• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

doortrekken formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

renew000

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Hallo experts,

een collega van me heeft een excelbestand gemaakt, waarbij er sprake is van een tabblad met een verzamelstaat en meerdere tabbladen voor de verschillende leerlingen.
Op de tabbladen voor de leerlingen staan 4 kwartaaltabellen (onder elkaar) waar bij elk kwartaal de cijfers worden ingevoerd.

Nu is mijn vraag de volgende: Op het verzamelblad wil ik graag de gemiddelde cijfers per kwartaal (die staan ook in het tabel) door middel van een formule die ik kan doortrekken naar voren laten komen. Nu ben ik er al achter gekomen dat ik hiervoor "vergelijken" kan gebruiken aangezien de afstand tussen de cellen waarin de gemiddelde staan iedere keer gelijk zijn.

Voor het gemak heb ik een voorbeeldbestand ingesloten.

Ik hoop echt dat jullie mijn kunnen helpen

Alvast bedankt

Greetz
Renew

Bijlagen

Gebruikte formule

Code:
=INDIRECT(A2 & "!$B$7")

Je kan alleen niet naar rechts auto vullen, maar alleen naar beneden. De formule moet je over de 4 kwartalen copy-pasten en dan de "!$B$7" aanpassen in B15, B23 enz. met dollartekens! Anders kan je niet auto vullen.

Opgelost?

Maar dat betekend dat ik voor elke verwijzing iets in de code moet aanpassen, want dit was slechts een voorbeeld bestandje... in het echte bestand gaat het om zo n 40 namen, vandaar...

Is het een optie om de namen en de kwartalen om te draaien (is het dan wel mogelijk om de formule over alle kwartalen te slepen zodat deze automatisch de juiste verwijzing krijgen.

Ik dacht dat als er een vaste afstand tussen de cellen zat je dit met =vergelijken kon oplossen..

Maar dat betekend dat ik voor elke verwijzing iets in de code moet aanpassen, want dit was slechts een voorbeeld bestandje... in het echte bestand gaat het om zo n 40 namen, vandaar...

Is het een optie om de namen en de kwartalen om te draaien (is het dan wel mogelijk om de formule over alle kwartalen te slepen zodat deze automatisch de juiste verwijzing krijgen.

Ik dacht dat als er een vaste afstand tussen de cellen zat je dit met =vergelijken kon oplossen..

Je hoeft de formule alleen aan te passen in de bovenste rij. Zoals in het voorbeeld bij alleen achter Anton. (Vanwege het absoluut maken van de waardes in formule). Als je A2 absoluut maakt en doorhaalt haalt hij alle gegevens van de genoemde tabblad in A2. Dit moet niet want hij moet B2, C2, D2 enz. worden. Hierdoor kan je hem niet auto laten vullen over de kwartalen, want dit zal dan ook veranderen in B2, C2, enz.

Onder Q1 plak je: =INDIRECT(A2 & "!$B$7")
Onder Q2 plak je: =INDIRECT(A2 & "!$B$15")
Onder Q3 plak je: =INDIRECT(A2 & "!$B$23")
Onder Q4 plak je: =INDIRECT(A2 & "!$B$30")

Hierna kan je auto vullen naar beneden over alle namen die erin staan. In het voorbeeld heb ik ze ingevuld en geselecteerd. Je hoeft alleen de auto vul naar beneden te halen en ze vullen automatisch in...

Laatst bewerkt:
renew000,

Inde formule van spaarie staat een fout voor Q4 dit moet $B$31 zijn ipv $B$30
Zie bijgevoegd bestand :

Bijlagen

Superbedankt voor je reactie

Zoals ik naar het voorbeeldbestandje kijk werkt het uitstekend, maar in mijn echte bestand (wegens de gevoeligheid van de gegevens helaas niet te publiceren) werkt het niet.
Nu weet ik niet waar dat aan ligt, maar ik krijg als resultaat: #VERW!

Kan dit er mee te maken hebben dat er in het bestand oude verwijzigingen zitten naar andere excelbestanden?
Hoop dat jullie zonder een kopie van dit bestand wellicht weten waar dit aan ligt

Alvast bedankt

Greetz
Renew

Oja... kan het liggen aan de tabbladen/namen die ook komma's en punten bevatten?

Het zijn de komma's die voor de verwarring zorgen. Vervang deze indien mogelijk door een Underscore ( _ ) en je probleem is opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan