DOS naast WINDOWS98

Status
Niet open voor verdere reacties.

zoomer

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2003
Ik heb windows 98 SE geïnstalleerd en wil graag DOS ernaast installeren en dan middels een bootmanager (XOSL) kunnen opstarten tussen beide.

Ik had DOS geïnstalleerd in een tweede partitie op C: en Windows 98 op de eerste partitie maar in de bootmanager start ie niet op in DOS. Geen besturingssysteem gevonden wel in Windows 98.

Installeren op de 2e harde schijf (primary master heb ik even losgekoppeld zodat ie boot-sector heeft)(SECONDARY MASTER)heeft ook geen nut want XOSL ziet alleen de eerste harde schijf(??).

Nu probeer ik DOS opnieuw te installeren nogmaals op de 2e partitie maar dat doet ie niet omdat er al een DOS-versie bestaat (natuurlijk dat is win98se)

Wie kan mij helpen? Ik wil graag dos 6.22 naast mijn bestaande win98se installeren zonder verlies van mijn win98se date.

Alvast bedankt!

Misschien vergis ik me, maar als ik het goed heb, dan heb je toch al Dos 6.22 wanneer je W98 draait.
Je hoeft het dus niet extra te installeren.

Juist

Sigma heeft helemaal gelijk, dos is al draaiend naast Win98SE, en als je bootmanager wil draaien moet deze zou en zo op de eerste partitie staan omdat dit DE ACTIEVE partitie is.

grtjs jjw

De manier waarop jij dat wilt, namelijk op 2 verschillende partities, kan alleen maar als je (met bv Partition Magic) een tweede primaire FAT16 partitie maakt, naast de bestaande partitie. Als je die 2e partitie op Active zet, dan wordt automatisch de 1e op Hidden gezet en kun je DOS 6.22 installeren. Deze laatste is overigens helemaal niet hetzelfde als de DOS die in Windows zit ingebakken! Er zijn ernorm veel verschillen.
Zodra je DOS op die 2e partitie hebt geïnstalleerd, maak dan de 1e partitie weer actief en start Windows op. Installeer hierin je bootmanger en na een herstart zou je beide systemen moeten kunnen kiezen. Ik ken overigens XOSL niet goed genoeg om zeker te kunnen zijn dat die DOS 6.22 als OS gaat herkennen, maar dat lijkt me wel waarschijnlijk.
De truc met 2 partities is nodig om de ingewikkelde toestand te vermijden die hierboven door vaat is aangegeven. Die manier kan ook wel, maar is toch een stuk lastiger. Alleen heb je wel Partition Magic nodig om die 2e primaire partitie te kunnen maken.

Dank jullie wel voor al jullie antwoorden.
Resten mij de volgende vragen:

1. n.a.v. het laatste antwoord: 2e primaire partitie heb ik al geprobeerd maar dan kan hij dos niet installeren omdat ik een melding krijg dat hij NA een bepaalde cluster zit..... De eerste primaire partitie is 2GB. De tweede 500mb. Moet ik de eerste verkleinen ofzo? Gaat dat zonder dataverlies? (1e part. circa 500mb gevuld/ heb al gedefragmeteerd).

2. n.a.v. eerdere antwoorden: Ik wil eerst weer de oude situatie herstellen. Windows 98 loopt als een zonnetje. Als ik de bootmanagar wil verwijderen tik ik in fdisk /mbr. Wanneer ik dan opnieuw opstart komt ie tot het moment dat de melding windows 98 wordt gestart moet verschijnen (verschijnt nog niet!!). Daar blijft ie hangen.. Met een opstartdiskette kom ik natuurlijk verder. Moet ik nog iets aanpassen in msdos.sys ofzo om de computer wel weer gewoon op te laten starten?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!!

Alvast weer bedankt!

Groetjes Zoomer

1. Je kunt met Partition Magic eenvoudig de bestaande primaire partitie verschuiven (of aan het begin kleiner maken) en in de vrijgekomen ruimte een FAT16 partitie maken. Dat gaat in principe zonder dataverlies, maar doe vooraf altijd een schijfcontrole en defragmentatie EN zorg voor backup van belangrijke bestanden. Bedenk dat DOS 6.22 gewend is aan kleine schijven, dus die kan dit soort probleempjes vertonen.

2. Als je al Fdisk /mbr hebt gedaan, start dan eens op met bootdisk en geef het commando SYS C: om de bootsector en bootbestanden te herschrijven. Als je zelf in msdos.sys niks hebt veranderd, dan zou dat ook niet het geval moeten zijn. Immers msdos.sys wordt pas geladen nadat Windows (eigenlijk DOS) is geboot (mbr > bootsector > io.sys >command.com > msdos.sys). Je zou dan toch die melding moeten zien, ook als dat bestand niet goed zou zijn.

Laatst bewerkt:
Hoe doe ik dat verschuiveni in Partition Magic? Ik heb een simpele dos-versie van Pmagic. (volgens mij heb ik ook ooit een windows-versie gezien?).

vr. gr. Zoomer

Ik weet niet welke versie van PM je gebruikt, maar mijn DOS versie (Rescue Disks) kan precies hetzelfde als de Windows versie, maar dan zonder Wizards. Selecteer de partitie en kies Partition (of Operation) > Resize, geef dan de gewenste ruimte voor de partitie aan en kies OK. Maak in de vrije ruimte een primaire FAT16 partitie (Partition > Create) en kies Apply. Zo simpel zou het eigenlijk moeten zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan