Dos commando's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruben1981

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2003
Berichten
208
Geachte mede forum gebruikers,

ik kan met Windows XP Pro DOS opstarten via start uitvoeren CMD.

Maar de commando's ping, net send e.d. werken niet meer.
In DOS krijg ik de melding:

ping wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand.

Weet iemand hoe ik deze service/mogelijkheid alsnog aan het draaien krijgt. Dit heeft in het verleden immers altijd gewerkt, maar sinds ik Windows XP PRO opnieuw heb geïnstalleerd werkt het niet meer.

b.v.d.
 
Je kunt met cmd niet DOS opstarten. Dit is alleen een opdrachtpromt voor een paar (interne) commando's.

Echter ping werkt bij mij wel gewoon.

Kun je andere commando's wel doen? Bv ipconfig?
 
Laatst bewerkt:
geen enkel commando kan uitgevoerd worden, bedankt voor de correctie cmd en dos
 
Staan de commando's die je wilt gebruiken (bv ping) wel op je pc??

Dus "zoeken" gebruiken en het commando intikken.

Bij mij staan ping en ipconfig in windows\system32.

Net send staat bij mij nergens, maar werkt toch wel gewoon.
 
Beste ECD,

nee, maar als ik naar die directory ga binnen command, dan werken ping e.d. wel, maar in het verleden kon ik ongeacht in welke directory ik sta ping e.d. gebruiken.
 
Geplaatst door Tanja1968
Net send staat bij mij nergens, maar werkt toch wel gewoon.

Tanja, het commando is niet 'Net send', maar 'Net' en is 'send' een argument van het commando 'Net'.

Je vindt dat commando in windows/system32 als 'Net.exe'

Het commando is eigenlijk voor netwerkbeheerders bedoeld om gebruikers middels een boodschap op iets te attenderen.

Dennis.
 
Ruben1981,

Zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt. In principe is het filetje 'autoexec.bat' gewoon leeg, maar je zou daar de directories: C:\WINDOWS\system32 kunnen toevoegen gecombineerd met wat je als path al had.

Stel, wanneer je het commando: path in de dosprompt zou inegeven en je als resultaat dit krijgt: PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\GAMES\

Dan voer je via sysedit het volledige pad in: PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\GAMES\;C:\WINDOWS\SYSTEM32

Sysedit bereik je door:

1) Uitvoeren
2) typ: sysedit en klik op OK
3) En voer het pad: PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\GAMES\;C:\WINDOWS\SYSTEM32 in het bestand autoexec.bat in.
4) Bestand/Opslaan
5) En sluit sysedit af.

Dennis.

Ben weg. Misschien vanavond weer.
 
Geplaatst door DENNIS90


Tanja, het commando is niet 'Net send', maar 'Net' en is 'send' een argument van het commando 'Net'.

Je vindt dat commando in windows/system32 als 'Net.exe'

Het commando is eigenlijk voor netwerkbeheerders bedoeld om gebruikers middels een boodschap op iets te attenderen.

Dennis.

:D Vandaar dat ik het niet kon vinden. Ik snap het nu. Niet van toepassing voor mij met onze 2 pc's :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan