dos 6.2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Staat de opstart volgorde in de bios goed?
Is de diskette daadwerkelijk bootable (niet beschadigd), haal anders eens de IDE kabel van de harddisk en probeer dan op te starten vanaf flop.

[edit]controleer ook of de virusprotectie in de bios wel uit staat!! [/edit]

Geplaatst door Gimli
M'n beste Maestro12,

voordat ik de handelingen betreffende BootMaster ben gaan plegen, was m'n schijf leeg.
Volledig geformatteerd. Zonder command.com zou de computer niet meer opgestart zijn.

Ik heb me proberen te verdiepen in deze materie, maar ben gestuit op de factor:
Op een lege schijf een DOS partitie aangemaakt.
Daarna 2 uitgebreide DOS partitie's bijgemaakt.
Ik had toen een C: , een D: , en een F: schijf .
Op de C: schijf heb ik de "normale" command.com gezet,
om de simpele reden dat die van DOS6.2 weigerde om m'n computer op te starten.

Toen getracht om op de D: schijf een DOS6.2 versie te plaatsen. Dit ging niet.
Zodra de computer een andere command.com ontdekt, weigert die op te starten.

Vandaar m'n pogingen om via BootMaster te achterhalen waar nou die weigering vandaan kwam. Is me niet gelukt.
Ik heb getracht de C: te maskeren, en op die manier de D: schijf (als C: ) te gebruiken om DOS6.2 te installeren.
Wat weer niet lukte.

M'n conclusie is dus dat m'n computer alleen de command.com van Windows nog accepteert.
Mischien nogal een kromme redenering, maar zoals ik al schreef, dit is nogal "kinky" materie voor me.

't leek me niet zo vreemd, om op een computer met windows ook nog DOS6.2 te zetten,
maar ik ben in dit geval een leek gebleven.

Ik bedoel geen command.com in de BIOS, maar de ROM-BIOS chip op 't MOBO.

Ik sta graag open voor andere mogelijkheden.

:)

Er zit geen command.com in je bios. Dat is je probleem niet. Probeer is echt alle partities te verwijderen. Desnoods met iets als partition magic als je dat op de kop kan tikken. Verwijder ook alle hidden partities en uitgebreide partities. Bij het aanmaken van een partitie wordt automatisch de maximale groote van je partitie weergegeven. Als dat niet de maximale grootte van je harde schijf is, heb je niet alles verwijdert.
Het klopt dat je niet zomaar windows 98 en dos 6.2 kan draaien. De installatie van dos 6.2 schrijft wat files weg in de C schijf om op te kunnen starten. Alleen een command.com op de C schijf is ook niet voldoende op dos 6 op een andere partitie op te starten!!! Windows 98 doet hetzelfde wat niet dus niet zomaar samen gaat.

Je hoeft in principe helemaal geen command.com op je harde schijf te plaatsen. Je moet opstarten met een windows 98 bootdiskette en gewoon je hele harde schijf formateren (liefst dus alle partites verwijderen en opnieuw aanmaken). Dan stop je de dos6.2 diskettes erin en installeer je dos op de C schijf. Nu kan je booten in dos 6. Zowel windows als dos moeten staan in de eerste 2 gb van je schijf anders kunnen ze niet booten. Nu zou je windows 98 kunnen installeren, maar als je dat zomaar doet overschrijft de installatie van windows ondanks het feit dat je het op een andere partitie installeert, sommige files in de C schijf waardoor dos weer niet boot.
Het zou wel moeten kunnen met wat kunst en vliegwerk, maar zou dat zelf ook even moeten uitproberen, want ja dat doe ik ook niet dagelijks zeg maar.

Maar waarom probeer je het niet eens met een goede bootmanager, zoals dit:

http://service1.symantec.com/SUPPOR...Magic&ver=8.0&src=sg&pcode=pmagic&svy=&csm=no

ps Waarom krijg je andere resultaten met dos 7.0 eigenlijk ?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Gimli
Schrijffout : geen F: maar E:
Ik heb de opstartpartitie actief gemaakt.

Als ik een "schone" schijf heb, dus net geformatteerd,
lukt 't me niet om met een opstartflop van DOS6.2 op te starten, noch 't systeem over te zetten.

wat is de melding dan ? Gaat het lampje wel branden ? Probeer het eens met een windows 98 bootdisk. Hier downloaden: http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm

en aanmaken die diskette. Draai er desnoods nog even de oppervlaktecontrole van scandisk overheen om te checken of de diskette niet beschadigd is !!

AANGEPAST:

handleiding fdisk: http://go.to/wintips (kopje fdisk)

handleiding pm8: http://www.xs4all.nl/~ronh/pm8.htm#dual

Laatst bewerkt:
volgorde in bios is opstarten via C: / A:
virusprotectie staat uit.
booten zonder IDE kabel is nieuw voor me.

Maar zodra ik er een opstartflop voor DOS 6.2 instop blijft 't systeem hangen op:
can't verify pool data - wrong disk.
En dat is niet op de eerste DOSflop, maar op elke andere!

Dank zei een Win98bootdisk draait ie nog! Maar dat was niet m'n uitgangspunt.
Bij 't programeren met Qbasic zijn er een aantal dingen
die niet werken onder DOS7, en wel onder DOS6.2

En zonder kunst en vliegwerk was ik nooit aan een BootMaster begonnen.

Maar bedankt voor uw toegeweid antwoord.

:D

Staat de grootte van het diskette station wel correct in de bios? (dus 3½ inch 1,44 mb)
En de bootvolgorde moet A-C zijn als je van diskette op wil starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan