• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doorverwijzijng naar plaats

Status
Niet open voor verdere reacties.

eagle550

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2006
Hoi,

Graag jullie hulp bij het volgende. Ik heb een lijst met auto´s en daar staat een kolom met plaats en nu het moeilijke ik zou willen dat het als volgt zou gaan werken:

Als ik dus bijvoorbeeld in cel J12 van tabblad ''mercedes'' D18 ''coordinaat'' invul dan wil ik dus in tabbald ''plattegrond'' dat dus in cel L38 het sleutel nummer staat en in L37 dan de laatste 6 cijfers van het chassisnummer. En als ik in tabblad ''mercedes'' cel M12 in vul (de auto is dan opgehaald) dat de gegevens dan van die auto van de plattegrond verdwijnen. En dan moet dit werken voor elke auto in elk tabblad etc.

Ik denk niet dat het makkelijk is maar neem aan dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Alvast bedankt.

Arthur

Bijlagen

Beste Arthur,

Een paar vraagjes want het is lastig maar m.i. wel te doen met formules.
Hoeveel tabbladen heb je? Alleen Mercedes en Audi of nog meer?
Als een auto opgehaald is zet je in kolom M een datum neer. Wat gebeurt er dan met de plaats in kolom J? Blijft die staan of haal je die weg?
Wat wil je met tikfouten, dus dat een ingevulde locatie bij zowel Audi als Mercedes voorkomt?

Groeten,

Richard

Hoi,

Aantal tabbladen zijn er 3 (mercedes, audi, autopalace) en misschien in de toekomst 1 meer maar we houden het nu op 3.

Als er een auto opgehaald wordt zet ik de datum in kolom M en dan zou ik willen dat de plaats in kolom J automatisch weg valt en ook op de plattegrond dan.

En over de tikfouten. Er kan nooit bij mercedes als bij audi een zelfde plaats staan omdat er op 1 plaats maar 1 auto kan staan (dus een plaats is uniek).

Ik hoop dat je zo genoeg weet. Alvast bedankt.

Groeten,

Arthur

Excuus Wim

Eagle550
Ik heb er een tijdje naar zitten staren, maar jouw coördinaten hebben niets van doen met de Excel verwijzingen, wat maakt dat je eigen coördinaten wil gebruiken?

Beste Eagle,

Hierbij een opzetje. Ik heb gebruik gemaakt van de functie VERT.ZOEKEN. Daarom heb ik op elk werkblad een kolom B toegevoegd die gelijk is aan de kolom warin de plaats komt te staan.
Wat betreft het automatisch verwijderen van de plaats als de retourdatum ingevuld is het volgende. Op het werkblad Mercedes kun je alleen een datum bij 'Opgehaald' invullen als de kolom mret de plaats vande auto leeg is. Je krijgt een melding dat je eerst de plaats moet uitvegen.
Via een event kun je dit automatisch doen.

Richard

Bijlagen

Hoi,

Dank je voor zo ver. De opzet is helemaal goed dit is de bedoeling. Alleen een aantal dingen zou ik anders willen hebben. Ten eerste kan je in alle tabbladen dezelfde coordinaten invullen en dan staat in de plattegrond in 1 cel dus dubbele informatie (dit zou dus nooit moeten kunnen). Ten tweede kan ik de celeigenschappen in de plattegrond niet aanpassen zodat de notatie van de sleutel nummers niet goed is. (opzich zou je denke wat maakt het uit maar het zijn namelijk verschillende kleuren dus mercedes gebruikt geel (ge) en audi paars (pa) en autopalace oranje (or) zie ook de tabbladen van de auto´s) dus denk dat deze ook door gelinkt moet worden vanuit het tabblad van de auto´s. En ten derde ja sorry heb heel wat te zeiken. Wil ik eigenlijk niet een extra kolom in de tabbladen van de auto´s en ook die koppeling van de datum zou ik automatisch wille hebbe.

Ik heb ook gemerkt dat tel formule ook nie meer werk in de plattegrond omdat er denk ik een formule in staat.

Echter begrijp ik denk ik dat het niet meer gaat met formules maar opzich wil ik ook wel een beetje vba of macro´s leren dus als iemand een oplossing heeft ga ik daar mee verder pielen. Alvast hartelijk dank voor zo ver richard1970!!!!!

Groeten

Laatst bewerkt:
Beste Eagle,

Vanaf mijn werk heb ik niet veel tijd. Maar toch het volgende over jouw opmerkingen:
1) Dit was precies wat ik gisteren al bedoelde! Om dit tegen te houden moet er een controle ingebouwd worden die over de werkbladen heen kijkt. Via validatie kan dan de invoer van reeds gebruikte plaatsen tegengehouden worden. Die controle zit er nu nog niet in.
2) Het aanpassen van de celeigenschappen hoeft niet. Dit kan met een uitbreiding van de formules omdat je tekst "ge" kunt optellen bij het sleutelnummer. Je krijgt dan iets als:
=ALS(ISNB(RECHTS(VERT.ZOEKEN(L$2&$O37;Mercedes!$B$3:$J$41;9;0);6));"";"ge "&RECHTS(VERT.ZOEKEN(L$2&$O37;Mercedes!$B$3:$J$41;9;0);6))
3) De kolom kan verborgen worden. Als je met Vertikaal zoeken wilt werken, en dat kan in jouw model prima, dan moet de kolom waarin je de zoekwaarde hebt staan (de plaats op de parkeerplaats) helemaal links staan. Als je de formules in kolom B doortrekt tot rij 122 of zo en dan de kolom verbergt dan zie ik geen problemen meer.
4) Die events kan iemand anders beter maken. Ik weet dat het kan, maar het lukt mij zelf nog niet. Hier zijn anderen op dit forum beter en sneller in dan ik!

groeten,
Richard

Heej,

Thanks lukt nu wel:thumb: Maar hoe kan je zorgen dat je kan valideren op meerder tabbladen weet wel hoe ik het voor 1 tapblad moet instellen bijvoorbeeld met: =AANTAL.ALS($J$1:$J$300;J1)<=1

Maar hoe te doen op 3 tabladen als ze allemaal in de zelfde valideatie vallen?

en als iemand weet hoe die een event kan maken is dat ook graag welkom (kan het niet met een als formule worden opgelost of zo?)

Groeten

Laatst bewerkt:
heej dankje kan alleen niet echt iets vinden hoe het nu zit met die data validatie die ik wil hebbe. Ik zag op die link alleen maar artikelen staan die over lijstjes gaan enzo.

Greets

Beste Eagle,

Ik heb jouw bestandje aangepast. Bekijk eens wat je ervan vindt.
Toegevoegd:
1) Op ieder werkblad een kolom B waarin verwezen wordt naar de kolom met de plaats van de auto. Deze kolommen zijn nodig om met VERT.ZOEKEN te kunnen werken, maar omdat ze niets toevoegen zijn ze verborgen;
2) een tabblad 'controle' om te kijken welke plaatsen op de drie tabbladen 'Mercedes', 'Audi' en 'Autopalace' reeds ingevuld zijn. Een plaats kan namelijk maar één keer ingevuld zijn. Er wordt geteld hoeveel keer een plaats ingevuld is. Het gehele bereik heeft de naam 'bezet' gekregen.
3) Validatie op de kolommen 'Plaats'. Er kan namelijk geen plaats ingevuld worden die al gebruikt is. In de validatie (Data > Valideren > Aangepast - formule) kun je een verwijzing zien naar het bereik 'bezet'. In principe kun je bij valideren niet naar andere tabbladen verwijzen, maar wel als je een bereik een naam geeft. Omdat de functie VERT.ZOEKEN bij validatie een foutmelding oplevert als een plaats ingevuld wordt die niet bestaat, bijv A25, verschijnt ook dan de melding van de validatie. Onbedoeld bijkomend voordeel :-)
4) validatie op de kolommen 'Opgehaald'. Je kunt alleen een datum invullen als er geen plaats ingevuld is.
5) Voorwaardelijke opmaak op de kolommen 'Opgehaald'. Het is me namelijk niet gelukt om de validatie genoemd bij punt 3 afhankelijk te maken van twee voorwaarden. Als je nu een retourdatum ingevuld hebt, en er wordt bij plaats iets ingevuld, dan wordt de retourdatum rood en vet weergegeven.
6) In de cellen L38 en L39 op het werkblad 'Plattegrond' zijn formules toegevoegd die de sleutel inclusief kleur en het chassisnummer weergeven als op één van de drie tabbladen een plaats ingevuld wordt.

Laat maar horen of dit werkbaar is voor je.

Bijlagen

Hoi,

Bedankt!!!!!:thumb: Sorry voor mijn late reactie maar had het ff een beetje druk:( Maar ben er nu wel druk mee bezig. Maar als ik hem definitief af heb dan zal ik hem wel ff posten. Bedankt voor zo ver.

Groeten

Hoi Eagle.

Ben blij dat ik je zover geholpen heb. Koste zaterdag wat hoofdbrekend met de validatie.
Wil je de vraag op opgelost zetten, en als er nog wat aan het bestand gesleuteld moet worden een nieuw post beginnen?

groetne,
Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan