DOS-probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
Op deze pagina van Schoonepc.nl staat beschreven hoe je het register opnieuw kunt opbouwen om ook alles wat registercleaners achterlaten weg te krijgen.
Ik heb deze instructies precies opgevolgd (backup gemaakt met regedit en deze als backup.reg op C: opgeslagen), maar na de laatste dos-opdracht krijg ik een foutmelding.
Mijn scherm ziet er dan zó uit:

A:\>smartdrv

A:\>c:

C:\>cd\windows

C:\WINDOWS>dir *.dat /ah

Het volume in station C heeft geen naam.
Het volumenummer is 165C-17EE
Map van C:\WINDOWS.

HWINFO DAT 344.096 13-08-04 14:45
SYSTEM DAT 5.791.776 01-09-04 10:44
USER DAT 1.331.232 01-09-04 10:44
3 bestanden 7.467.104 bytes.
0 dir('s) 3.827,74 MB vrij

C:\WINDOWS>regedit /c c:\backup.reg
Unable to open registry (1.016) - CMDLINE=regedit /c c:\backup.reg\WIN.COM
Unable to backup registry.
c:\backup.reg
C:\WINDOWS>_

Wat gaat hier fout en wat kan ik eraan doen?

Guus.

Ik zou bijna denken dat het backup bestand dus niet aanwezig is, dit kun je nakijken door met dos in de root dir te gaan staan van de HD of tewel c: daarna dir *.reg en dan krijg je een overzicht van de bestanden die eindigen op .reg, daar zou dat bestand tussen moeten staan, of je hebt toch het oude register niet goed geexporteerd, niet in zijn geheel tenminste.

Geplaatst door jjw
Ik zou bijna denken dat het backup bestand dus niet aanwezig is, dit kun je nakijken door met dos in de root dir te gaan staan van de HD of tewel c: daarna dir *.reg en dan krijg je een overzicht van de bestanden die eindigen op .reg, daar zou dat bestand tussen moeten staan, of je hebt toch het oude register niet goed geexporteerd, niet in zijn geheel tenminste.
Ik heb het registerbestand in z'n geheel geëxporteerd en opgeslagen in de root.
Ik zie hem met Verkenner ook heel duidelijk daar staan als backup.reg 8.602 kB Registraties
:confused:

Guus.

Ik heb het ook geprobeerd zoals het op deze pagina wordt beschreven.
Dan kom ik tot het commando c:\windows>attrib user.dat -h -r -s -a
En vervolgens krijg ik de melding dat dit commando ongeldig of verkeerd is.
Iemand nog ideeën?

Guus.

Dat kan goed kloppen dat het niet werkt, je zal eerst de syntax neer moeten zetten en daarna pas het pad/bestandsnaam, dus :

c:\>attrib -h -r -s -a c:\windows\user.dat

Geplaatst door maestro12
Dat kan goed kloppen dat het niet werkt, je zal eerst de syntax neer moeten zetten en daarna pas het pad/bestandsnaam, dus :

c:\>attrib -h -r -s -a c:\windows\user.dat
Oké, dat geldt voor de methode uit mijn vorige vraag.
Maar kun je me ook uitleggen wat er fout gaat bij C:\WINDOWS>regedit /c c:\backup.reg uit mijn eerste vraag?
Staan er ook fouten in die reeks commando's? Ik weet nauwelijks iets van DOS, maar ik heb die methode al eerder gebruikt en toen werkte het wel.

Guus.

Geplaatst door Guus abc
Oké, dat geldt voor de methode uit mijn vorige vraag.
Maar kun je me ook uitleggen wat er fout gaat bij C:\WINDOWS>regedit /c c:\backup.reg uit mijn eerste vraag?
Staan er ook fouten in die reeks commando's? Ik weet nauwelijks iets van DOS, maar ik heb die methode al eerder gebruikt en toen werkte het wel.

Guus.

volgens mij moet het regedit /s backup.reg zijn.. :)

Zou het mogelijk zijn dat programma's als Spybot en SpywareBlaster het register ontoegankelijk maken voor bepaalde DOS-commando's?
Ik schreef hierboven al dat:

C:\WINDOWS>regedit /c c:\backup.reg

de volgende foutmelding geeft.

Unable to open registry (1.016) - CMDLINE=regedit /c c:\backup.reg\WIN.COM
Unable to backup registry.
c:\backup.reg

Als ik een registerkopie terug wil zetten met: C:\WINDOWS>scanreg /restore krijg ik nu ook de melding De opdracht of bestandsnaam is onjuist.

Voorheen had ik met deze opdrachten nooit problemen.

En wanneer ik nu naar Start, Uitvoeren, Regedit ga en dan een registerbestand wil importeren, krijg ik deze foutmelding (zie bijlage).

Ook dit lukte voorheen probleemloos.

Ik snap hier niets meer van.

Iemand nog ideeën?

Guus.

Laatst bewerkt:
kan je wel gewoon in je register? het lijkt erop dat je geen toegang tot je register hebt :rolleyes: probeer dit eens door start>> uitvoeren en regedit in te voeren.. nu zou de registereditor zich moeten openen..

je kunt hier ook je registerbackup proberen te importeren (bestand>> importeren)

Geplaatst door rodin
kan je wel gewoon in je register? het lijkt erop dat je geen toegang tot je register hebt :rolleyes: probeer dit eens door start>> uitvoeren en regedit in te voeren.. nu zou de registereditor zich moeten openen..

je kunt hier ook je registerbackup proberen te importeren (bestand>> importeren)
De registereditor krijg ik gewoon te zien. Dat schrijf ik ook in mijn vorige bericht. Ik kan ook normaal dingen in het register wijzigen op die manier.
Exporteren van het register gaat ook goed, maar als ik dat bestand dan weer wil importeren, krijg ik de foutmelding die je als bijlage bij mijn vorige bericht ziet. Het lijkt wel of er ergens in het register iets tegen schrijven beveiligd is. Vandaar ook mijn vorige vraag of dit door Spybot of SpywareBlaster veroorzaakt kan zijn.
Overigens werkt mijn computer momenteel prima en is alles geheel virus- en spywarevrij, maar het wordt wel vervelend als ik bij problemen geen registerkopie meer terug kan zetten met scanreg /restore - het systeemherstel van Win 98.
Dat ik het register niet opnieuw kan opbouwen (de reden waarom ik dit topic startte) vind ik dan nog niet eens zo'n ramp.

Guus.

Laatst bewerkt:
Probleem opgelost!
Door op te starten met Ctrl ingedrukt en in het opstarmenu te kiezen voor Alleen MS-DOS-prompt en dan direct achter C:\> de opdracht regedit /c c:\backup.reg te geven, lukt het wel.
Ook scanreg /restore werkt op die manier wel, zodat ik bij problemen een van de registerkopieën kan terugzetten.

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan