DOS Driver voor cd-rom

Status
Niet open voor verdere reacties.

The J-Man

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jun 2001
Ik heb een DOS driver gevonden voor mijn cd-rom.

Het installeren is niet moeilijk , maar 1 ding snap ik niet.

This is because when in windows you are using a windows cdrom driver and when in msdos mode you are needing a DOS cd-rom driver. If you are using Win98 - copy off the windows start-up disk the following files into the root directory (c:\). OAKCDROM.SYS and MSCDEX.EXE
Amend your autoexec.bat and config.sys as follows:
Add this line to your autoexec.bat file
MSCDEX.EXE /D:MSCD000
Add this line to your config.sys file
device=oakcdrom.sys /D:MSCD000
This should work with most IDE CDROMS but if it does not then you need to find the correct CDROM driver off the internet. You would then replace the OAKCDROM.SYS with your new file which would make the line read as follows:
device=correctdrv.sys /D:MSCD000
When you have finished in DOS, you may wish to REM out these lines as they are not required in windows.

En dat is de laatste regel:

When you have finished in DOS, you may wish to REM out these lines as they are not required in windows.

Als ik dat doe dan werkt de DOS driver in DOS modus toch niet? Want eerst moet die REM weer weg toch?

Of?..... :confused:

Ja als je echt in Dos wil werken ,heb je Dos drivers nodig
Maar als er ook maar iets van windows draait lukt het niet he,dan hebben ze een conflict met elkaar.

Laatst bewerkt:
Ja dat weet ik , maar als ik die regels in Windows REM , zijn ze dan ook uitgeschakeld als ik opnieuw opstart in DOS?

(DOS die bij Win98SE zit)

Volgens mij start er dan evengoed een windows deel op,dus heb je cdrom drivers.
DOS drivers heb je alleen nodig als je met een ECHTE DOS dus zonder ook maar iets van windows te laden wilt werken.
'En anders probeer je het toch eerst zonder dos drivers of dat werkt?
En als er REM voor staat worden ze niet geladen dus.

Nee ik bedoel de computer opnieuw opstarten in MS-Dos Modus. Dat is MS-Dos 7.0 ofzo.

Zonder DOS drivers werkt de cd-rom niet in MS-Dos.

Ik snap er niks meer van...

Is inderdaad lastig. Reden waarom het over het algemeen eenvoudiger is om met een Windows 98 opstartdiskette op te starten. Deze heeft van zichzelf al DOS-drivers voor de CDROM aan boord.
Meestal zal het laden van een DOS-driver geen onoverkomelijk probleem zijn. Dat is gewoon een kwestie van uitproberen. Ik heb ook jarenlang zonder problemen DOS-driver geladen en het werkt prima. Tot je een probleem krijgt, maar dan kun je altijd nog op de REM trappen.

REM in dos staat voor "commentaar"

Deze regels worden normaal gesproken genegeerd door DOS.

Als je REM weghaalt, kan de opdracht die erachter staat pas worden gebruikt.

Even voor de duidelijkheid:
Je wilt een cd-rom driver voor DOS (waarvoor?)
Als je de cd-rom driver ALTIJD laadt bij het opstarten, dus ook bij windows, gaat je hele systeem in 'compibiliteits modus' draaien, wat inhoed 16bit i.p.v. 32bit, dus 2× zo traag. Ik denk niet dat je daarop zit te wachten.
Als het om een programma gaat dat je vanuit windows start, maar een dos omgeving nodig heeft, kan je de snelkoppeling van dat programma dusdanig aanpassen dat deze de pc herstart, eventueel dus met cd-rom drivers, en na het afsluiten van het progje de hele pc weer automatisch herstart naar windows zonder de dos drivers.

Geplaatst door maestro12
gaat je hele systeem in 'compibiliteits modus' draaien

Ik heb heel lang met DOS-drivers geladen zonder problemen in Win98SE gewerkt. Dit is dus zeker geen regel. Alleen als drivers elkaar dwars gaan zitten kan dit natuurlijk daar wel een gevolg van zijn. Nogmaals: gewoon uitproberen. Om telkens REMmetjes te gaan zitten plaatsen of wissen lijkt me onhandig.

Mischien is het een idee om een windows 98 opstart diskette te maken.

Hier zit automatisch geloof ik ook een cd-rom driver op die met de meeste cd-rom spelers compatible is.

Daar start je je computer mee op. en dan kun je op je cd-rom komen.

DOS driver

Met Win98 onder DOS CDrom spelen, kan lastig zijn.
Bijna een jaar bezig geweest om m'n computer te laten "luisteren".

Een floppy met DOS drivers voor DCRom gezocht.
Uitgevlooid hoe de computer onder DOS de CDrom gevonden had. Daarna bewerking van het autoexec.bat & config.sys. Dus telkens onder DOS opstarten.

Toen veranderd in autoexec.dos en config.dos.

Nu doet ie het prima, zowel onder Win98 als onder DOS.
Geef toe dat het inderdaad nogal een werk was.

Maar het kan zo raar zijn om bv te flipperen onder Windows, en dan bij een spelletje onder DOS in stilte te zitten.

Groeten, Gimli.

Geplaatst door Bakker007
Mischien is het een idee om een windows 98 opstart diskette te maken.

Hier zit automatisch geloof ik ook een cd-rom driver op die met de meeste cd-rom spelers compatible is.

Daar start je je computer mee op. en dan kun je op je cd-rom komen.

Dit werkt bij mij niet. Spellen starten niet op :( , ik denk dat niet alles geladen wordt.

Ik wil graag een DOS driver hebben , zodat ik DOS spellen in MS-DOS Modus kan spelen. DOS in Windows werkt niet altijd :(

Ik probeer dat van Gimli wel even.

Dit zijn dezelfde driver die ook op een opstartdiskette staan. Als je daar dus mee opstart en je CDROM kunt benaderen, dan ga ik er van uit dan dit goed werkt.
Heb je overigens getest of je systeem in compatibiliteitsmodus gaat??

Ik ben een Win98 gebruiker, en heb nog steeds Dos op m'n computer staan.

Ik denk dus niet dat het voor elke computer opgaat.
Die gaat dan zoeken, naar de mscdex.exe van DOS, zodat de Windows driver niet geladen wordt.

Die opstartgegevens waren van een CDrom van V&D.
Niet groter dan een floppy, dus ik kan ze wel opsturen.
Als je nodig mocht hebben.

Kijk eens op Download.com.

Groeten, Gimli.

Waarom zo moeilijk doen als het makkelijk kan.
Ik moet het even uit m'n hoofd doen, heb op dit moment geen draaiende 98 pc staan, maar vooruit.
Je kan bij de eigenschappen van de snelkoppeling voor het spel/programma opgeven dat dit spel gedraait moet worden in ms-dos, als je deze optie zou klakkeloos gebruikt worden inderdaad de standaard windows instellingen voor dos gebruikt, echter je kan ook zelf aangeven dat je een aangepast config.sys en autoexec.bat wilt gebruiken, je kan daar dus helemaal regelen welke drivers er moeten worden gebruikt voor dos, zoals muisdriver, geluidskaart, himem.sys en dus ook een cd-rom driver, dit hoeven dus niet de standaard MS drivers te zijn je kan dit helemaal aanpassen naar eigen smaak.
Als je dus zorgt dat je die cd-rom driver ergens in een map op je pc hebt staan, kan je dus in de aangepaste config.sys en autoexec.bat aangeven waar die ze moet zoeken.
Zelf had in indertijd een map 'dosdrv' aangemaakt waarin de cd-rom, muis en geluidskaartdrivers stonden en al naar gelang het dosprogramma nodig had laadde ik deze in de aangepaste versies config.sys en autoexec.bat voor iedere snelkoppeling afzonderlijk.
Iedere keer met een opstartdiskette werken is ook niet alles, bovendien moet je bios opstartvolgorde dan altijd met floppy beginnen wat ook weer iets meer opstarttijd kost en ik kan nog wel een paar nadelen daarvoor bedenken.

Ik heb bijna alle drivers voor DOS.

Muis , werd automatisch geinstalleerd door Logitech.
Geluidskaart , je kan tijdens de installatie kiezen of je ook DOS drivers wilt installeren.

Nu alleen de cd-rom nog :) , ik ga die link van Microsoft wel ff proberen. En als dat niet goed werkt , probeer ik dat van maestro12 wel.

Bedankt voor jullie hulp :thumb:

Ps. Er staat toch wel DOS op je computer?
Is iets anders, dan DOS modus....

Groeten,Gimli

Geplaatst door Gimli
Ps. Er staat toch wel DOS op je computer?
Is iets anders, dan DOS modus....

Groeten,Gimli

Als je windows 95 of 98 draait heb je altijd Dos op je pc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan