• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doortrekken verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

bascas

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Hallo,

Op het tabblad 'output' wil ik graag de formule in B5 en C5 doortrekken, maar dan verspringt de formule. Nu heb ik het zoekgedeelte vastgezet met $, en ook de gegevens waarnaar gezocht moet worden, maar hoe zorg ik er nu voor dat er steeds een tabblad opgeschoven wordt. Dus iets met +1?
En hoe zorg ik ervoor dat ik de formule ook weer naar beneden kan doortrekken?

Alvast bedankt voor de hulp.
Groet Bas

Bijlagen

Geen antwoord op je vraag, maar een welgemeend advies:

Zet je gegevens niet in verschillende tabbladen, maar allemaal in 1 en voeg een veld weeknummer toe

Overzichten kun je dan maken mbv ingebouwde tools, zoals draaitabellen

Laatst bewerkt:
Helaas staan alle gegevens al in 52 tabbladen. Vandaar dat ik deze oplossing nodig heb.

En toch zou ik als ik jou was één keer de tijd nemen om ze op 1 tabblad te zetten.

Het levert je zoveel voordelen op dat je die tijd ruimschoots terugverdient.

Om hoeveel gegevens gaat het?
Evt is er mbv een macro voor te zorgen dat alles op 1 tabblad komt

Hallo Bas,
Ik heb een oplossing voor je maar is wel bewerkelijk, maar als het klaar is heb je een makkie.
Weet natuurlijk niet om hoeveel gegevens het gaat en of het zo zou kunnen.

Groetjes Johan

Bijlagen

Misschien zijn er formule profs die
Code:
="_1"
kunnen verhogen met iedere keer 1.

Groetjes Johan

="_"&COLUMNS($A1:A1)
misschien zoiets

Bedankt popipipo,
Ik vraag het eigenlijk om deze vraag makkelijker te maken.
Misschien hebben jullie er nog een ander idee over en kunnen bepaalde dingen makkelijker.
Kon natuurlijk meteen mijn uitgewerkte voorbeeld bij doen om het beter te begrijpen.

Groetjes Johan

Bijlagen

met de indirect functie kan je de verwijzing opbouwen. Er is nog een tekst functie nodig omdat week 1 tm 9 met een voorloopnul zijn benoemd.

zo ziet de formule eruit, je had het meeste zelf al bedacht alleen de indirectfunctie bouwt telkens opbasis van het weeknummer in rij 4 de nieuwe verwijzing op.
PHP:
=VERT.ZOEKEN($A5;INDIRECT(TEKST(B$4;"'00")&"'!A1:H23");2;0)

het & teken zorgt dat je 2 tekstdelen aan elkaar plakt (dat werkt vergelijkbaar als Tekst.combineren(0 of samenvoegen()
in dit geval hoef je op het bereik A1:H23 geen $ tekens te gebruiken omdat die als vaste tekst wordt gezien en pas in de allerlaatste stap van de berekening van INDIRECT functie wordt omgezet naar een echt bereik.
Anders gezegd het bereik staat tussen de aanhalingstkens waardoor het niet als bereik wordt gezien maar als tekst en daardoor niet gaat "lopen"

______
Wel erg eens met de opmerkingen om deze data toch met week nummers in in 1 tabel te krijgen het is veel makkelijker én veel flexibeler als je alles in 1 tabblad / tabel hebt. Dan kun je ook heel makkelijk 4-weeks of 13 weeks totalen maken

maar voor nu zou deze indirect functie als zoekmatrix moeten werken.

Bijlagen

Mooi gemaakt Roel,
Die ga ik nog even onthouden hoop ik.

Groetjes Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan