• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doorselecteren d.m.v. een keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skipmeister

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2010
Goedenavond,

Ik zou in Excel graag door willen selecteren met behulp van keuzelijsten.
Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Als eerste wordt er een keuzelijst getoond met daarin opties 1, 2 en 3.

Aan optie 1 zitten bijvoorbeeld 1A, 1B en 1C gekoppeld.
Aan optie 2 zit 2A, 2B, en 2C gekoppeld.
Aan optie 3 zit 3A, 3B en 3C gekoppeld.

Als men bijvoorbeeld uit de eerste keuzelijst 1 selecteert zou ik in de volgende keuzelijst dus optie 1A, 1B en 1C willen tonen, en hetzelfde geldt voor als men optie 2 of 3 kiest.

Ik heb geen idee of dit uberhaupt mogelijk is in excel.

Ben erg benieuwd of iemand me wegwijs kan maken.

Alvast bedankt!

Dank voor jullie antwoorden. Ik ben niet zo thuis in Excel en daarom duurt het wat langer, mijn excuus.
Het eerste voorbeeld van @emields is iets waar ik zeker mee verder kan.

Ik ga hier verder mee aan de slag.

Nogmaals dank voor jullie antwoorden!

Zo dan, vergeten in de validatie te zetten.
Yes, deze is ook spot on!. dank hiervoor. Ik zal verder zelf uitzoeken hoe de functie x.zoeken verder te kunnen gebruiken.

hebben jullei nog tips en/of tricks bij het gebruik van deze functie?

Zonder dat we weten waarover het gaat, en zonder voorbeeldje, zal het moeilijk worden.

Als je met M365 werkt dan kun je ook gebruik maken van een tabel met alle geldige dropdown opties Dynamic array functies UNIEK() en FILTER()

Het voordeel van een tabel is dat het geheel compacter blijft als je veel opties hebt op 1 niveau.
De eerdere oplossingen zijn prima maar als je 50 opties hebt dan heb je dus 50 kolommen met daaronder X subopties.
Met een tabel wordt de lijst langer maar het aantal kolommen blijft gelijk en het blijft iets flexibeler

Naast de tabel maak je Dropdown lijsten met UNIEK voor een lijst van unieke waarden op dat level. en als de beschikbare opties via een getrapte selectie moet dan voeg je de FILTER() functie toe.
En voor de gegevensvalidatie wijs je telkens de bovenste cel van de beschikbare opties aan en voegt een #-teken toe waardoor altijd de gehele lijst dynamisch wordt aangepast aan de "spilled range"

En je kunt ook makkelijk een "zoekfunctie" maken door bijv alle geldige selecties met optie A of kleur Blauw te zoeken zonder.

Afijn kijk even naar het bestand hoe alles in elkaar haakt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan