worden de nummers netjes opgehoogd. Maar print ik 2, 3 of 10 vel uit dan krijgen de labels allemaal hetzelfde nummer. Nu moet ik dus als ik 30 vel wil uitprinten 30 keer Ctrl+p indrukken zodat de nummers netjes opgehoogd worden. Ik ben hier al heel erg blij mee, want nu hoef ik geen nummers meer te schrijven. Maar ik dacht er moet toch ook een code zijn die niet na elke print opdracht de nummers ophoog maar ook de nummers blijft ophogen als ik 1 print opdracht geef voor 30 vel.

Dit is de code die ik nu gebruik, ik heb dit geplaatst in Workbook - Before Print

Code:
Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
Sheets(1).Range("j3").Value = Range("j3") + 2
Sheets(1).Range("j23").Value = Range("j23") + 2
End Sub

Omdat er 2 labels geprint worden op een A4 daarom gebruik ik +2 voor het ophogen van de nummers.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Waar komen de etiketten > 2 te staan ?

Zet in cel J23: "=J3+1"
Zet in cel J43: "=J3+2"
Zet in cel J63: "=J3+3"
Zet in cel J83: "=J3+4"
etc.

Dan is dit voldoende
Code:
Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
  Sheets(1).Range("j3").Value = Sheets(1).Range("j3") + 1
End Sub

Hoi SNB,

Op 1 a4 staan 2 adreslabels. Dus hetgeen je ziet op sheet1 moet iedere keer opnieuw uitgeprint worden op een nieuw vel en de bedoeling is dan dat de nummering door telt.

Als ik het goed begrijp zou ik als ik doe op de manier die je nu uitlegt 1 a4 krijgen met 2 adreslabels erop en de rest van de A4die uitgeprint worden zijn dan blanco met alleen de nummering erop. Als ik het verkeerd zie corrigeer me dan.

Kijk de ene keer heb ik 10, 20 of 30 vel nodig en de andere keer 100 of meer en ik krijg het gevoel dat het niet goed gaat als ik jou methode toepas. Maar zoals ik al zei help me als ik het verkeerd heb.

Laatst bewerkt:
Kun je niet een werkblad maken met daarop (onder elkaar) 40 etiketten ?
Met de getoonde code kun je dan het eerste volgnummer wijzigen; de rest past zich dan automatisch aan met een formule.
Je selecteert welk gebied geprint moet worden en de printer maakt het allemaal voor je klaar.

Laatst bewerkt:
Dat zou ik dan moeten uitproberen.

Ik vraag me alleen af als ik er maar 10 vel nodig heb wat er dan gebeurt met de doornummering.

Ik ga het uitproberen, alvast bedankt voor de moeite die hebt genomen.

Hoi SNB,

Ik heb het inmiddels uitgeprobeerd maar helaas werkt het niet.

Ik heb even om te testen 2 vel aangemaakt en ben gaan printen. Het eerste label heeft bijvoorbeeld nummer 401 en het laatste label heeft dan nummer 404 omdat er 2 labels op een vel zitten. Tot voor zover werkte het. Met de volgende print opdracht zou het eerste label dan nummer 405 moeten zijn maar dat is het niet. Bij de volgende printopdracht zijn alle nummers met 1 opgehoogd, dus in plaats dat het eerste label met nummer 405 begint start het met nummer 402 en dan krijg ik dubbele nummers en dat is niet de bedoeling.

Ik hoopte dat dit zou werken maar jammer genoeg niet.

SNB, Ik hoop jij of iemand anders nog een oplossing heeft voor mijn probleem.

Laatst bewerkt:
Ik sugereerde 1 printopdracht voor 40 etiketten, omdat die allemaal op 1 werkblad staan.
Jij denkt nog steeds in termen van 20 printopdrachten voor 40 etiketten.

@Curry86,

probeer deze eens (afdrukken door op printerafbeelding te klikken)

Bijlagen

@snb,

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd.

Als ik 1 printopdracht geef voor 40 labels dan start label 1 bij 401 en label 40 eindigt met nummer 440 dat is dus goed. Wil ik dan weer een printopdracht geven voor 40 labels dan start het eerste label met nummer 402 en het laatste label heeft dan nummer 441 en dat bedoel ik met dat de nummers met 1 worden opgehoogd. Feitelijk zou label 1 bij de tweede printopdracht moeten beginnen met nummer 441 maar dat gebeurt niet.

Ik hoop dat ik het nu wel goed heb uitgelegd.

@Haije

Dank je voor jou bijdrage.
Ik weet niet wat er bij mij fout gaat, maar als ik op de printafbeelding klik print hij keurig de 2 labels uit alleen werden de nummers niet opgehoogd. Ik ben even aan het stoeien geweest met de codes en heb nu mijn oude code weer actief gemaakt en heb de code
Code:
startnummer = startnummer + 2
veranderd naar
Code:
startnummer = startnummer + 1
en nu print hij nog steeds keurig netjes 2 labels uit maar nu worden ook de nummers automatisch opgehoogd.
Het werkt dan nog wel steeds per print opdracht, maar met deze knop werkt het wel een stuk sneller dan elke keer op Ctrl+p en dan enter te moeten drukken.
Ik ga er vanuit dat dit jou beoogde doel was.

Het werkt dan nog wel steeds per print opdracht, maar met deze knop werkt het wel een stuk sneller dan elke keer op Ctrl+p en dan enter te moeten drukken.
Ik ga er vanuit dat dit jou beoogde doel was.

inderdaad

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan