DOS onder XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

gjvned

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2002
Berichten
25
Beste lezers,
Kan 1 van u een oplossing aandragen voor mijn probleem:
XP-pro met 512 mb geheugen.
Nu heb ik echter een programma dat in zijn dos versie ( er is een window versie maar die is voor mij slecht bruikbaar) toch onder xp kan draaien. ( foutmelding: interupt odh / general protection fault en erna een aantal adressen waar naar toe wordt verwezen)
De fabrikant stelt dat het niet mogelijk is ( zonder het programma opnieuw te herschrijven)
Is dit een verkooptruc voor zijn duurdere windows versie??

Een andere mogelijkheid lijkt mij het opstarten uitsluitend in DOS te doen laten plaatsvinden; ik stel me dan een opstartdiskette met dos voor waarin ik via DOS commando's het programma kan opstarten.
Kan dit bij een XP configuratie?

Anders windows 98 instaleren met DUAL BOOT ? Hoe kan dit als XP er al opzit en wordt gebruikt?

Ik ben benieuwd naar uw reactie,
Gertjan.
 
Rechtsklik op de snelkoppeling>eigenschappen van het programma en kies een compatibiliteitsmodus.
 
Goede suggestie,
maar al de aangegeven mogelijkheden werken niet.
 
Het idee om gewoon een Windows 98 opstart floppy te gebruiken om DOS op te starten is zo gek nog niet. Hoe groot is het DOS programma dat u wilt draaien? Weet u of de partitie waar XP op staat als FAT of als NTFS is geformatteerd?
 
HD, 2 partities, beide NTSF.
Dos exe programma is ongeveer 400k.
Het totale programma incl. helpfiles etc ong. 2 MB
 
Gezien de grootte van het programma kan het een optie zijn om te booten vanaf een windows98 opstart diskette, daarna de opstartdiskette te vervangen door de diskette met uw programmaatje en deze dan te starten.

Een andere optie is om uw programaatje op de NTFS partitie te zetten en gebruik te maken van http://www.ntfs.com/boot-disk.htm. Met deze bootdisk kunt u vanaf uw NTFS partitie lezen en ook wellicht uw programmaatje starten. Het opslaan van eventuele data bestanden zou dan op de floppy kunnen gebeuren.

Laat even weten of u hier verder mee komt.
 
Bedankt voor de snelle reactie.
Opstarten via dos of w98 opstartdiskette lukt wel maar dan kan ik de c-drive niet vinden ( ivm NTFS denk ik), prog via diskette is niet mogelijk ivm beveiligingscode/sleutel die moet worden gebruikt. Tevens is de data te groot om op een diskette op te slaan ( 2-5 mb). Rest mij alleen uw advies om W98 na xp te installeren neem ik aan, of is een deel van de schijf in fat te delen? Of misschien een (kleine) 2e HD die ik nog ergens heb liggen te gebruiken voor de DOS opstartdiskette? Hoe kan deze dan worden herkent?
 
Met de NTFS bootdisk vermeld in mijn vorige reactie is het wel mogelijk om van de NTFS partitie te lezen. Het schrijven van de data bestanden blijft dan echter een probleem.

Het mooiste zou inderdaad een FAT partitie of extra HD met FAT partitie zijn. Ik zou wel voorzichtig zijn met deze opties en door een expert laten verzorgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan