dos programma printen lukt niet via usb printer

Status
Niet open voor verdere reacties.

renate

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2001
hallo

sinds kort heb ik de Caonon pixma mp750
Alleen kan ik mijn dos boekhoudpakketje niet meer printen.
Ligt aan usb ipv seriele poort .Caonon heeft geeen oplossing!

ik heb al een programmatje gedownload , dosprn, maar hiermee krijg ik geen grootboek zoals op scherm. Alle tekst staat achter elkaar .

via de cmd (dos)
intypen: net use lpt1\\localhost\printername /PERSISTENT:YES

LUKT OOK NIET
fout 67 netwerknaam onbekend.
Ik snap er niks meer van

help
want ik wil mijn programma doorgebruiken.
Bestaat er geen koppelingskabel van usb naar seriel??

groet
renate:evil:

ik bedoel dat mijn vorige printer een seriele stekker had en deze nieuwe een usb
daardoor schijnt het programma niet te printen (heb ik gehoord)

Op dit moment is mijn usb printer niet op mijn pc aangesloten. Ik kan het dus ook niet testen. In het verleden printte ik wel eens een tekstbestand(puur ascii) via dos. Heb je onderstaand commando al uitgeprobeerd?

copy x:\y > prn

x staat voor de driveletter van je HD en y de naam v.h. bestand.
Het is best mogelijk dat het bestand niet in de root van je HD staat, maar bijvoorbeeld in de directory boekhouding, dan ziet het commando er zo uit:
copy x:\boekhouding\y > prn

Dennis.

ik denk Dennis, dat als het lukt ik weer alles achter elkaar gepr9int krijg en dat is een chaos.

maar ik zal het nog wel proberen.
bedankt voor het meedenken.

groet
renate

Je zou kunnen proberen dat bestand eerst in kladblok in te lezen en het daarna uit te printen. Is het (dos) boekhoudprogramma wat je gebruikt ergens te downloaden? Dan kan ik het even voor jou proberen uit te zoeken hoe het wel moet.

Dennis.

USB onder DOS gaan niet samen. Stel dat je met een verloopkabel de printer wel aangesloten krijgt, zal je toch ook nog een driver moeten hebben, gezien het feit dat het een USB printer betreft geef ik je weinig kans hiervoor een DOS driver te vinden, in elk geval niet via de fabrikant.

Het programma dat je gebruikt draait dat volledig onder DOS of in een DOS-box, want in dat laatste geval zou je nog een print-screen kunnen proberen, ik geef toe het is omslachtig maar dan heb je in ieder geval een print.

@vanschagen Die kabel zal ook niet gaan werken, het gaat om een USB printer die via de paralle/serieële poort aangestuurd moet worden, dan zal je in elk geval ook nog een driver moeten vinden die dat kan.

Laatst bewerkt:
Na het bericht van @maestro te hebben gelezen, ga ik er nu vanuit dat @renate haar bestand niet op haar usb printer kan worden uitgeprint.(althans zonder de tussenkomst van hulpmiddelen, hoop dat ik dit goed zeg)

@renate, in mijn vorig bericht schreef ik iets over het gebruik van kladblok. Daarmee bedoel ik natuurlijk dat je kadblok pas kunt gebruiken indien je in Windows zit. Je kunt dan van de ene naar de andere omgeving switchen(middels Alt+Tab) wanneer je boekhoudprogramma in een dos-box werkt. En via Windows kun je die usb printer wel gebruiken om dat bestand te kunnen uitprinten. (ja, niet op een directe manier)

Dennis.

hallo dennis en maestro

ik vind het fijn dat jullie me willen helpen.

Ik weet niet wat een dos-box is, (het programmaatje is niet te downloaden ) als ik kladblok open en het dos programma ; hoe krijg ik dan de gegevens in het kladblok?

Trouwens lukt print screen wel alleen is dat erg veel werk om er dan wat van de maken.

Ik stuur een kopietje mee van hoe het eruit ziet als ik een stukje grootboek op beeldscherm heb

groet
en bedankt
renate

Bijlagen

ik heb het bestand ingelezen in wordpad en inderdaad>chaos

ben bang dus alleen een oude printer zal helpen

groet
renate

Het liet me niet los, dus ben ik verder gaan spitten en ben wat interessants tegen gekomen.
http://www.gravita.nl/DOS-XP-afdruk.pdf
Of het gaat werken weet ik niet, het kan heel goed. Ik heb ooit in een netwerk een DOS progje af laten drukken met een USB printer doordat op ik op de client een gefingeerde printerpoort LPT6 had vastgelegd voor de USB printer die aan de host pc hing.

he maestro

het laat mij ook niet los

heb dit geprobeerd ; komt neer op dat wat ik al eerder geprobeerd heb en waarbij ik telkens, nu ook, de melding krijg dat hij de netwerknaam niet kent (terwijl ik alle mogelijke namen al heb geprobeerd)

ik laat je weten hoe ik tot een eindoplossing kom
Maar vind het raar dat computerfreacks hier nog geen simpele oplossing voor hebben (teksten wel dus maar dit soort programma's niet)

bedankt nogmaals voor je meedenken

groetjes
renate
:(

Er is misschien nog wel een mogelijkheid, maar dat ligt dan aan de manier waarop het programma het bestand opslaat. Als dit b.v. op een Dbase-achtige manier gebeurt kan je dit prima inlezen met Excel en vanuit daar printen.
Als je wilt mag je mij wel een bestand doormailen, dan probeer ik wat.

Dat de netwerknaam niet gevonden kan worden zou heel misschien ook nog kunnen liggen aan dat de computer en/of printernaam langer zijn dan acht tekens, het zou niet uit moeten maken onder XP maar mijn ervaring is dat dit soms toch voor wat problemen zorgt.

Laatst bewerkt:
renate,

In je allereerste bericht zie ik, dat je weet hoe je in Dos kunt komen. Wat dat betreft hoef ik jou dus niet uit te leggen hoe je daar kunt komen. Wel wil ik iets over het commando cd(of voluit chdir) gaan hebben.

Stel dat je nu in dos zit en de huidige directory waarin je zich nu bevindt niet die directory is waar de bestanden van je boekhoudprogramma staan, ze staan bijvoorbeeld in de directory c:\renate\prive\boekhoudprogramma

Om in die directory te komen geef je dan het cd commando:

cd\renate\prive\boekhoudprogramma

De dos-promt veranderd dan in:
c:\renate\prive\boekhoudprogramma>

Veronderstel dat het bestand dat je wilt uitprinten overzicht.txt heet. Doe dan het volgende:

1) typ edit overzicht.txt
2) Druk op de Alt-toets.
3) Klik op Bestand
4) Klik op Afdrukken

Ik hoor het wel of het lukt.

Je mag dat bestand ook naar mij toe mailen als je dat wilt.

Dennis.

halllo

ben op mijn werk , maar zie jullie reacties

zal morgen bestanden doormailen

groet
renate

Geplaatst door renate
halllo

ben op mijn werk , maar zie jullie reacties

zal morgen bestanden doormailen

groet
renate
Ja, ik zou eerst mijn e-mail adres kenbaar moeten maken. Ik weet niet wanneer je weer op Helpmij online bent.

Ik zal maar niet te gauw zeggen, want belofte maakt schulden: Het lijkt dat het programma wat je gebruikt niet zo moeilijk na te maken is. Aan de andere kant kun je ook stellen, dat wanneer je geen usb printer gebruikt het probleem daarmee ook opgelost is of dat je i.p.v. dat programma bijvoorbeeld Excel gaat gebruiken.

Toch ben ik (en ik neem aan @maestro12 natuurlijk ook)wel benieuwd naar dat soort bestand wat je ons wilt e-mailen.

Dennis.

ha dennis en maestro

ik had al ereageerd maar dat is niet overgekomen zie ik

Dennis ik heb jou methode geprobeert; gaat goed totdat ik afdrukken ingeef, dan blijft hij handen.

jammer dus

verder is hier mijn bestand maestro
ik zou er niet te veel tijd aaan besteden want ik ga proberebn de oude printer (7 jr HP printer) te instaleeren op een andere computer; hopleijk gaat dat (wel omslachtig)

groet
en
bedankt

renate

oh ik zie nu waarom mijn vorige reactie niet is gelukt> mijn bestand heeft een ongeldige extentie!!!

dus helaas kan ik die niet opsturen

usb printer

Hoi,

Ik heb voor €69+4cartridges(groter dan van HP €37,-) een Epson Stylus D 87, een postscript printer, plug en play usb op Microsoft Windows, werkt ook op Fedora met The Gimp (geavanceerd teken programma), dus wat is geld, zoiets koste 5 jaar geleden een vermogen, als je het al kon krijgen.

Dus even sparen....

Vink

Denk niet dat er na meer dan 5 jaar nog een antwoord hoeft te komen op deze vraag ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan