DOSBox 0.73 NL installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

HelmGe

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2006
Berichten
94
Voor DOSBox heb ik de partitie D gereserveerd.

Enkele vragen:

  1. Moet de partitie NTFS of Fat32 zijn?
  2. Is het beter DOSBox op de C- of D-schijf geïnstalleerd worden?
  3. Normaal is DOSBox 0.73 in Engels; om de taal om te schakelen in Detusch kan men gebruik maken van ‘DOSBox-german-lang-072.zip’; Bestaat ook iets dergelijks voor Nederlands?
 
1. Dat maakt niets uit. Dosbox werkt niet zo. Dosbox "simuleert" een oude dos pc. Jouw harde schijf zal hij dus niet zien (als die harde schijf). Je moet een "virtuele" harde schijf in dosbox maken.
2. Het maakt niet uit waar je dosbox installeert. Als er maar genoeg ruimte is. Over het algemeen is dos (of zijn programma's) niet zo groot, dus daar zou ik me niet druk om maken. Het is helemaal overbodig om er een aparte partitie voor te gebruiken, tenzij je hele speciale dingen van plan bent, of een hele kleine (kleiner dan5 gig) harde schijf hebt.
3. Dit durf ik niet te zeggen, ik gebruik altijd de engelse versie. Dit raad ik je ook aan, omdat alle uitleg op het Inet ook in het engels (iig op de engelse versie gericht).
 
Bedankt voor de informatie.
Daar ik voor engels altijd een vertaalprogramma nodig heb, heb ik voor German gekozen.

Bij de eerste installatie koos ik voor Nederlands. Het was ook in Nederlands; toch bij een tweede keer starten sprong het over in Engels.

Opnieuw geinstalleerd, dan wel in Deutsch [German]. Alles inclusief uitleg is in Deutsch.
Enkele verwijzingen naar internet: dat mag Google voor mij vertalen.

Dit tot algemene informatie.

In mijn verzameling aan DOS-menu's zijn nog maar 2 bruikbaare menu's over: Gaze en Access 4.1.

Ik zoek een menu waarin een icoon of afbeelding geplaatst kan worden voor elk spel.

Iemand een tip?
 
Wat probeer je precies te doen in dosbox? Ik gebruik het persoonlijk alleen voor oude games, en dat installeren lukt meestal nog wel (zeker met wat googlen). Verder eigenlijk niet zoveel.Verder ben ik geen ster in DOS(box).
Het is me dan ook niet precies duidelijk wat je bedoelt met "iconen"? Volgens mij kwam er pas een bureaublad in windows (1), en nog niet in DOS?
 
Voor DOSBox heb ik de partitie D gereserveerd.

DOS-Box ook wil ik alleen gebruiken voor DOS spellen.
De spellen zijn met of zonder installatie onder gebracht in mappen [DIR’s].
DOS-opdracht ‘cd naam map’ dan naam opstartfile van het spel.
Uit de map eruit gaan ‘cd …’.
Ik heb hiermee geen moeite. Zelf gebruik ik in dat geval vaak ‘Norton Commander 5.0 NL’.

Toch voor mijn Echtgenote is dat zins de 286-computer met Headstart III een probleem. Min of meer blijft de computer een veredelde schrijfmachine.

Om de programma’s en spellen op te starten gebruikten wij een ‘menu’; zo als:
3dmenu, Access41, Gaze en dergelijke.

Nu zoek ik een menu waarin behalve de naam van het spel, de plaats en opstartfile ook een afbeelding, dan wel in het klein beeldje (soort icon) kan opnemen.

Het maakt het makkelijker om in het menu door te bladeren, want naast de naam van het spel zou men dan ook een plaatje van het spel kunnen zien.
 
Ik snap (denk ik) wat je bedoelt inmiddels, maar met dosbox kan dit (gelukkig) veel makkelijk:
Zoals je weet zijn er bepaalde commando's nodig om het spel op te starten, zoals het toewijzen van een virtuele C drive ("mount c C:/jouw map" meen ik), waarna je dus met "cd mapnaam" verdergaat, om uiteindelijk de game op te starten.

Op de volgende manier kan je voor elke game (apart) een snelkoppeling op je bureaublad maken, waarna automatisch dosbox de goede game opstart, dan hoef je verder in dosbox niets meer in te voeren aan commando's:

1. Installeer het spel zoals je altijd doet in dosbox.
2. Start dosbox.exe op, en typ het volgende: "config -writeconf dosbox.conf" (zonder ").
3. In de dosbox map op je pc is nu een bestand genaamd "dosbox.conf" verschenen. Open dit met kladblok (bij vista/windows 7: open het als admin).
4. Scrolls helemaal naar beneden, daar staat iets in de trant van "anything below will be run at startup".
5. Vul hieronder (regel voor regel) de commando's in die je normaal in dosbox invoert.Sla vervolgens het bestand op (weer als dosbox.conf).
6. Hernoem het bestand naar gamex.conf (of de naam van de game, vergeet de .conf niet).
7. Maak een snelkoppeling naar dosbox.exe, en plaats deze waar je wilt (bijv. het bureaublad). Hiervandaan zal het spel straks opstarten.
8. Klik rechts op de snelkoppeling, en zoek het pad op waar de snelkoppeling naar verwijst (waarschijnlijk iets van "C:/programfiles/dosbox/dosbox.exe). Dit staat als het goed is tussen aanhalingstekens ("), als dit niet zo is, zet deze eromheen.
9. Vervolgens typ je hier achter het volgende: "-conf gamex.conf" (zonder de aanhalingstekens).

Doe dit voor alle spellen, uiteraard met hun eigen .conf, en elke snelkoppeling zal zijn eigen spel opstarten :)
 
Voor DOSBox heb ik de partitie D gereserveerd.

Bedankt voor de snelle reactie.

Op bijna de zelfde manier heb ik ook mijn Windows-spelen ondergebracht:
Image gemaakt van C:\; spelen geïnstalleerd op station E:\; Image van C terug gezet; snelkoppelingen van de opstartfile ondergebracht in een gezamenlijke map; enkele snelkoppelingen voor deze map aangemaakt (Voor die snelkoppelingen, die geen herkenbaar icon hadden, heb ik zelf een jpg-afbeelding van het spel heergesteld en deze omgezet in een ico-afbeelding.

Toen ik je toelichting las, dacht ik gelijk aan een dergelijke mogelijkheid voor de DOS-spelen.

Met het spel ddave, voluit: Dangerous Dave, is het gelukt.

Wat het ik gedaan:

D:\DOSBox-0.73\dosbox.conf copy naar: D:\DOSBox-0.73\ddave.conf

onderaan in de file *.conf
[autoexec]
Bij jou in het Engels: "anything below will be run at startup"
# Zeilen in diesem Abschnitt werden beim Start von DOSBox als Befehle ausgeführt:
config -writeconf ddave.conf
mount d: d:\
D:\spel\ddave\Dave.exe​

Snelkoppeling van dosbox.exe: dosbox.exe - Snelkoppeling.lnk
wijzigen in: Ddave - Snelkoppeling.lnk
Eigenschappen: D:\DOSBox-0.73\dosbox.exe
wijzigen in: D:\DOSBox-0.73\dosbox.exe -conf ddave.conf​
Zo, dat werkt; Agent1 wil wel; maar heeft problemen met video?

Als ik ‘Sam1.exe’ van het spel ‘Agent1’ direct in DOSBOX opstart heb ik redelijk beeld.
Toch via de methode van Ddave lukt het niet.

Als bijlage doe ik het spel ‘agent1.rar’ erbij. Kan niet is 164kb groot; mag ik deze op een andere weg toesturen?

Ik hoop dat je mij ook een goed advies kan geven.
 
Voor DOSBox heb ik de partitie D gereserveerd.

Mischien is dat nog belangrijk:
Bij opstarten van het spel ‘Agent1’ direct in DOSBOX verschijnt eerst in beeld:
Decompressing Graphic Files
 
Agent1/sam1.exe? Bedoel je wellicht het spel secret agent (zie de screenshot)?
Secret_Agent_game.jpg


Deze game heb ik zelf nooit in dosbox proberen te draaien, omdat hij vrijwel perfect in windows (vista iig) draait. Ik hoef enkel dubbel te klikken op de .exe (na deze op de hdd te hebben gezet vanaf mijn originele cd) meen ik en hij start op.
Enige nadeel is dat hij je pc om een vage reden 100 jaar terugzet, dus naar het jaar 1910. Na het spelen even een kwestie van handmatig terugzetten en alles is weer goed :)

Edit: overigens kan je onder de "Zeilen in diesem Abschnitt werden beim Start von DOSBox als Befehle ausgeführt:" de regel: "config -writeconf ddave.conf" weglaten, die hoef je maar één keer uit te voeren om dat bestand te creëeren zodat je hem kunt aanpassen ;)
 
Laatst bewerkt:
Voor DOSBox heb ik de partitie D gereserveerd.

Dat is een andere versie van Agent. Of toch, maar dan later in het spel.
Ik heb de regel verwijderd. Hierop kreeg ik niet direct het freemde beeld. Dacht al dat het goed zou gaan; maar niet dus.
zie bijlage. Advies?
 

Bijlagen

  • ScreenShot002.jpg
    ScreenShot002.jpg
    97,4 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
Welke regels heb je nu precies staan? Ik denk dat het volgende moet voldoen:

mount c (jouw dosgames map met daarin sam1.exe)
sam1

Dus bijv:
mount c C:/mijndocumten/dosgames
sam1

Eventueel kan je sam1 vervangen door sam1.exe als het niet werkt ;)
 
Voor DOSBox heb ik de partitie D gereserveerd.

Ik had staan
mount d: d:\
D:\spel\agent1\Sam1.exe

heb nu staan
mount d: d:\spel\agent1\
Sam1.exe
nu de mededeling:
Befehl oder Dateiname nicht gefunden: Sam1.exe
Opdracht of datei niet gevonden: Sam1.exe

Jammer, ik moet nu stoppen en kijk morgen verder
groetjes
 
Er staat dus geen sam1.exe in die map. Kun je eens een screenshot plaatsen van wat er in de map staat?
 
Voor DOSBox heb ik de partitie D gereserveerd.

Wij hebben het over het zelfde spel. Alleen ging ik op het openingsveld van het spel naar rechts en jij naar onderen.

Je schreef:
8. Klik rechts op de snelkoppeling, en zoek het pad op waar de snelkoppeling naar verwijst (waarschijnlijk iets van "C:/programfiles/dosbox/dosbox.exe). Dit staat als het goed is tussen aanhalingstekens ("), als dit niet zo is, zet deze eromheen.

Snelkoppeling voor Agent1; Eigenschappen – Doel: D:\DOSBox-0.73\dosbox.exe
Aanhalingstekens geplaatst, toch na Toepassen zijn deze weer verwijderd.
Zie bijlage: ScreenShot004.jpg.

De map van het spel, zie bijlage: ScreenShot003.jpg

In Agent1.conf staat nu onderin:
mount d: d:\spel\agent1\
Sam1

Jij schreef als voorbeeld:
mount c C:/mijndocumten/dosgames
sam1
Vraag: Is de streep wel goed?
\ of /
 

Bijlagen

  • ScreenShot004.jpg
    ScreenShot004.jpg
    36,1 KB · Weergaven: 81
  • ScreenShot003.jpg
    ScreenShot003.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 70
Ah, ik zie het al :)

Maak er eens het volgende van:

mount c d:\spel\agent1\
c:
sam1.exe

We zijn namelijk vergeten aan te geven dat dosbox overschakelt naar je virtuele c harde schijf (die in het echt je d is, maar dat maakt niet uit), en hierdoor blijft hij als je sam1.exe intypt zoeken naar dat bestand in de Z harde schijf (die normaal aanstaat). Door c: (tweede regel) in te typen switcht hij daar naartoe ;)

Ik zat overigens fout wat betreft de strepen (slashes), ik gebruik namelijk normaal Ubuntu, waar de strepen andersom zijn ;). Je moet de \ gebruiken (en niet zoals ik zei de /)
 
Voor DOSBox heb ik de partitie D gereserveerd.

Gelukkig; dat werkt.

Noch iets anders.
De beelkwaliteit is niet zo best.
Heb een Medion breedbeeldscherm van Aldi. MD30422PV

Heb onder DOSBOX uitgeprobeerd:
640x480 800x600 1024x768 standaard 1680x1050
Normaal schakel ik DOSBOX van klein naar beeldschermvullend om met ALT+Enter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan