dos printen met netwerkprinter

Status
Niet open voor verdere reacties.

BIANCAMEIJER

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2011
ja ik ben er ook zo een die nog steeds dos wil afdrukken.
Ik heb een poosje geleden een mooi gratis programma gedownload,wat prima werkte.
Nu waren de 30 dagen probeer versie afgelopen en heb ik het product gekocht maar ik heb zo met mijn instelling lopen klooien dat ik GEEN dos meer kan printen.
Als ik een printcommando geef krijg ik de melding Printer LPT 1 niet in orde status 6144
Waarschijnlijk printer niet aangesloten of off-line.
Ik ben al denk ik 2 weken bezig en ik kan er geen wijs meer uit worden.
Mijn printer staat boven en het dos programma zit beneden op mijn laptop.
alle pc(laptops ) kunnen print opdrachten naar de printer sturen.
Dan is het toch een netwerk printer?
Als ik het met net use probeer geeft het scherm aan kan het netwerk niet vinden.
Ik voel me zo dom !!

HELP HELP HELP
:evil::evil::evil::evil::evil:

Laatst bewerkt:
Kun je nog een oud herstelpunt terugzetten?

Andere optie die wellicht helpt:
a. Deel je printer onder Windows, bijv. met de gedeelde printernaam MyPrinter
b. Koppel LPT2: met die gedeelde printer:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k net use lpt2: \\127.0.0.1\MyPrinter
c. Kijk of het printen naar de lpt2: poort wél lukt vanuit je Dos-programma. Natuurlijk wel een juiste/compatible printerdriver opgeven (als daar een voorziening voor is in dat programma).

Succes,

Tijs.

Ik heb dat netuse geprobeerd maar moet ik dan mijn router, mijn ip adres mijn printer en/of computer invullen?
Ik ben helemaal de weg kwijt!!

a. Is de printer gedeeld op het netwerk vanaf een pc? Of heeft de printer een eigen netwerkkaart? Of is de printer gedeeld vanaf een router?
b. Welke naam heeft de delende computer en onder welke naam is daar de printer gedeeld?
Of (indien de printer een eigen netwerkkaart heeft) welk ip-adres heeft die printer? Of (indien gedeeld vanaf de router) welk ip-adres heeft die router op het lokale netwerk?
c. Kun je die netwerkprinter niet delen vanaf je eigen computer, zodat je mijn instructie tot de letter kunt uitvoeren? Ik neem aan dat je de printer ook gebruikt vanuit Windows, dus je zou 'm op jouw computer beschikbaar moeten hebben en (dus) ook moeten kunnen delen.

Tijs.

Hoi Tijs,
De printer zit op een router.
De naam van mijn laptop is PC_VAN_Bianca en de naam van mijn printer is HP05011E, als ik dit in vul bij net use geeft hij aan dat hij het netwerk niet kan vinden;ik heb het ook al geprobeerd om mijn ipadres in te typen en i heb het ook al geprobeerd om mijn router in te typen. Kan je hier iets mee ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk naar tip 3: Heb je vanaf je computer in Windows al succesvol verbinding gemaakt met die printer? Indien ja, dan kun je die printer delen op je eigen computer onder de naam MyPrinter en daarna gebruiken in DOS als je het juiste net use commando geeft zoals ik eerder aangaf. De printer is dan (vanuit DOS) bereikbaar op de LPT2: poort.

EDIT: Natuurlijk ga ik er dan vanuit dat je dat DOS-programma draait onder Windows (dus in een CMD-venster of COMMAND.COM-venster van Windows).

Als je alleen DOS op die pc hebt (dus niet DOS draait vanuit Windows), dan heb je een serieus probleem, want het gebruik van gedeelde mappen of gedeelde printers vanuit DOS is een crime.

Tijs.

Laatst bewerkt:
M'n dos draait inderdaad vanuit windows dus dat is al goed.
En volgens mij is mijn printer goed gedeeld want ik kan gewoon overal uit huis een opdracht naar mijn printer sturen en dat werkt.
Ik denk nu dat het probleem waarschijnlijk in mijn instellingen van mijn dos(boekhoud) programma zit.
Als ik daar een printer moet definieren vraagt hij naar uitvoer apparaat dan kan ik uit verschillende opties kiezen;
File,Parrallel printer,seriele printer,netwerk spooler en netwerk Queue, ik heb hem nu op file en dan een filenaam dan slaat hij hem op in een map. Maar ik wil graag direct printen

Ik weet niet op netwerk spooler of netwerk queue wellicht het mogelijk maken om rechtstreeks te printen naar de printer. Dat moet je in de documentatie gaan lezen.

Dat de printer van overal bereikbaar is zegt niets over het delen van de printer door jouw computer (of een andere Windows computer) in huis. Kijk na of jouw computer de printer al deelt of niet. Indien niet, de printer delen, en daarna dat net use commando uitvoeren. Dan in het Dos programma aangeven dat je wilt printen naar een parallelle printer, die 'aangesloten' is op de LPT2: poort.

Eventueel zou je het commando ook kunnen ombouwen naar de LPT1: poort (als je pc verder geen fysieke parallelle printerpoort heeft). Wordt dan (na deling van de printer als MyPrinter in jouw Windows):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k net use lpt1: \\127.0.0.1\MyPrinter

En dan natuurlijk aangeven dat er in dat DOS programma geprint moet worden naar LPT1: (wat blijkbaar nu al staat ingesteld).

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan