Dos prompt bij WinXP zonder floppy/cd en start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bjondy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 aug 2010
Berichten
2
Ik heb op een notebook Windows XP staan en hij start niet meer op. Ik kan alleen via F2 naar de Bios en via F8 naar de opstart opties. Helaas kan ik dan niet naar dos prompt. Heeft iemand een idee hoe ik toch bij de dos-prompt kan komen? (ik wil namelijk de boot.ini vervangen, die is waarschijnlijk beschadigd/corrupt)

Ik heb wel een USB stick. Er staan namelijk bestanden op die ik er graag af wil halen, bij voorkeur wil ik natuurlijk dat hij het gewoon weer gaat doen :D


Bedankt alvast!
 
bureau acessoires/opdrachtprompt is de dos prompt bedoel je dat?
 
Laatst bewerkt:
Windows CD erin, op R klikken van repair en dan de volgende commands in typen:

- Druk op 1 om de 1e Windows installatie te kiezen. (Ik neem aan dat je er maar 1 hebt)
- Tik mogelijk het administratiewachtwoord in, heb je deze niet ingesteld druk je op enter.
- Typ daarna deze commands in:

copy e:\i386\ntldr c:\
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

- Is dit klaar, restart je de PC en probeer je normaal je PC op te starten.

De letter E is in dit geval de CD rom drive en de C de hardeschijf. Is dit bij jou een andere letter moet je het zelf even uitvinden welke letters dit zijn. Bijv. door gewoon bij A te starten.
 
@paranoid: Wat hebben jouw suggesties met boot.ini te maken?
@topic-starter: paranoid heeft het gedeeltelijk correct, maar doe het zo:
Start Herstelconsole via het opstarten van de XP installatie-cd en te kiezen voor R van Herstelconsole (zie de instructies van paranoid)
Doe in Herstelconsole: bootcfg /rebuild
Er zal je gevraagd worden welke XP('s) je wilt in je boot.ini, geef de juiste antwoorden daar.

Informatie over Herstelconsole (incl. bootcfg): hier

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie zojuist dat je alleen een Memory-stick hebt. Je zult dan om gebruik te kunnen maken van Herstelconsole een Memory-stick moeten maken van waaraf je XP kunt installeren/Herstelconsole starten.

[Ik zit me wél af te vragen hoe XP dan op die laptop gekomen is?]

Een paar links hoe XP vanaf Memory-stick te kunnen installeren/Herstelconsole starten:

Link
Link
Link

Het zou kunnen zijn dat je eerst nog een SATA-controller driver moet integreren. Kijk op de volgende links voor wat aanwijzingen:

Link
Link
Link
Link
Link

Succes,

Tijs.
 
Kan niet meer opstarten en heb geen floppy/cd drive

Bedankt voor de reacties maar:
1. Het is een mini notebook, dus zonder floppy/cd drive
2. Ik kom juist niet in dos, dat wil ik juist weten.

@Tijs: Ik moet de boot.ini opnieuw opbouwen en dat kan met een paar simpele commando's in dos...

Een vriend heeft XP er voor mij op gezet, geen idee hoe hij dat gedaan heeft... maar zit nu in het buitenland met een kapotte laptop en dat is best onhandig. Ik ga je opties proberen! Bedankt!
 
@Paranoid: Misschien start het wel, maar er staat géén editor in die DOS-files (zoals EDIT.COM), dus het aanpassen van boot.ini gaat niet lukken.
Ook het ATTRIB.exe programma is daar niet beschikbaar dus het (tijdelijk) verwijderen van het Read-only of System of Hidden attribuut van boot.ini om boot.ini te kunnen aanpassen/editten gaat niet lukken.
Daarnaast lijkt het me niet dat je toegang kunt krijgen tot de bestanden, omdat DOS een beperking heeft in hoe groot de harddisk/partities mogen zijn. Daarnaast is het maar zeer de vraag of DOS om kan gaan met SATA schijven.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan