dos 6.2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Ik heb een oude Pentium 100. Er stond Windows 95 op.
Nu heb ik de C: schijf opnieuw geformatteerd. Vervolgens via floppy's DOS geïnstalleerd, en een simpel opstart bestand gemaakt. Alles OK dus.

Wat ik probeer is om m'n oude versie 6.2 bruikbaar te maken. Ik heb dit al eerder geprobeerd, maar zonder resultaat. Telkens bij het opstarten blijft er een Win98 opstartvenster terugkomen. Als ik onder C: prompt vraag welke versie dos wordt "gedraaid" blijft 't geheid Windows98 ver 7.0

Ik ben in de boeken gedoken, en kom bij de bootsector.
Deze opstartbestanden staan op m'n harddisk, maar zijn niet bereikbaar.
Van alles geprobeerd, opnieuw gepartionneerd, low level format, niets helpt.

Helpmij, vraag ik iets onmogelijks. Of blijft een opgewaardeerd systeem onomkeerbaar?
:rolleyes:

Waarom wil je je dos naar een lagere versie doen??:o
Wat voor nut heeft dat?:rolleyes:
En een nieuwe hardeschijf voor zo'n pc koop je nu ook voor een appel en een ei.
Mischien kan je daar wat mee?

Pim

De PC opstarten met de 6.2 versie

Als A:\> komt hier intikken

format C: /s

Als je dat gedaan hebt kun je verder gaan met het installeren van DOS 6.2

Geplaatst door rhcp

En een nieuwe hardeschijf voor zo'n pc koop je nu ook voor een appel en een ei.

inderdaad, ik heb ze laatst op de beurs in Waalwijk zien liggen, haha zo'n grootte bak met van die leuke 5 gig harde schijfjes :) 5 Euro... toch geen geld :P

trouwens wat betekend die /s JBS??

Bedankt voor Uw antwoord.:)

Ik heb de schijf al 2 maal geformatteerd, met de systeembestand optie.

't Gaat me niet om 't nut ervan, noch om een andere harde schijf.

Hoe kan ik de informatie op 't begin van m'n harde schijf, dus de bootsector, aanspreken dan wel veranderen?
Of is dit niet mogelijk?

:D

Er is een mogelijke optie, dat je met Fdisk de partitie verwijderd. Vervolgens opnieuw opstart, en dan de partitie weer aanmaakt.

Dan is de disk zekers leeg. Wel aanmaken met de Fdisk die op de bootdisk van 6.2 staat.

Je kan proberen om bij de promt in te typen:

Fdisk /mbr

Dan overschrijft hij het Master Boot Record naar de Dos versie.

Ik heb de disk opnieuw gepartionneerd, maar kwam tot m'n stomme verbazing na opstarten al m'n verschillende uitgebreide partitie's weer tegen. Ik ben niet zo thuis in deze theorie. Maar als ik een low-level-format pleeg in de BIOS, dan is toch alle info op de schijf verloren?

Maar de optie van fdisk\mbr lijkt me de moeite waard om nog 'ns te proberen.

Bedankt voor je antwoord!

:)

Laatst bewerkt:
Bootmaster van internet gehaald.
Hiermee kon ik de bootsector veranderen.
't punt is alleen dat 6.2 gebruik maakt van een andere command.com
Zodoende is er geen opstarten met floppy's van DOS6.2 bij. Wat dus eenmaal in de RomBios zit gaat er niet meer uit. Een andere harde schijf heeft dus niet zoveel zin. Dan zou 't al een ander Mobo moeten worden.
Toch de moeite waard om te proberen.

Of er zou nog een expert op Helpmij moeten zijn.

Je zou ook kunnen opstarten met opstartdisk voor ME. Het hoeft niet perse DOS te zijn.

Misschien dat dat wel lukt.

Ik heb de computer geformatteerd.
Daarna getracht verschillende partitie's te maken.
Toen had ik twee virtuele schijven op één disk.

Op de eerste c: heb ik een command.com van 96546 byte. Deze heb ik nodig omdat anders de computer niet opstart.
Het is onmogelijk om 2 command.com's op één computer te zetten.
DOS 6.22 maakt gebruik van een command.com van 56664 byte.

't Lukt dus niet om op de 2e schijf dos te installeren, gewoon omdat die de andere command.com niet wilt.
--------------------------------------------------------------------
Dus heb ik met Bootmaster de eerste schijf gemaskeerd, waarna ik een nieuwe C: schijf heb.
Hierop probeer ik dan DOS te installeren, wat niet gaat omdat de computer niet op wil starten met een vorige DOS.command
Ik kan de schijf wel maskeren, maar de command.com zit op 't mobo in de RomBios ingekapseld.
--------------------------------------------------------------------
Dus ook al zet ik er DOS 6.2 op, en maak de schijven weer zichtbaar, De computer blijft alleen de command.com op 't mobo gebruiken.
En daar kan ik niet bij.

Misschien nogal een lang verhaal om een simpele toepassing te verklaren, maar zo zit 't nou eenmaal.

Opstartdisks voor ME? Wat zijn dat als ik vragen mag.
Ik ben ook maar een leek wat dit soort dingen betreft.

:D

Bootdisk

Ik zat met mijn gedachten ergens anders. Klik op de link en download een opstartdisk voor Windows 98 Se. Zet hem op diskette en start de computer daarmee op. Probeer vervolgens de partities te verwijderen via Fdisk en maak ze opnieuw aan. Start de computer nogmaals op met de disk en type dan fdisk /mbr

Probeer dan Dos te instaleren.

Ik hoop dat het lukt.

Bedankt voor je antwoord, Metalhead.

Het is niet zo dat ik nu met een computer zit, die niet op wilt starten. Ik vroeg me af of 't mogelijk was om op een computer naast windows de oude DOS versie te zetten.

Daarom was ik al zo ver dat ik de schijf had geformatteerd, maar niet bij de bootstrap sector kon komen. Toen ik dat wel kon, bleek dat niet genoeg tezijn. De boosdoener is volgens mij de info op de chip van 't Mobo, de zgn RomBios. Daar staat de command.com in gegrift, en is voor zover ik 't weet niet aanspreekbaar.(?)

Als 't zo simpel was met een opstartfloppy DOS6.2 was ik niet verder gaan zoeken. Maar dan start de computer niet op.
Fdisk /mbr geeft geen reaktie. Vandaar 't programma'tje Bootmaster.

Ik heb meer antwoorden gegeven om de vraag te verduidelijken. 't Juiste antwoord is dus:

De computer kan niet met een andere partitie in DOS6.2 worden opgestart, omdat in de ROMBIOS van 't MOBO een command.com is opgeslagen, die niet te verwijderen is.

Een andere schijf kopen heeft dus geen zin. Een ander MOBO kopen wel, (als 't nog niet gebruikt is na DOS6.2).

Dit laatste is echter net iets teveel van 't goede.
De rede dat ik er DOS6.2 op wil zetten is, omdat opdrachten van QBASIC onder DOS7 (windows) andere uitkomsten geven.

Vraag is dus niet opgelost, status wel.

Ik heb het vermoeden dat er iets van 'doublespace' o.i.d. op de harddisk gestaan heeft, deze maakt een hidden partitie aan (h: meestal) deze is dus niet te zien vanaf een normale opstartdisk.
De enige mannier om dit nu nog weg te krijgen is met fdisk alle partities te verwijderen, dus ook NON-DOS partities verwijderen.
Een command.com die in de bios staat ben ik nog nooit tegen gekomen (maar dat zegt natuurlijk ook niet alles)

M'n beste Maestro12,

voordat ik de handelingen betreffende BootMaster ben gaan plegen, was m'n schijf leeg.
Volledig geformatteerd. Zonder command.com zou de computer niet meer opgestart zijn.

Ik heb me proberen te verdiepen in deze materie, maar ben gestuit op de factor:
Op een lege schijf een DOS partitie aangemaakt.
Daarna 2 uitgebreide DOS partitie's bijgemaakt.
Ik had toen een C: , een D: , en een F: schijf .
Op de C: schijf heb ik de "normale" command.com gezet,
om de simpele reden dat die van DOS6.2 weigerde om m'n computer op te starten.

Toen getracht om op de D: schijf een DOS6.2 versie te plaatsen. Dit ging niet.
Zodra de computer een andere command.com ontdekt, weigert die op te starten.

Vandaar m'n pogingen om via BootMaster te achterhalen waar nou die weigering vandaan kwam. Is me niet gelukt.
Ik heb getracht de C: te maskeren, en op die manier de D: schijf (als C: ) te gebruiken om DOS6.2 te installeren.
Wat weer niet lukte.

M'n conclusie is dus dat m'n computer alleen de command.com van Windows nog accepteert.
Mischien nogal een kromme redenering, maar zoals ik al schreef, dit is nogal "kinky" materie voor me.

't leek me niet zo vreemd, om op een computer met windows ook nog DOS6.2 te zetten,
maar ik ben in dit geval een leek gebleven.

Ik bedoel geen command.com in de BIOS, maar de ROM-BIOS chip op 't MOBO.

Ik sta graag open voor andere mogelijkheden.

De ROM chip = bios
Waarom krijg jij geen E: schijf?
Heb jij bij het partioneren wel een opstartpartitie actief gemaakt ( C: )
DOS kan alleen op C: geïnstallleerd worden.
Heb je al geprobeerd om NON-dos partities te verwijderen?

Schrijffout : geen F: maar E:
Ik heb de opstartpartitie actief gemaakt.

Als ik een "schone" schijf heb, dus net geformatteerd,
lukt 't me niet om met een opstartflop van DOS6.2 op te starten, noch 't systeem over te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan